همشهری آنلاین: موج جدید تظاهرات ضدآمریکایی مردم خشمیگن پاکستان که پس از اظهارات ضدپاکستانی دونالد ترامپ در سراسر این کشور آغاز شده برای دومین روز متوالی ادامه یافت و مردم شهر مولتان در تظاهرات پرچم آمریکا و آدمک ترامپ را به آتش کشیدند.

 ادامه خشم پاکستان | شعار ضدترامپ و سوزاندن پرچم مقابل کنسولگری آمریکا

به گزارش ایرنا از اسلام آباد، جمع زیادی از مردم شهر لاهور نیز با تحصن و تظاهرات مقابل سرکنسولگری آمریکا در این شهر، فریاد 'مرگ بر آمریکا' و شعارهایی علیه دونالد ترامپ سردادند پرچم آمریکا و تصاویر ترامپ را زیر پا گذاشتند.

روز گذشته نیز شهرهای مختلف پاکستان از جمله اسلام آباد پایتخت این کشور صحنه تظاهرات ضدآمریکایی، فریاد مرگ بر آمریکا و به آتش کشیده شدن پرچم آمریکا بود.

طی چند سال اخیر، شاید این برای نخستین بار است که در تجمع ها و تظاهرات های ضدآمریکایی در پاکستان، پرچم آمریکا بطور گسترده در شهرهای مختلف به آتش کشیده می شود.

روز دوشنبه هفته جاری که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا راهبرد جدید کاخ سفید را در قبال افغانستان و منطقه جنوب آسیا اعلام کرد، در بخش هایی از آن نیز پاکستان را با صراحت تمام به حمایت از تروریسم و پناه دادن به تروریست ها متهم کرد که باعث واکنش کم سابقه مقامات سیاسی-نظامی و خشم گسترده مردم پاکستان شده است.

پاکستانی های خشمگین و معترض به سیاست های جدید کاخ سفید و گزافه گویی های مستاجر آن درباره کشورشان، ضمن حمل پلاکاردهایی با مضون محکومیت سیاست های واشنگتن، شعارهای ضدآمریکایی را یکصدا فریاد زدند با آتش زدن و زیر پا گذاشتن پرچم آمریکا و آدمک ترامپ در شهرهای مختلف، در حمایت از مواضع اتخاذ شده اخیر از سوی عالی ترین مقامات سیاسی و نظامی کشورشان علیه راهبردهای جدید آمریکا، شدت خشم و انزجا افکار عمومی پاکستان را نسبت به سیاست های قدرت های استکباری به نمایش گذاشتند.

مردم پاکستان که نفرت و انزجار آنها از سیاست های مداخله جویانه آمریکا تنها مربوط به روزها و ماه های و سال های اخیر نمی شود، سالیان سال است که رنج و درد ناشی از حضور مستقیم آمریکایی ها در منطقه و سیاست های سلطه طلبانه و مداخله جویانه کاخ سفید در منطقه را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس کرده و به ویژه پس از لشکر کشی نظامی آمریکایی ها به افغانستان در سال 2001 و عواقب دردناک آن برای پاکستان، احساسات ضدآمریکایی در میان افکار عمومی پاکستان به مراتب شدت یافته است.

پاکستانی های معتقدند رنج تروریسم، ناامنی و ناآرامی که چون زنجیری فولادی به پای اجتماع و اقتصاد پاکستان پیچیده و آن را از حرکت شایسته در مسیر پیشرفت و توسعه بازداشته، ارمغانی است که آمریکا با دخالت های نظامی و سیاسی اش در منطقه برای مردم پاکستان به همراه داشته است.

دولت پاکستان و نیز ارتش این کشور در روزهای اخیر، رسما، بطور قاطع و به صراحت اعلام کرده اند که پاکستان نیازی به دلارهای آمریکا برای مبارزه با تروریسم ندارد بلکه چیزی که پاکستان و مردم این کشور از واشنگتن انتظار دارند، احترام گذاشتن به مبارزات جدی پاکستان علیه تروریسم و قربانیانی است که پاکستان در این راه تقدیم کرده است.

شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب پاکستان نیز در تازه ترین واکنش، گفته است که اغراق گویی های آمریکا درباره به اصطلاح کمک های مالی آن کشور به پاکستان، مثل پاشیدن نمک بر زخم های بجا مانده از تروریسم بر پیکر پاکستان است و پاکستان باید به دریافت این به اصطلاح کمک مالی از آمریکا، خاتمه دهد و اجازه ندهد مردم این کشور بیش از این سوی آمریکایی ها مورد تحقیر و توهین قرار گیرند.

کد خبر 380300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha