یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

تلاش‌های دونالد ترامپ برای برهم‌زدن برجام تاکنون به جایی نرسیده؛ او با توافقنامه‌ای مواجه است که اگر بخواهد آن را یکطرفه لغو کند به اعتراف مشاورانش، آمریکا را به انزوا خواهد برد دراین صورت طرفین اروپایی برجام آمریکا را همراهی نخواهند کرد.

ترامپ  سوهان روح برجام

با همين نگاه، ترامپ و تيمش از 2‌ماه قبل جنگ رواني همه جانبه‌اي را شروع كرده‌اند تا ايران را ترغيب به خروج از برجام كنند، ترفندي كه براي ايران عيان است. ترامپ سوهان روح برجام شده است، او بعد از آنكه ركس تيلرسون وزير خارجه‌اش 2بار در گزارش خود به كنگره، تعهد ايران به برجام را تأييد كرد تيمي را تعيين كرد تا با بررسي برجام، اسنادي را بيابند و اعلام كنند ايران متعهد به توافق هسته‌اي نبوده، جديدترين اقدام اين تيم، اعزام نيكي هيلي سفير آمريكا به وين، ديدارش با آمانو و اعلام اينكه ايران اجازه بازرسي از تاسيسات نظامي را به آژانس نمي‌دهد، ‌بوده، اما مصاديق ديگري از تلاش‌هاي ترامپ براي ادامه ايران هراسي وجود دارد.

  • ماجراي مادر تحريم‌ها

مهم‌ترين اقدام برجام برانداز تصويب يك طرح در كنگره آمريكا بود كه به‌دليل قابل ارجاع و پايه‌اي بودن به مادر تحريم‌ها معروف شد. اين طرح مشخصا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و برخي نهادهاي ايران را كه متهم به نقض حقوق بشر شده بودند، نشانه گرفته بود. اين طرح در كنگره و سنا به تصويب رسيد و ترامپ هم در تصويب آن معطل نكرد. ظريف در واكنش به اين اقدام آمريكا نامه‌اي به فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نوشت و اين اقدام را نقض روح برجام خواند. ايران در واكنش به اين قانون ضمن تصويب يك طرح در مجلس اعلام كرد كه 16سناريو را در كميته نظارت بر برجام براي روزي كه آمريكا از برجام خارج شود، آماده كرده است.

  • درخواست ترامپ از سران

تيرماه امسال در هامبورگ آلمان اجلاس سران جي 20برگزار شد كه دونالد ترامپ در آن اجلاس از سران كشورها خواست تجارت با ايران را متوقف كنند. محمد جواد ظريف وزير خارجه كشورمان در گفت‌وگو با سي.ان.ان درباره اين اقدام ترامپ گفته بود: كاخ سفيد چند روز پيش اعلام كرد كه ترامپ از حضورش در هامبورگ براي نشست گروه ۲۰ استفاده كرده تا سران كشورها را نسبت به تجارت با ايران دلسرد كند. اين نقض نه فقط روح، بلكه متن برجام است.»

  • تحريم‌هاي هراس‌افكنانه

ترامپ از يك ترفند هميشگي براي ايران‌هراسي و ترساندن بانك‌ها و شركت‌ها براي جلوگيري از معامله آنها با ايران استفاده مي‌كند. به بهانه‌هاي واهي و عجيب و غريب شركت‌هايي را كه حتي از كنار ايران عبور كرده‌اند جريمه كرده و هراس در دل بقيه آنها ايجاد مي‌كند. نمونه آن همين 10روز پيش رخ داد. وزارت خزانه‌داري آمريكا شركت كشتيراني «بلو اسكاي بلو سي» اين كشور را به پرداخت بيش از نيم‌ميليون دلار غرامت جريمه كرد. جرم اين شركت اين بود كه 140بار از مسير ايران، خودروهاي دست دوم را به افغانستان عبور داده بود. آمريكا در ادامه همين اقداماتش براي تحريك ايران به نقض توافق هسته‌اي هفته گذشته هم يك شركت چيني را تحريم كرده بود.

  • سفر جنجالي خانم سفير

نيكي هيلي، سفير آمريكا در سازمان ملل هفته قبل سفري حاشيه‌ساز به وين داشت، او به ديدار مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي رفت تا آژانس را براي بازرسي از مراكز نظامي ايران متقاعد كند. آمريكايي‌ها به خوبي از حساسيت ايران نسبت به بازرسي از مراكز نظامي خود آگاهي دارند و به همين دليل در راستاي بر‌هم‌زدن توافق هسته‌اي به‌دست ايران توطئه درخواست براي بازرسي از مراكز نظامي ايران را طراحي كرده‌اند. ظريف در اعتراض خود به موگريني و آمانو نوشت: اين سفر حتي پيش از انجام، به‌نحوي برنامه‌ريزي و اعلام عمومي شد كه با ايجاد عامدانه عدم‌اطمينان و ابهام بيشتر در مورد پايداري و تداوم آتي برجام در ميان دولت‌هاي ديگر و بخش خصوصي، پيامي ارسال مي‌كند كه تبعات منفي قابل توجهي براي اجراي موفق برجام دارد.

کد خبر 380345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha