شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: توفان هاروی،‌توفان درجه چهار با سرعت بادی بیش از ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت از روز جمعه ۲۵ آگوست ۲۰۱۷ بارش‌های شدید باران را در بندر آرناساس تا بندر اوکانر در تگزاس به همراه داشته‌است.

توفان هاروی

براساس گزارش سازمان هواشناسی و مرکز توفان‌هاي آمريكا به نقل از BBC، توفان دریایی هاروی همزمان با نزدیک شدن به سواحل تگزاس قدرت گرفته و اکنون یک توفان درجه4 است؛ تنها یک درجه کمتر از حداکثر توانمندی که یک توفان‌دریایی می‌تواند داشته باشد. آخرین باری که توفانی در رده چهار به خاک آمریکا رسید طوفان چارلی در سال 2004 بود.

فرماندار تگزاس می‌گوید این ایالت با نزدیک شدن توفان هاروی با فاجعه‌ای بزرگ روبرو خواهد شد. قرار است توفان هاروی تا نخستین ساعات جمعه شب یا اوایل بامداد شنبه 26 آگوست به ساحل مرکزی تگزاس برسد. گفته می‌شود توفان هاروی پتانسیل آن را دارد که شدیدترین طوفان آمریکا طي 12 سال گذشته شود.

توفان هاروی

مرکز ملی توفان در آمریکا گفته است بالا آمدن آب به دلیل توفان ممکن است سیل‌های خطرناكي را داخل و پیرامون شهر هیوستون ایجاد کند. پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از رسیدن سرعت باد به 210 کیلومتر در ساعت و حدود یک متر باران است.

احتمالا این توفان به قلب صنایع نفتی تگزاس آسیب خواهد زد. شهر بندری کورپس کریستی با 320 هزار سکنه در مسیر این طوفان قرار دارد. آقای ابوت در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری آمریکا درخواست کمک از دولت فدرال کرده است و نوشته توفان و باران به راحتی می‌توانند میلیاردها دلار خسارت به املاک بزنند و جان انسان‌ها را به خطر بیندازند. کاخ سفید گفته است دستور تخصیص منابع فدرال به بحران احتمالی این توفان صادر شده و آقای ترامپ احتمالا اوایل هفته آینده از تگزاس دیدار خواهد کرد.

  • شدت هاروی چقدر است؟

مرکز ملی هواشناسی آمریکا روز جمعه اعلام کرد طوفان هاروی از نظر شدت در دسته سوم قرار داشت اما با نزدیک شدن به غروب آفتاب در مرکز آمریکا هاروی قدرت گرفت و اکنون در طبقه بندی درجه چهار قرار می‌گیرد. شدیدترین طوفان در این مدل طبقه‌بندی در بخش پنج قرار می‌گیرد. پیش‌بینی شده این طوفان شدیدترین طوفانی است که از سال 2004 تا کنون در آمریکا رخ داده است.

توفان هاروی

در اکتبر سال 2005 نيز طوفان ویلما به ساحل فلوریدا زد و خسارات گسترده‌ای برجای گذاشت. ویلما 87 نفر را کشت و بخشی از فصل توفان شدید در آمریکا بود که اوایل همان سال با توفان کاترینا در نیواورلینز به مرگ 2000 نفر انجامید.
براساس گزارش سازمان ملی هواشناسی، سرعت توفان هاروی در حال حاضر بيش از 209 كيلومتر بر ساعت است.

  • خطرات هاروي

اگرچه توفان هاروی بادی شدید و ویرانگر دارد، اما بیشترین تهدید علیه تگزاس به دلیل باران و بالا آمدن سطح آب است. هواشناسان هشدار داده‌اند با رسیدن توفان به مرکز ساحل تگزاس میزان بارش باران به شدت افزایش می‌یابد. براین اساس این توفان ممکن است تا هفته آینده در منطقه باقی بماند و میزان بارش باران را بسیار افزایش دهد.

به گفته مقام‌های ایالتی شهر نفت خیز هیوستون که چهارمین شهر بزرگ تگزاس است احتمالا در روزهای آینده با نیم متر باران روبرو خواهد بود. علاوه بر آن به احتمال زیاد مرکز ساحل تگزاس با بالاآمدن بیش از حد آب هم روبروست. بر این اساس زمانی که فشار پایین در آب امواج را به حدی بالاتر از حد معمول می‌آورد چیزی حدود سه و نیم متر ارتفاع. سازمان ملی هواشناسی پيش‌بيني كرده‌است در سراسر منطقه ساحلی تا جنوب شرق تگزاس سیل فاجعه‌باری روی خواهد داد. اين درحالي است كه در بخش‌هایی از سواحل تگزاس ارتفاع موج‌ها به نزدیک یک متر رسیده است.

هاروی

ويديويي كوتاه اما ترسناك از توفان هاروي به تازگي توسط ناسا منتشر شده‌است، تصاويري كه از ايستگاه فضايي بين‌المللي از اين توفان سهمگين كه در نهايت خونسردي درحال حركت به سمت مركز تگزاس است به ثبت رسيده‌است. اين تصاوير توسط دوربين‌هاي خارجي ايستگاه فضايي و همزمان با احياي توفان برفراز خليج مكزيك ثبت شده‌اند.

رندي برسنيك فضانورد ايستگاه فضايي نيز ساعاتي بعد دو تصوير از اين توفان را در توئيتر خود ارسال كرد و با ساكناني كه در مسير توفان قرار دارند ابراز همدردي كرد.

نكته نگران‌كننده درباره توفان هاروي اين است كه ممكن است اين وضعيت براي چهار تا 6 روز در منطقه تگزاس باقي مانده و بارش شديد باران و وقوع سيلاب‌هاي شديد را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 380224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha