شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری دو - بهاره جلالوند: گردو پای ثابت خانه‌های ایرانی است و به شکل‌‌های مختلف در کیک، غذا، شیرینی، آب دوغ خیار و کنار نان و پنیر یا حتی با کشمش به‌عنوان یک میان‌وعده سالم می‌توان از آن استفاده کرد و کسی را نمی‌توان پیدا کرد که طعم خوب آن را امتحان نکرده باشد.

گردو

گردو آجيلي مقوي محسوب مي‌شود كه گنجاندن آن در برنامه غذايي مي‌تواند حال آدم را حسابي خوب كند؛ البته به شرط آنكه نوع مرغوب آن را بخريد. شايد با خود فكر كنيد كه مگر مي‌توان به كيفيت گردو در زمان خريد پي برد؟ در جواب به اين سؤال بايد گفت كه بله تا حدود زيادي با دانستن برخي نكات، مي‌توان گردوي خوب تهيه كرد.

  • گردوي خشك

از بيني‌تان كمك بگيريد!
براي خريد هر نوع آجيل به‌ويژه گردو، بايد حسابي حواس‌تان را جمع كنيد تا گردويي كه مي‌خواهيد بخريد، كهنه يا مانده نباشد وگرنه مجبور مي‌شويد آن را دور بريزيد چون گردوي كهنه و بي‌كيفيت، طعم خوبي ندارد. براي پي‌بردن به‌ تازگي گردوي خشك‌شده بايد از حس بويايي خود كمك بگيريد و با اجازه فروشنده مقداري گردو كف دست‌تان بريزيد و آن را بو كنيد، درصورتي كه بوي كهنگي يا در اصلاح بوي «نا» نداشت، مي‌توانيد از تازه‌بودن آن اطمينان حاصل كنيد. يكي ديگر از كارهايي كه براي اين منظور مي‌توانيد انجام بدهيد، امتحان‌كردن طعم گردوست، چون گردوي مانده طعم خوبي ندارد و به‌راحتي از روي طعم مي‌توان به تازگي گردو پي برد.

رنگ رخساره خبر مي‌دهد از سر درون
يكي ديگر از نكاتي كه در زمان خريد گردوي خشك شده بايد به آن توجه كنيد، رنگ گردو است. اگر رنگ گردو سياه يا كدر و تيره باشد، نشانه‌اي از كيفيت پايين آن است و از خريد چنين گردويي بايد بپرهيزيد چون گردوي مانده چنين ويژگي‌هايي دارد. گردوهاي اينچنيني معمولا تلخ هستند و در دهان طعم بدي به‌وجود مي‌آورند، علاوه بر اينكه به‌دليل كهنگي مي‌توانند داراي كرم و حشرات مخصوص آجيل باشند. يك گردوي خشك‌شده خوب، حتما رنگ روشني دارد و اين ويژگي بايد در كل گردو‌ها غالب باشد. علاوه بر اين، به سفيدبودن مغز گردو نيز بايد توجه كافي داشته باشيد. اگر گردوي خشك‌شده را در دست بگيريد به‌راحتي مي‌توانيد آن را با دست خرد كنيد و با ديدن رنگ آن به كيفيتش پي ببريد.

چربش را بخريد
يكي از ويژگي‌‌هايي كه گردو بايد داشته باشد، كيفيت چربي آن است. اگر گردويي مي‌خواهيد كه حسابي خورش فسنجان شما را چرب و لعاب‌دار كند، بايد سراغ گردويي برويد كه علاوه بر تازگي و رنگ خوب، چربي آن نيز زياد باشد. با خوردن گردو، به‌راحتي مي‌توانيد متوجه اين مسئله شويد. چنانچه در زمان خوردن گردوي خشك‌شده احساس كرديد كه طعم گردو حالت تيز و تندي دارد، از خريد آن بپرهيزيد چون اين گردو طعم خورش فسنجان شما را بد مي‌كند؛ حتي اگر آن را در كيك هم بريزيد، نمي‌توانيد از شر طعم بد آن راحت شويد.

ايراني! ايراني بخر
قبلا كار خريد گردو كمي راحت‌تر بود ولي در حال حاضر بايد اين كار را با دقت بيشتري انجام بدهيد چون گردوهاي بي‌كيفيت خارجي‌اي (اغلب چيني) در بازار وجود دارند كه با خريد آنها تقريبا پول‌تان را دور ريخته‌ايد و هيچ شباهتي به گردوهاي خوش‌طعم ايراني ندارند. گردوهاي خارجي معمولا به نسبت گردوهاي ايراني، با قيمت كمتري به فروش مي‌رسند و همين مسئله مي‌تواند براي خريدار وسوسه‌كننده باشد. به‌طور كلي، گردوهاي خارجي به‌صورت خشك‌شده به فروش مي‌رسند؛ اين نوع گردوها، بسيار درشت هستند و ظاهر خيلي خوبي دارند اما از روي طعم آنها مي‌توان به مرغوب‌نبودن‌شان پي برد. كافي است تكه‌اي از گردو را در دهان خود بگذاريد، اگر با خوردن آن هيچ طعم و مزه‌اي احساس نكرديد، بدانيد كه اين گردو، گردوي خارجي است و نمي‌تواند رضايت شما را در رابطه با طعم جلب كند.

گردوي خرد را درياب
برخي از گردوهايي كه در بازار به فروش مي‌رسند، قيمت كمتري دارند و از نظر طعم و كيفيت هم خوب هستند ولي به‌دليل خردبودن، هر كسي چنين گردويي را نمي‌خرد. اگر از تازگي و طعم چنين گردويي مطمئن شديد، آن را بخريد چون به‌راحتي مي‌توانيد براي پخت كيك و شيريني يا خورش فسنجان از آن بهره ببريد بدون اينكه پول خيلي زيادي براي خريد گردو پرداخته باشيد.

  • گردوي پوست‌دار خشك و تازه

گردو بايد گرد باشد
خريد گردوي خشك‌شده با كيفيت كه روي آن پوست چوبي دارد، بسيار سخت‌تر از گردوي خشك‌شده بدون پوست است چون شما داخل گردويي را كه مي‌خواهيد بخريد، نمي‌بينيد. با اين حال راه‌هايي وجود دارد كه با دانستن آنها مي‌توانيد يك گردوي خوب پوست‌دار تهيه كنيد. نخستين مسئله‌اي كه بايد به آن توجه كرد، ظاهر گردو است به‌طوري‌كه بايد كاملا گرد باشد. پوست گردو‌هايي كه حالت كشيده و سوزني دارند، معمولا سفت است و در زمان شكستن خرد مي‌شود و راحت نمي‌توانيد مغز گردو را خارج كنيد. تعدادي گردو را در زمان خريد برداريد (به‌ويژه گردوهايي كه زير قرار دارند) و آنها را تكان بدهيد اگر از داخل گردو صدا شنيديد، چنين گردويي را نخريد چون به‌احتمال زياد تعداد زيادي گردوي پوك نصيب‌تان مي‌شود.

پوست‌كاغذي باشد
گردويي كه پوست خشك چوبي داشته باشد، بايد بتوانيد به آساني پوست آن را بشكنيد. حتما اسم گردوي پوست‌كاغذي را شنيده‌ايد پس براي اينكه دردسر شكستن گردو كم شود، سراغ اين نوع گردو برويد، البته اينكه فروشنده به شما بگويد گردو پوست كاغذي است، به تنهايي كفايت نمي‌كند، پس با اجازه فروشنده، خودتان 2 عدد گردو را برداريد و با دست 2 گردو را روي هم فشار بدهيد، اگر گردوها راحت شكستند، مي‌توانيد با اطمينان از پوست‌كاغذي‌بودن آنها، هر تعداد گردو كه مي‌خواهيد، بخريد.

كاسه‌اي زير نيم‌كاسه‌ است
هميشه سعي كنيد گردو را از مغازه بخريد چون برخي از دستفروش‌هايي كه در جاي ثابتي براي فروش گردو نمي‌ايستند، ممكن است براي سود بيشتر كارهايي انجام بدهند كه به ضررتان شود. خيس‌كردن گردويي كه پوست چوبي خشك‌شده دارد، يكي از كارهايي به‌حساب مي‌آيد كه براي بالارفتن وزن گردو، آن را انجام مي‌دهند. براي اينكه چنين گردويي را كه طعم خوبي هم ندارد به شما نفروشند، بايد يك عدد گردو را از زير گردوهاي ديگر برداريد و بشكنيد يا از خود فروشنده بخواهيد كه گردو را بشكند. اگر فروشنده گردو را برايتان نشكست و براي انجام چنين كاري مقاومت كرد، بدانيد كه ممكن است كاسه‌اي زير نيم‌كاسه‌ باشد و از خريد چنين گردويي اجتناب كنيد.

دست‌هاي سياه!
گردوهايي كه علاوه بر پوست چوبي، پوست سبز رنگ دارند، تازه هستند و بيشتر به درد مصرف سريع مي‌خورند مگر اينكه با صبر و حوصله زياد، منتظر خشك‌شدن آنها باشيد. گردوهايي كه پوست سبز دارند با قيمت كمتري به نسبت گردوهاي مغزشده به فروش مي‌رسند و اگر مي‌خواهيد آنها را خشك كنيد، بايد مقدار زيادي از اين گردوها را بخريد تا پس از حذف پوست سبز و چوبي، حجم قابل توجهي از مغز گردو باقي بماند. علاوه بر اين، اگر قصد خشك‌كردن گردو را داريد بايد حسابي حواس‌تان باشد تا گردوها كپك نزنند. پوست سبز رنگ گردو اگر به راحتي از پوست چوبي آن جدا شود، گردوي خوبي به‌حساب مي‌آيد چون در اصطلاح روغن انداخته و رسيده و طعم خوبي دارد، در غيراينصورت چربي آن كم خواهد بود يا اينكه قسمت‌هايي از مغز گردو شكل نگرفته است. به‌طور كلي اگر مي‌خواهيد گردوي تازه بخريد، بگذاريد مدت زماني از آمدن آن به بازار بگذرد چون اگر براي خريد عجله كنيد، احتمال اينكه گردوي نارس نصيب‌تان شود، زياد است.

  • يك پيشنهاد

اگر قصد خريد گردو داريد، مي‌توانيد سري به باغ‌هاي سرسبز گردو بزنيد و هر قدر دلتان مي‌خواهد گردو بخريد، انجام چنين كاري 2 مزيت دارد؛ يكي اينكه مي‌توانيد در كنار خانواده‌تان از رفتن به باغ گردو لذت ببريد و ديگري اينكه گردوي مرغوب را با قيمت مناسب و به شكل تازه بخريد. مطمئن باشيد باغدارها آنقدر دست و دلباز هستند كه اجازه مي‌دهند قبل از خريد گردو، طعم آن را بچشيد. البته خريد از باغ‌هاي گردو بيشتر به آن دسته از افرادي پيشنهاد مي‌شود كه مي‌خواهند تعداد زيادي گردو بخرند چون گردوهايي كه در باغ‌ها به فروش مي‌رسند، اغلب به‌صورت گوني بسته‌بندي شده‌اند. اگر نمي‌خواهيد اين مقدار گردو مصرف كنيد، مي‌توانيد يك گوني گردو بخريد و بين چند خانوار تقسيم كنيد. فقط در زمان خريد به اين نكته توجه كنيد كه گردوهاي چيده‌شده تازه باشند و به‌دليل ماندن زياد در گوني، كپك نزده باشند.

کد خبر 380250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha