محمدامین خرمی: ۱۰ ‌ماه فشار نیروهای دولتی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار در نهایت به قتل‌عام مردان، زنان و کودکان در منطقه راخین منجر شد؛ کشتاری که بی‌پرده در مقابل چشم جهان رخ می‌دهد.

میانمار

نيروهاي ارتش ميانمار از روز جمعه با محاصره روستاهاي محل سكونت مسلمانان روهينگيا در غرب اين كشور، اقدام به كشتار مردم و به آتش كشيدن خانه‌هاي آنها كرده‌اند. مقام‌هاي دولتي اعلام كرده‌اند طي روزهاي اخير حدود 100نفر از مردم روهينگيا كشته شده‌اند اما شبكه‌خبري الجزيره ديروز در گزارشي به نقل از منابع محلي خبر داد كه حدود 800نفر در حمله‌هاي ارتش به سكونتگاه‌هاي مسلمانان كشته شده‌اند. درصورت صحت اين آمار، كشتار اخير در ميانمار بي‌سابقه‌ترين موج قتل‌عام مسلمانان به شمار‌مي‌رود.

موج جديد كشتار مردم در منطقه راخين پس از آن به راه افتاد كه نيروهاي شبه‌نظامي اين منطقه در اعتراض به فشارهاي دولت مركزي در تاريكي شب به 30پست ايست‌و‌بازرسي پليس حمله كردند. در پي اين حمله‌ها اغلب روستاهاي منطقه تحت محاصره ارتش در آمدند و مقررات منع رفت‌وآمد اعمال شد. بيش از 800هزار نفر در محاصره نيروهاي ارتش قرار گرفته‌اند.

الجزيره به نقل از يكي از ساكنان روستاي مانگدو در استان راخين گزارش داد: «نيروهاي ارتش روز جمعه به روستا حمله كردند و بي‌محابا به همه ازجمله زنان و كودكان شليك كردند و خانه‌ها را به آتش كشيدند؛ حتي يك كودك را هم زنده نگذاشتند.» همزمان تمامي مساجد اين مناطق نيز به آتش كشيده شده‌اند.

گزارش منابع محلي در ميانمار خبر از آوارگي حدود 10هزار نفر مي‌دهد كه همگي به سمت مرز بنگلادش گريخته‌اند. طبق گزارش خبرگزاري فرانسه، روز گذشته حدود 3هزار نفر وارد خاك بنگلادش شده‌اند اما مرزبان‌هاي بنگلادشي راه را بر ديگر آوارگان بسته‌اند و دولت اين كشور اعلام كرده ديگر توانايي پذيرش آوارگان بيشتر را ندارد. حدود 10‌ماه پيش و در پي به راه افتادن موج ديگري از كشتار مسلمانان در ميانمار نيز بيش از 3هزار نفر از آنان با عبور از مرز به بنگلادش گريخته بودند.

طي 3روز گذشته تصاوير و ويدئوهاي متعددي از مسلمانان ميانماري منتشر شده كه از ترس كشتار نيروهاي دولتي به بيشه‌زارها و جنگل‌ها گريخته‌اند. عده زيادي هم از ترس جان‌شان بدون غذا و سرپناه همچنان در پشت مرز بنگلادش تجمع كرده‌اند. نهادهاي بين‌المللي بارها نسبت به هدف اصلي دولت ميانمار براي «پاكسازي قوميتي» اقليت مسلمان روهينگيا هشدار داده‌اند. وضعيت پيش آمده باعث شد تا روز يكشنبه پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان هم نسبت به كشتار «برادران روهينگيا» در ميانمار هشدار دهد. پيش از اين مك‌كيسيك، نماينده آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در بنگلادش، در گفت‌وگو با تلويزيون بي‌بي‌سي عنوان كرده بود كه نظاميان ميانمار به «كشتار مردان، سلاخي كودكان، تجاوز به زنان و آتش‌زدن خانه‌هاي روهينگياها» ادامه مي‌دهند تا آنها را مجبور كنند به بنگلادش بروند.

  • روهينگيا؛ قرباني پاكسازي قوميتي

اين نخستين‌بار نيست كه حكومت بودايي ميانمار با چنين اتهام‌هايي روبه‌رو مي‌شود. حدود 3سال قبل نيز ديده‌بان حقوق بشر عنوان كرد كه اين كشور به‌دنبال پاكسازي قوميتي مسلمانان روهينگياست؛ اتهامي كه مقام‌هاي ميانمار آن را رد كرده‌اند.

پيش از اين هم حمله نيروهاي دولتي و گروه‌هاي تندرو به قوم روهينگيا سابقه داشته است. بين سال‌هاي2012 تا 2014 نزديك به 300نفر از روهينگياها در حمله گروه‌هاي تندروي بودايي كشته شدند. اما گستردگي كشتار و آوارگي اخير در منطقه راخين بي‌سابقه است. طبق اعلام سازمان ملل، طي 4سال گذشته حدود 150هزار نفر از مردم روهينگيا مجبور به فرار از ميانمار شده‌اند. 2سال پيش تصاوير عده زيادي از اين مردم كه روي قايق‌هاي بزرگ در ميانه‌ آب‌هاي جنوب شرق آسيا براي هفته‌ها بدون آب و غذا سرگردان بودند، جامعه جهاني را شوكه كرد اما تاكنون هيچ اقدام عملي براي حمايت و حفاظت از آنها و فشار به دولت ميانمار براي توقف كشتار انجام نشده است.

  • روهينگيا؛ قوم رانده شده

اقليت مسلمان روهينگيا در ميانمار شامل جمعيتي حدود يك ميليون و 300هزار نفر است كه در فقيرترين منطقه در غرب ميانمار و در نزديكي مرز بنگلادش زندگي مي‌كنند. دولت ميانمار اقليت روهينگيا را به رسميت نمي‌شناسد و براي آنها حقوق شهروندي قائل نيست و آنها را مهاجران غيرقانوني «بنگالي» مي‌داند. ميانمار اين افراد را در كمپ‌ها و روستاهايي بدون امكانات و به دور از مناطق شهري متمركز كرده است. اين افراد حق تحصيل و كار ندارند و نمي‌توانند از كمپ‌ها و روستاهاي محل سكونت‌ خود خارج شوند.

کد خبر 380581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha