مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: حواس‌شان حسابی به آمد و شدها است. کمی پایین‌تر از داروخانه ایستاده‌اند بدون ترس و واهمه از اینکه کسی بیاید و مانع کارشان شود.

قاچاق دارو

چشم‌شان به كيسه‌هاي پر از دارو كه مي‌افتد، بهتان مجالي نمي‌دهند و به‌دنبال‌تان مي‌آيند. هم خريدار هستند و هم فروشنده داروهاي غيرقانوني و كمياب كه يا در داروخانه‌ها پيدا نمي‌شود يا اينكه بايد براي تهيه آن نسخه داشت. 13آبان و هلال احمر پاتوق‌شان است و به هر طرف كه چشم بيندازيد، آنها را مي‌بينيد. البته اين همه كارشان نيست چرا‌كه به قول خودشان در كمترين زمان انواع قرص‌ها و آمپول‌هاي سقط جنين، شربت متادون، آمپول مرفين، پروستادين، ترامادول، زاناكس و هزاران داروي قاچاق ديگر را برايتان تهيه مي‌كنند. در كارشان خبره‌شده‌اند چون كسي نيست كه موي دماغ‌شان شود.

  • بازاز قاچاقچيان داغ است

روزي نيست كه مسئولان سازمان غذا و دارو اعلام كنند كه هيچ دغدغه‌اي براي تأمين دارو وجود ندارد و شركت‌هاي داروسازي كشور نيز داروهاي مشابه خارجي را با همان كيفيت توليد مي‌كنند و در اختيار داروخانه‌ها مي‌گذارند. اين سازمان حتي از پزشكان بارها خواسته تا براي بيماران خود داروهاي ايراني يا مشابه نوع خارجي تجويز كنند و با اين كار دست قاچاقچيان را براي انتقال داروهاي قاچاق و بي‌كيفيت به بازارهاي غيرقانوني قطع كنند. البته كسي هم منكر بهترشدن وضعيت نيست اما دليل اينكه بازار اين قاچاقچيان همچنان مقابل داروخانه‌هاي مهم و كليدي پايتخت پابرجاست و عرصه عرض‌اندام دلالان و قاچاقچيان داروست، جاي سؤال است.

  • خيالتان راحت، صددرصد آمريكايي است

كم سن و سال است و به موتورش تكيه داده. مي‌پرسد چه دارويي مي‌خواهي. مي‌گويم: قرص سقط جنين مي‌خواهم. مي‌گويد: بهترين و مطمئن‌ترين قرص بازار را مي‌دهم كه خيالت راحت باشد. يك ورق 10تايي 350هزار تومان. صددرصد آمريكايي است. مي‌پرسم: چه تضميني وجود دارد كه دارو اصل باشد و خطر نداشته باشد؟ سگرمه‌هايش را در هم مي‌كشد و مي‌گويد: تاريخ مصرف دارد. بعد هم اين دارو را نه دكتر توي نسخه مي‌نويسد نه داروخانه مي‌فروشد.

  • قاچاق آنلاين دارو

كمي پايين‌تر از داروخانه13آبان بساط كتاب‌هايش را روي زمين پهن كرده اما دلال داروست. مي‌گويم قرص آلپرازولام يا زاناكس مي‌خواهم. كارتش را مي‌دهد و مي‌گويد: به محض اينكه واريز كني، برايت پيك مي‌كنم. مقصد بعدي داروخانه هلال احمر است. با اينكه نگهبان در مقابل در ايستاده، اما كمي پايين‌تر تعدادي ايستاده‌اند و آنها هم بدون هيچ نگراني كارشان را انجام مي‌دهند. به سراغ يكي از آنها مي‌روم. مي‌گويم ترامادول مي‌خواهم. شماره تلگرامش را مي‌دهد و مي‌گويد: مشخصات دارويت را برايم بفرست با قيمت منصفانه، پيك مي‌كنم.

برخلاف بقيه كه هيچ جوره حاضر به بيان اطلاعات نيستند، مي‌گويد: شربت متادون قيمت قانوني‌اش 30تا 40هزار تومان است ولي در داروخانه نيست و من اينجا 100تا 250هزار تومان هم مي‌فروشم. بعضي داروخانه‌ها اين شربت‌ها را به دلال‌هاي ناصر‌خسرو مي‌فروشند و ما هم به مشتري مي‌دهيم. برخي داروها را از قاچاقچيان گردن‌كلفت مي‌خريم و بخشي هم از كساني كه بيمار سرطاني هستند يا فوت شده‌اند مي‌خريم. بيشتر مشتري‌هاي ما براي تهيه قرص سقط و شربت متادون و داروهاي افزايش ميل جنسي مي‌آيند. سود ما بيشتر از داروخانه‌هاست ولي خطرش هم زياد است. ما كار مردم را راه مي‌اندازيم. مي‌دانيد چند نفر از بيماران هموفيلي و تالاسمي مشتري‌ام هستند. با خيال راحت داروهاي خارجي بهشان مي‌دهم. اما خب به هر حال ريسك مي‌كنيم و پول در‌مي‌آوريم.

سودجويي در بازار سياه دارو

دكتر حاجي محمودي معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با همشهري درباره فروش دارو توسط قاچاقچيان مقابل داروخانه‌هاي مهم پايتخت گفت: عملكرد اين افراد براي جبران كمبود دارويي نيست، بلكه براي پاسخ به نيازهاي غيرواقعي و غيرقانوني است كه براي موضوعاتي چون دوپينگ، بدنسازي، مسائل جنسي، موادمخدر، سقط جنين و... كاربرد دارد كه داروخانه‌هاي ما نمي‌توانند پاسخگوي آن باشند. به همين سبب به مردم توصيه مي‌كنيم هيچ‌گاه دارويي را كه در داروخانه موجود نيست از طريق قاچاقچيان حتي مقابل داروخانه‌هاي معتبر و حتي ناصرخسرو تهيه نكنند، زيرا اصلاً نمي‌توان اين محصولات را ضمانت كرد. وي البته درباره خريد و فروش دارو توسط برخي از مردم عادي هم گفت:برخي از اين افراد دارو را با تعرفه بيمه خريداري مي‌كنند و بيرون از داروخانه يا به خريداران داروهاي سرطاني و صعب العلاج مي‌فروشند يا خودشان از طريق افرادي كه در خيابان ناصر خسرو دارند اقدام به فروش داروها مي‌كنند و سود خوبي هم به جيب مي‌زنند. معمولا خريداران، دارو را كمي بالاتر از تعرفه بيمه خريداري مي‌كنند و به چندين برابر قيمت در بازار سياه مي‌فروشند. البته اين افراد منتظر مي‌مانند تا يك داروي خاص براي مدت كوتاهي هم كه شده، كمياب شود تا بتوانند داروهاي انبار شده را در بازار سياه بفروشند. البته كنترل اصالت كه درباره آن بسيار صحبت مي‌شود نيز موضوع ديگري است كه در كنار سامانه رهگيري و رديابي به پيش مي‌رود و پيگيري مي‌شود تا با اين اقدام، عرصه بر قاچاقچيان تنگ‌تر شود. سامانه كنترل اصالت، اين امكان را براي مردم فراهم مي‌كند تا كالاهاي اصيل را از كالاهاي قاچاق و تقلبي شناسايي كنند.

کد خبر 380571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha