سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

احمد میرخدائی: بازار مسکن در حال جان گرفتن است؛ البته جان گرفتنی که با دوره‌های قبل فرق دارد و در آن اثری از جهش قیمت‌ نیست.

براساس آمارهاي منتشر شده از سوي بانك مركزي، تعداد معاملات بازار مسكن تهران در مردادماه سال‌جاري نسبت به‌ماه قبل 23.7درصد رشد داشته اما قيمت ‌در اين‌ماه فقط يك درصد افزايش يافته است. مديركل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي، اين افزايش تعداد معاملات را نشانه تقويت بازار مسكن در تابستان تلقي مي‌كند. علي چگني در گفت‌وگو با همشهري، پيش‌بيني‌هاي قبلي مبني بر فعال‌تر شدن بازار مسكن در سال‌جاري به‌ويژه فصل تابستان را يادآوري مي‌كند و مي‌گويد: در مقطع فعلي با ورود بخشي از سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسكن يكم، بازار جان تازه‌اي گرفته و با توجه به‌وجود خانه‌هاي خالي و انباشت عرضه در بازار مسكن، تعادل قيمتي اين بازار حفظ شده است.

  • افزايش قيمت مسكن زير نرخ تورم

گزارش بانك مركزي نشان مي‌دهد كه در مرداد96، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني تهران به 17هزار و 984مورد رسيده است كه نسبت به‌ماه گذشته 23.7درصد و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 6.1درصد افزايش دارد. از سوي ديگر ميانگين قيمت هر مترمربع زيربناي مسكوني در اين‌ماه نيز 4ميليون و 666هزار و 300تومان اعلام شده كه نسبت به‌ماه قبل يك درصد و نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 6.1درصد افزايش نشان مي‌دهد؛ اين در حالي است كه تورم مردادماه 10درصد است. در بازه پنج‌ماهه نيز وضعيت بازار مسكن نسبت به‌مدت مشابه سال قبل بهبود يافته و تعداد معاملات در 5ماه نخست سال‌جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، افزايش 1.5درصدي را تجربه كرده ضمن اينكه متوسط قيمت نيز 5.5درصد افزايش داشته است. مديركل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن مي‌گويد: بررسي سابقه معاملات بازار مسكن تهران نشان مي‌دهد كه دامنه تعداد معاملات شهر تهران در بدترين حالت بين 5تا 7هزار واحد در‌ماه بوده و در شلوغ‌ترين مقاطع اين تعداد به 24تا 25معامله رسيده است. بر اين اساس در شرايط فعلي كه تعداد معاملات اين بازار به حدود 18هزار واحد رسيده مي‌توان گفت بازار رونق نسبي دارد و همين كه معاملات در سطح فعلي و با تغييرات جزئي تداوم داشته باشد، بازار به ثبات و تعادل مي‌رسد. طبق تحليل چگني، بازار مسكن با ورود متقاضيان در حال تقويت است و بهبود وضعيت معاملات به‌دليل افزايش ورود متقاضيان بوده نه افزايش قيمت و مناسب شدن شرايط فروش؛ به‌عبارت ديگر، انباشت عرضه در بازار مسكن به قدري است كه با افزايش خريداران باز هم بدون افزايش قيمت، تعادل بازار حفظ مي‌شود.

  • بازار داغ واحدهاي كوچك و ارزان

گزارش بانك مركزي حاكي از اين است كه در مردادماه سال‌جاري، 59.3درصد واحدهاي مسكوني با قيمتي كمتر از متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسكوني (4.666ميليون تومان) معامله ‌شده‌اند. از سوي ديگر بيشترين سهم از معاملات انجام شده به واحدهاي مسكوني با زيربناي 60تا 70مترمربع اختصاص داشته و درمجموع واحدهاي مسكوني با سطح زيربناي كمتر از 80مترمربع، 50.9درصد از كل معاملات انجام شده را به‌خود اختصاص دادند.اين در حالي است كه توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده برحسب ارزش هر واحد نشان مي‌دهد كه حدود 45.7درصد از كل معاملات به واحدهاي مسكوني با ارزش كمتر از 300ميليون تومان اختصاص داشته است.

  • تغييرات اندك قيمت‌ در بازار اجاره

امسال با فرارسيدن فصل جابه‌جايي در بازار مسكن، گرچه بازار اجاره با تنش‌هايي همراه بود اما انتظار مي‌رفت اجاره بها فراتر از 10تا 15درصد افزايش پيدا نكند با وجود اين گزارش بانك مركزي حاكي از اين‌ است كه شاخص اجاره‌بها در تهران نسبت به‌ماه مشابه سال قبل، 8.1درصد و در كل مناطق شهري 7.4درصد رشد داشته است؛ آماري كه به‌نظر مي‌رسد تا حدودي با واقعيت بازار اختلاف داشته باشد. البته اين اختلاف مي‌تواند ناشي از ثبت نشدن قراردادهاي رهن و اجاره در سامانه كد رهگيري باشد چراكه هنوز استفاده از قراردادهاي سه‌نسخه‌اي قديمي در بنگاه‌هاي مشاور املاك براي نوشتن قراردادهاي اجاره رواج دارد و برخلاف قانون، اين قراردادها در سامانه كد رهگيري ثبت نمي‌شوند.

کد خبر 380554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha