درحالی‌که چند روز پس از طرح موضوع رسیدگی به مشکلات افراد فاقد تابعیت در مجلس، اعلام شد رسیدگی به این طرح در مجلس متوقف شده، یک عضو کمیسیون اجتماعی از تداوم بررسی آن خبر داد.

 رضا شيران خراساني با تأكيد بر اينكه طرح اصلاح موادي از قانون تابعيت در دستور كار قرار دارد و بررسي آن متوقف نشده به خبرگزاري خانه ملت گفت:« طرحي كه بررسي آن متوقف شده ماده واحده‌اي است كه در آن با درنظر گرفتن شرايطي مانند رسيدن فرزندان حاصل از مادر ايراني به سن 18سال و در برهه‌اي از زمان براي آنها تصميم‌گيري مي‌شود.

اما طرح اصلاح موادي از قانون تابعيت طرح كاملي است كه قانون تابعيت را بررسي و يكي از بندهاي آن مربوط به فرزندان حاصل از مادر ايراني و پدر غيرايراني بوده و بندهاي متعددي در آن مانند تسهيل اعطاي تابعيت اكتسابي به انديشمندان، دانشمندان، فرهيختگان، صاحبان سرمايه و افرادي كه داراي مهارت‌هاي ويژه هستند، ذكر شده است. در اصلاح جديد قانون تابعيت به‌دنبال انتقال تابعيت از طرف مادر به فرزند هستيم. »

اشاره رضا شيران خراساني به انتشار اخباري مبني بر توقف بررسي اين طرح از سوي شهيندخت مولاوردي معاون پيشين امور خانواده رياست‌جمهوري و حسن نوروزي سخنگوي كميسيون قضايي مجلس است.

اهميت اين موضوع البته تنها محدود به افراد بي‌تابعيت ساكن ايران كه بيشتر آنها پدر افغان يا عراقي دارند نمي‌شود بلكه برخي نخبگان ايراني خارج از كشور نيز درگير اين موضوع هستند. در يك نمونه پس از مرگ مريم ميرزاخاني، مشكل دختر وي «آناهيتا» براي گرفتن تابعيت ايراني رسانه‌اي شد و تعدادي از دانشگاهيان خارج از كشور در نامه‌اي به رئيس‌جمهور خواستار اعطاي حق تابعيت ايران به فرزندان مادران ايراني شدند. آنها از حسن روحاني خواستند حقيقت سرزمين مادري را تبديل به يك مصوبه قانوني كند. حالا هم دولت براي اين موضوع لايحه دارد و هم مجلس مي‌گويد آن را در قالب يك طرح بررسي مي‌كند. آيا وجود اين طرح و آن لايحه سرنوشت حدود يك ميليون بي‌تابعيت ساكن ايران را تغيير خواهد داد؟!

  • كودكان بدون هويت در مدارس ثبت نام مي‌شوند

رضوان حكيم‌زاده، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش: مصوبه‌اي از دولت رسيده بود كه طي آن وزارت كشور موظف شد با همكاري وزارت آموزش و پرورش براي تسهيل دسترسي آموزشي به همه كودكاني كه مشكلات شناسنامه‌اي و اوراق هويتي دارند، اقدام كند.

کد خبر 380318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha