همشهری آنلاین: ساکنان هیوستون تگزاس، ایالتی که مورد تاخت و تاز توفان گرمسیری هاروی قرار گرفته‌است، به جز آب‌گرفتگی کل شهر با خطرات ریز و درشت زیادی مواجهند که اگر تمساح‌های سرگردان را نادیده بگیریم، کلونی‌های شناور مورچه‌های آتشین در میان سیلاب‌ها خطری جدی به شمار می‌رود.

براساس گزارش ساينس الرت، مورچه هاي آتشين گونه‌اي بومي و مهاجم متعلق به آمريكاي جنوبي است كه مي‌تواند به خوبي از خود در برابر شرايط بد اقليمي محافظت كند و هرزمان سيلي رخ مي‌دهد، بلافاصله مي‌توان كلوني شناور اين حشرات را كه به شكل يك قايق است را مشاهده كرد.

اين مورچه‌هاي سمي براي نجات خود از غرق شدن بلافاصله به يكديگر متصل شده و قايقي ايجاد مي‌كنند كه ملكه و لاروها در مركز آن قرار دارند. مورچه‌ها شبكه‌اي به هم‌فشرده را از بدن خود ايجاد مي‌كنند تا حدي كه هوا در ميان بدنشان در جريان باشد، البته مورچه‌هاي لايه زيرين به شكلي فشرده به يكديگر وصل مي‌شوند كه آب به آنها نفوذ نكند.

اين قايق نجات مورچه‌اي در حين حركت دچار تغيير مي‌شود و مورچه‌هاي لايه بالايي جاي خود را با مورچه‌هاي پاييني عوض مي‌كنند. به گفته محققان برخي از اين كلوني‌هاي شناور مي‌توانند از بيش از 100 هزار مورچه تشكيل شده باشند.

مورچه‌هاي آتشين مي‌توانند در قالب اين ساختار براي بيش از چندين‌هفته زنده باقي بمانند و به جستجوي زميني خشكل باشند تا در آن لانه بسازند. از اين رو است كه افرادي كه با كمك قايق در ميان سيلاب‌هاي هيوستون در ترددند مجبورند مواظب اين كلوني‌هاي شناور باشند زيرا مورچه‌ها با برخورد با اجسام خشك بلافاصله از آن بالا مي‌روند تا پناهگاهي براي خود بيابند.

مورچه

اگرچه گزش اين مورچه‌ها مرگبار نيست و تنها دردناك است،‌اما مي‌تواند براي افرادي كه دچار حساسيت‌هاي شديد مي‌شوند، خطرساز باشد و در عين حال گزش تعداد زيادي مورچه مي‌تواند براي افراد عادي نيز خطرساز شود.

سازمان هواشناسي ملي آمريكا به ساكنان تگزاس و لوئيزيانا به دلايل ديگري نيز هشدار داده‌است تا از تردد در ميان سيلاب خودداري كنند: ممكن است به دليل وجود خطوط برق در زير زمين آب داراي بار الكتريكي بوده و فرد دچار برق‌گرفتگي شوند.

تمساح

همچنين خطر وجود تمساح و مارهاي سمي نيز در آب وجود دارد،‌خطري كه ساكنان اطراف هيوستون را تهديد مي‌كند. آب ناشي از بارش شديد باران در اين شهر باعث شده‌است تا تمساح‌هايي كه در مناطق محافظت شده زندگي مي‌كرده‌اند در برخي از مناطق سطح شهر سرگردان شوند. باوجود اينكه مقامات زيست‌محيطي اين جانداران را جمع‌آوري كرده‌اند اما شهروندان اين شهر بايد خطر حضور تمساح‌ها را جدي بگيرند.

کد خبر 380569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha