مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

سید محمد فخار : حرکت مارپیچ پرایدی که در بزرگراه نیایش با ۱۵۰کیلومتر سرعت باعث شد جان چند نفر گرفته شود را خاطرتان هست؟

پویش مردمی از خود شروع کنیم

پرش آن ون در بزرگراه جلال آل‌احمد كه ديروز با برخورد به پايه دوربين بزرگراهي متوقف شد را چطور؟ هر كدامشان را از ياد برده باشيد، خاطره تلخ سبقت آن خودروي شاسي بلند كه با سرعت 180كيلومتر در بزرگراه امام علي به گاردريل فرو رفت را محال است فراموش كنيد. سال‌هاست به اين رفتارهاي ناشايست ترافيكي در معابر تهران عادت كرده‌ايم اما بايد سرانجام روزي # از_خودمان_شروع_كنيم. پويش مردمي «# از_خودمان_شروع_كنيم» از ابتداي مرداد امسال در خيابان وليعصر آغاز شد و طي يك‌ماه اخير تلاش كرد با اجراي نمايش‌هاي خياباني، طرح گذرگاه امن عابر پياده و احترام به عابر پياده را در شهر براي رانندگان و عابران ملموس كند. اين پويش در نقاط پرتردد شهر تئاترهاي خياباني را به نمايش درآورد تا نشان دهد عزمي راسخ براي بازگرداندن رفتارهاي ترافيكي شهروندان به حالت طبيعي و امن وجود دارد و بايد با استفاده از فضاهاي فرهنگي و كمك خود مردم به تقابل اين موضوع برويم تا روزي برسد كه شاهد هيچ بي‌انضباطي ترافيكي در شهر نباشيم.

  • فرهنگسازي زمانبر است

آيين اختتاميه دومين مرحله پويش «# از_خودمان_شروع_كنيم» غروب 5شهريورماه در چهارراه وليعصر با حضور چهره‌هاي شهري و هنري كشور برگزار شد. مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين مراسم گفت: مشكلات فرهنگي در طول زمان رشد مي‌يابند و طبيعتا راه‌حل برطرف‌كردن آنها را هم بايد از دل خود فرهنگ پيدا كرد. به همين دليل همكاران من در سازمان حمل‌ونقل و ترافيك به كمك پليس راهنمايي و رانندگي و حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي فعاليتي را تحت عنوان پويش # از_خودمان_شروع_كنيم راه‌اندازي كردند كه البته بخش عمده آن هم متعلق به‌خود مردم بود. اين پويش يك حركت خودجوش بود كه با همراهي هنرمندان، ورزشكاران و چهره‌هاي شاخص جان و قوت قابل ملاحظه‌اي پيدا كرد و مردم مشتاق‌تر شدند تا با آن همراهي كنند. خوشبختانه امروز همه ما متوجه شده‌ايم كه اين رفتارهاي ترافيكي كه داريم، در ‌شأن ما نيست و لازم است براي برطرف كردن اين موضوع، از خودمان شروع كنيم.

  • تأثير پويش را مي‌توان در مردم ديد

پليس راهنمايي و رانندگي به‌عنوان مجري قوانين رانندگي، همواره سهمي اثرگذار در فرهنگسازي‌ ترافيك شهري دارد. سردار محمدرضا مهماندار، رئيس پليس راهور تهران بزرگ كه يكي از چهره‌هاي حاضر در اين پويش بود، تصريح كرد: انتخاب نام پويش از خودمان شروع كنيم بعد از مدت‌ها مطالعه و انجام كارشناسي‌هاي علمي به‌دست آمده و بازگو‌كننده اين نكته است كه اگر نسبت به رفتارهاي نادرست ترافيكي معترض هستيم بايد احترام به قوانين و مقررات را از خودمان شروع كنيم. رئيس پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به اينكه در سايه احترام به قوانين و مقررات است كه مي‌توان شهري نظام‌مند و قانونمدار داشت، بيان كرد: درواقع اين نظم مي‌تواند در اقتصاد، فرهنگ و زندگي شهروندان تأثيرگذار باشد. مهماندار با اشاره به تأثيرگذاري اين پويش در شهروندان يادآور شد: ورود قشرهايي داراي تأثيرگذاري اجتماعي مانند هنرمندان، ورزشكاران و حتي مديران رده بالا به اين پويش و انتشار عكس و فيلم‌هايي از نمايش‌هاي خياباني اين كمپين باعث شد تا شهروندان بيشتري به اين پويش توجه و پيام‌هاي فرهنگي آن را دريافت كنند. وي تأكيد كرد: البته رسانه‌ها به‌ويژه رسانه ملي مي‌توانند در ارتقاي فرهنگ ترافيك و افزايش آگاهي مردم نسبت به اصلاح رفتارهاي ترافيكي تأثيرگذار باشند و در اين ميان رسانه ملي وظيفه به‌مراتب سنگين تري را در اين مسئله دارد.

  • امان از موتورسيكلت‌ها!

«هيچ خانواده‌اي نيست كه از رفتار غلط موتورسيكلت سوارها آسيب نديده باشد.» اين جمله‌اي بود كه رضا كيانيان بازيگر و هنرمند نام‌آشناي كشور عنوان كرد. وي كه در طول يك‌ماه اجراي پويش مردمي اصلاح رفتار رانندگان گام به گام همراه بوده، در مراسم اختتاميه پويش «#از_خودمان_شروع_كنيم» گفت: سال‌ها پيش كمپين‌هاي دوچرخه سواري درست مي‌شد ولي بنا به دلايلي جلوي آنها را مي‌گرفتند اما امروز خود پرسنل نيروي انتظامي و شهرداري سوار دوچرخه مي‌شوند و به خيابان‌هاي شهر مي‌آيند. وقتي مردم پليس را سوار دوچرخه ببينند احساس مي‌كنند كه پليس با آنها فاصله‌اي ندارد. وقتي پليس دوچرخه سوار بيايد مردم احساس امنيت مي‌كنند و با خيال راحت سوار دوچرخه مي‌شوند؛ بچه‌هاي مدرسه‌اي و دانشجويان هم با اين امنيتي كه به‌وجود مي‌آيد، مي‌توانند براي تردد از دوچرخه استفاده كنند. كيانيان گفت: مي‌توانيم در محله مان با دوچرخه تردد كنيم و خريدهاي روزانه مان را انجام دهيم. با اين كار هم خودمان كمتر اذيت مي‌شويم و هم باعث ترافيك نمي‌شويم كه ديگران اذيت‌شوند.

  • تصادف عجيب در بزرگراه آل احمد

ديروز يك دستگاه تاكسي ون به دليل بي توجه به قوانين ترافيكي در بزرگراه جلال آل احمد دچار سانحه شد. اين حادثه 10 مصدوم برجاي گذاشت.

کد خبر 380551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha