شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تغییر آب و هوا طبع خرس‌های گریزلی یا قهوه‌ای را نیز تغییر داده است، به طوری که بنابر مشاهدات محققان، این حیوان بومی منطقه آمریکای شمالی برای تغذیه، گیاه آقطی را به سالمون ترجیح می‌دهد.

خرس‌هایی که گیاه‌خوار شدند

به گزارش ایرنا، گرم شدن وضعیت آب و هوا به این معنی است که گیاه آقطی نیز زودتر از موعد و تقریبا همان زمانی می‌رسد که جریان‌های آب حاصل از ذوب یخ‌ها به صورت پرحجم و همراه با ماهی سالمون در جزیره کودیاک آلاسکا جاری می‌شوند.

عادت غذایی خرس‌های قهوه‌ای این است که در اوایل تابستان از سالمون و در اواخر فصل از گیاه آقطی تغذیه می‌کنند.

بر اساس مطالعه صورت گرفته در دانشگاه ایالتی اورگان در آمریکا، این خرس‌ها که معمولا 70 درصد سالمون‌های منطقه غذای آنها می‌شوند، در تابستان بسیار گرم سال 2014 در اطراف رودخانه‌ها و جریان‌های آب شیرین مشاهده نشدند زیرا به مناطق مرتفع‌تر رفته بودند و از آقطی تغذیه می‌کردند، گیاهی که پروتئین چندانی ندارد و مصرف مستمر آن خرس‌ها را نحیف می‌کند.

زیست‌شناسان هشدار دادند که گرم شدن کره زمین در این تغییر نامعمول رفتار خرس‌ها دخیل است و می‌تواند کل اکوسیستم را هم تحت تاثیر قرار دهد.

محققان همچنین دریافتند که بقایای به جامانده از سالمون‌های مصرفی خرس‌ها نیز کاهش یافته و این امر بر حاصلخیزی جنگل‌های اطراف حوزه‌های آبی تاثیر منفی گذاشته است.

بر اساس این مطالعه، گرایش خرس‌ها به گیاه‌خواری، یک ارتباط اکولوژیکی را از بین برده است.

گفته می‌شود که به طور میانگین آقطی در هر دهه دو و نیم روز زودتر می‌رسد و اگر این رویه ادامه یابد، تا سال 2070، برای خرس‌های قهوه‌ای در دسترس‌تر از ماهی‌های سالمون خواهد بود.

کد خبر 380256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha