محمد باریکانی: نمایشگاه ملی صنایع‌دستی ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در شرایطی ۲روز دیگر به‌کار خود پایان می‌دهد که تولیدات و محصولات عرضه شده در این نمایشگاه بسیار به روز و کاربردی‌تر از گذشته شده و دیگر از حالت تزیینی خود خارج شده است.

صنایع دستی

حضور دلال‌ها نيز در نمايشگاه اين دوره صنايع‌دستي بسيار اندك و انگشت شمار است. اين در حالي است كه در دوره‌هاي گذشته، دلال‌ها فرصت كسب و كار از هنرمندان و توليد‌كنندگان واقعي صنايع‌دستي را گرفته بودند.

مشاهدات همشهري از بيست‌وهشتمين نمايشگاه ملي صنايع‌دستي مشخص كرده است كه محصولات عرضه‌شده در اين دوره از نمايشگاه صنايع‌دستي كاملا جنبه كاربردي يافته و ايراني‌ها از اين پس مي‌توانند كالاهاي مورد نياز در خانه‌هاي خود از لوازم آشپزخانه و اتاق پذيرايي تا حمام و حتي دستشويي خانه‌شان را با كالاهاي صنايع‌دستي ايراني كه بسيار به روز و كاربردي شده‌اند پر كنند.

تأكيد اين دوره از نمايشگاه صنايع‌دستي بر كاربرد صنايع‌دستي در خانه ايراني‌هاست و به همين منظور توليدكنندگان صنايع‌دستي كه محصولات كاربردي در زندگي روزانه ايراني‌ها را عرضه مي‌كنند با چيدمان تمام ايراني، محصولاتي را به بازديدكنندگان عرضه كرده‌اند كه مي‌توان گفت جاي كالاهاي وارداتي لوكس خارجي را به خوبي در خانه ايراني‌ها گرفته و خانه ايراني نماد نمايشگاه اين دوره شده است.

معاونت صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي از 3سال پيش استراتژي جديدي در توليد محصولات صنايع‌دستي در پيش گرفت و حالا تلاش سه ساله در كاربردي كردن صنايع‌دستي و به روز شدن اين محصولات جواب داده است.

  • خلاقيت‌محوري صنايع‌دستي ايران را نجات داد

بهمن نامور مطلق معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور كه از روز نخست هر روز در نمايشگاه ملي صنايع‌دستي حضور دارد به همشهري گفت: نمايشگاه صنايع‌دستي كه در سال‌هاي گذشته محصول محور بود و كالاهاي تكراري عرضه مي‌كرد، در اين نمايشگاه به سمت خلاقيت محوري حركت كرد.

وي افزود: به توليدكنندگان اعلام كرديم بايد بدانند چگونه مي‌توان آثار خلق شده را در زندگي روزمره استفاده كرد و آنها نيز توليدات خود را با سطح زندگي امروز ايراني‌ها منطبق كردند. معاون صنايع‌دستي گفت: توليدات صنايع‌دستي ايران براي مدت‌ها به تكرار افتاد و پاسخگوي نياز امروز جامعه ايراني نبود كه با كاربردي‌شدن محصولات صنايع‌دستي و انجام فعاليت‌هاي جدي هنرمندان صنايع‌دستي و تمركز آنها بر تركيب‌بندي و هماهنگي محصولات توليد شده با زندگي مدرن و امروزي ايراني‌ها، خانه ايراني در نمايشگاه صنايع‌دستي تهران شكل گرفت.

او با اعلام اينكه بازديد‌كنندگان نمايشگاه صنايع‌دستي اين دوره نيز نوآوري در محصولات صنايع‌دستي را تحسين كرده‌اند، گفت: كلينيك طراحي و فروش محصولات صنايع‌دستي داير شده است تا هنرمنداني كه فروش محصولاتشان اندك است يا در طراحي و به‌روزرساني توليدات خود مشكل دارند با مراجعه به اساتيد دانشگاه‌ها و كارشناسان خبره طراحي محصولات صنايع‌دستي را به روز كنند و پاسخگوي نياز امروز خانواده‌هاي ايراني در كاربرد محصولات صنايع‌دستي شوند.

بهمن نامور مطلق به برگزاري مسابقه بزرگ طراحي صنايع‌دستي با هدف به‌روزرساني و كاربردي شدن محصولات صنايع‌دستي در زندگي ايراني‌ها كه ابتداي سال‌جاري برگزار شد اشاره كرد و گفت: در گذشته محصولات صنايع‌دستي مانند جمعه بازارها در نمايشگاه‌ها روي هم تلنبار مي‌شدند و كار به جايي رسيده بود كه به دوران پايان برپايي نمايشگاه‌هاي صنايع‌دستي نزديك شديم اما با تصميمات جديد در حوزه احياي صنايع‌دستي و كاربردي‌شدن و بروزرساني، توانستيم با ارائه محصولات سبك‌محور و زيبا، صنايع‌دستي ايران را نجات دهيم.

  • مقابله با واسطه‌ها در حوزه صنايع‌دستي خواست هنرمندان

علاوه بر سالن اصلي كه محصولات بسيار با كيفيت و با طراحي نو عرضه مي‌كنند سالن ديگري نيز به توليدات هنرمندان صنايع‌دستي از برخي استان‌هاي كشور اختصاص يافته است كه در طراحي و رقابت با هنرمندان حاضر در سالن اصلي اين نمايشگاه عقب مانده‌اند. با اين حال محصولات توليد شده توسط هنرمندان استاني نيز خريداران خود را دارد.كاهش حضور دلال‌ها در نمايشگاه اين دوره از عرضه محصولات صنايع‌دستي ايران مورد تأكيد و البته تحسين هنرمندان صنايع‌دستي قرار گرفت.

وحيد زارعي توليد‌كننده محصولات صنايع‌دستي شيشه‌اي و آبگينه به همشهري گفت: درخواست هنرمندان شيشه گر از سازمان ميراث فرهنگي حمايت از كارگاه‌هاي توليد صنايع‌دستي و مبارزه با واسطه‌ها و افرادي است كه به‌صورت شخصي كالاهاي صنايع‌دستي را از هنرمندان تهيه مي‌‌كنند و باقيمت بسيار بالا عرضه مي‌كنند.او گفت: قيمت توليدات صنايع‌دستي بايد به‌گونه‌اي باشد كه بتوان با صنايع‌دستي وارداتي مقابله كرد. چون وقتي چيزي به نام دلالي يا عامل غيرمستقيم به صنايع‌دستي وارد شود قيمت كالاهاي صنايع‌دستي تصاعدي بالا مي‌رود و راه رقابت باقي نمي‌ماند.

زارعي افزود: وقتي كه يك كالا در كارگاه صنايع‌دستي با حداقل قيمت فروش توليد مي‌شود بايد به‌صورت مستقيم در نمايشگاه‌ها عرضه شود تا دست عامل واسطه كه منجر به افزايش قيمت كالا مي‌شود براي هميشه از صنايع‌دستي ايران كوتاه شود.به گفته او، دلال‌ها كالاهاي صنايع‌دستي را با سود بالا عرضه مي‌كنند و مردم توان خريد با قيمت بالا را ندارند.

وحيد زارعي با اعتراض به عرضه محصولات صنايع‌دستي توسط عاملان غيرمستقيم و دلال‌ها گفت: سود كالاي صنايع‌دستي كه در كارگاه‌ها توليد و مستقيم عرضه مي‌شوند حداكثر 80درصد است. ولي واسطه‌ها اين اجناس را با سود 200درصد به خريداران عرضه مي‌كنند.

اين هنرمند توليدكننده محصولات شيشه‌اي و آبگينه با تأكيد بر لزوم حمايت از هنرمندان و توليدكنندگان صنايع‌دستي از سوي دولت و سازمان ميراث فرهنگي گفت: وضعيت هنرمندان و صنعت گران در فعاليت شيشه‌گري بسيار بد است و هيچ حمايتي از آنها نمي‌شود. صادرات محصول انجام نمي‌شود و كارگاه‌هاي شيشه گري به‌صورت دائم فعال نيستند و تنها 4يا 6‌ماه در سال فعاليت مي‌كنند.

بهمن نامور مطلق معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي نيز با تأييد حضور نيافتن عرضه‌كنندگان غيرمستقيم كالاهاي صنايع‌دستي در نمايشگاه اين دوره صنايع‌دستي ايران به همشهري گفت: در نمايشگاه صنايع‌دستي اين دوره هم توليدكنندگان مستقيم كالاهاي صنايع‌دستي حضور دارند و هم تاجران و بازرگانان صنايع‌دستي به همراه تعاوني‌هاي صنايع‌دستي حضور يافته‌اند تا با توليدكنندگان مستقيم درخصوص خريدهاي كلان مذاكره كنند.

معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي گفت: در نمايشگاه كنوني صنايع‌دستي به الگوي اقتصاد سالم نزديك شده‌ايم و با راه‌اندازي سامانه جلوي هرگونه سوءاستفاده اقتصادي گرفته شده است. نكته ديگر آنكه در اين نمايشگاه با اتحاديه صنفي صنايع‌دستي تهران مذاكره شد و نظارت بر فروش و كنترل قيمت‌ها برعهده اين اتحاديه قرار داده شد.

  • ايجاد 5ميليون شغل درصورت وجود برنامه

حميد عليمرداني توليد‌كننده سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي در ايران با 28سال سابقه در حوزه تراش اين سنگ‌ها كه در نمايشگاه صنايع‌دستي اين دوره حضور دارد به ارزآوري و نقش صنايع‌دستي در رونق اقتصادي و اشتغال‌زايي در كشور اشاره كرد و به همشهري گفت: پتانسيل اشتغال‌زايي و ارزآوري زيادي در حوزه تراش سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي وجود دارد كه اگر در اين حوزه برنامه‌ريزي و حمايت خوبي وجود داشته باشد مي‌توان به رونق اقتصادي كشور كمك كرد.

او گفت: حدود 17درصد از معادن سنگ‌هاي قيمتي جهان در اختيار ايران است و با توجه به تكنولوژي موجود و پيشينه 7هزار ساله ايران در حوزه سنگ‌هاي قيمتي و نيمه‌قيمتي، مي‌توان با برخورداري از چشم‌انداز بلندمدت 10ساله بيش از 5ميليون شغل در اين حوزه ايجاد كرد و با عرضه اين محصولات در بازارهاي جهاني نيز ارزآوري خوبي براي كشور داشت.

او با اعلام اينكه توليد و عرضه سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي بيش از هزار ميليارد دلار در جهان گردش مالي دارد درخصوص لزوم حمايت از هنرمندان صنايع‌دستي گفت: مدتي بود بيمه هنرمندان صنايع‌دستي در شهر تهران قطع شده بود كه اكنون گفته مي‌شود مجلس مصوبه آن‌را گذرانده كه هنوز وارد چرخه نشده است و اميدواريم تا آخر شهريورماه مشكل بيمه هنرمندان صنايع‌دستي حل شود.

او با اعلام اينكه بايد از طرح‌هاي كارشناسي در حوزه تراش سنگ‌هاي قيمتي و نيمه قيمتي حمايت شود، افزود: اگر 10ميليارد تومان در اين حوزه سرمايه‌گذاري شود اشتغال پايدار براي 3هزار شهروند تضمين شده است. او با اشاره به ضرورت وجود هلدينگ‌هاي صنايع‌دستي براي صادرات محصولات گفت: طرح‌هاي مرتبط با ايجاد هلدينگ‌هاي بزرگ صنايع‌دستي وجود دارد كه اكنون نيازمند حمايت جدي دولت و مسئولان است.

کد خبر 380566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha