سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

محمد کرباسی: هند و چین بارها به‌خاطر مناقشات مرزی دچار اختلاف و حتی جنگ شده‌اند اما اکنون یکی از بدترین موارد تقابل دوطرف طی دهه‌های اخیر که احتمال جنگی دیگر میان این دو قدرت هسته‌ای را بالا برده بود با مذاکره و تفاهم به جای نبرد نظامیان حل و فصل شده است.

دور شدن سایه جنگ از فراز هیمالیا

پس از گذشت حدود 2‌ماه از شروع اختلاف‌ها ميان دو طرف در منطقه‌اي كه در هند دكلام و در چين دنگلانگ خوانده مي‌شود، سرانجام دو طرف به توافقي براي پايان تنش‌ها رسيده‌اند و قرار است نيروهاي نظامي اعزام شده از اين منطقه خارج شوند.

وزارت امور خارجه هند روز گذشته در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين كشور پس از مذاكره با مقام‌هاي چين به تفاهم رسيده‌اند و تقابل نظامي ميان دو طرف در منطقه‌اي كه در هيماليا قرار دارد به پايان مي‌رسد. براساس بيانيه وزارت خارجه چين هر دو كشور توافق كرده‌‌اند كه شروع به عقب ‌كشيدن نيروهايشان از فلات دكلام كنند. مقام‌هاي چين هم با اعلام خروج نيروهاي نظامي 2كشور كه پس از تنش‌ها به منطقه اعزام شده‌اند گفته‌اند كه نيروهاي مرزي اين كشور همچنان به گشتزني در اين منطقه خواهند پرداخت. از 2ماه قبل با شروع تنش‌ها نظاميان 2كشور با انگشتي روي ماشه در اين منطقه مستقر شده بودند.

چين حتي به اين خاطر اقدام به قدرت‌نمايي با افزايش زيردريايي‌هاي خود در اقيانوس هند كرد و حتي كار به تهديد جنگ كشيد. وزارت دفاع چين در بحبوجه اين تنش‌ها هشدار داده بود درصورتي كه هند نيروهاي خود را از منطقه مورد مناقشه عقب نكشد وقوع جنگ ميان دوطرف منتفي نيست.

  • منطقه‌اي راهبردي

اختلاف‌هاي به‌وجود آمده ميان 2كشور يكي از بدترين موارد طي دهه‌هاي اخير بوده است. اين تقابل نظامي زماني شروع شد كه هند مانع از اقدام چين براي احداث جاده‌اي در منطقه دكلام شد. هيچ خط مرزي علامتگذاري شده مورد توافق مشترك در مرز واقعي بين هند و چين وجود ندارد. نبود خطوط مرزي كه دو طرف مي‌توانند با مذاكره درباره آن به توافق برسند هر چند وقت يك‌بار باعث اختلاف مي‌شود. از زمان آغاز تنش جديد در ‌ماه ژوئن هر طرف نيروهايش را تقويت كرده و از طرف ديگر خواسته بود عقب‌نشيني كند.

منطقه مورد مناقشه در اين تنش‌ها كه باعث اعزام نيروهاي نظامي به منطقه شده بود، مورد ادعاي بوتان و چين است. چين و بوتان هر دو مدعي هستند كه اين منطقه بخشي از خاك كشور‌شان است. هند درواقع در حمايت از بوتان وارد اين مناقشه شده بود اما دهلي‌نو نفوذ در اين منطقه راهبردي را به‌عنوان منطقه‌اي حائل با چين به‌عنوان رقيب خود نياز دارد. از سوي ديگر اين فلات به چين قدرت دسترسي به منطقه بسيار حساس موسوم به كريدور سيليگوري مشهور به گردن جوجه را مي‌دهد. اين نوار باريك در هند ايالت‌هاي شمال‌شرقي اين كشور را به مابقي خاك هند متصل مي‌كند. چين و هند سابقه طولاني مناقشه و بي‌اعتمادي را دارند كه باعث شد اين 2كشور در سال۱۹۶۲ وارد جنگي هر چند كوتاه شوند. پس از اين جنگ بر سر مرز اختلافات مرزي حل نشده همچنان باقي ماند. اين اختلاف‌ها در مورد چندين منطقه هرازگاهي باعث بروز تنش ميان 2كشور مي‌شود.

  • در آستانه نشست بريكس

اين توافق در آستانه اجلاس كشورهاي عضو بريكس صورت گرفته كه چين و هند هر دو از اعضاي مهم آن هستند و قرار است هفته آينده در چين برگزار شود. بريكس نام گروهي به رهبري قدرت‌هاي اقتصادي نوظهور است كه از به هم پيوستن حروف اول نام انگليسي كشورهاي عضو برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي تشكيل شده‌است. چين اما در تلاش است تا اعضاي اين گروه را بيشتر كند و به همين‌خاطر پكن رهبران تايلند، اندونزي، قزاقستان و مصر را هم به نشست اعضا دعوت كرده است. پيوستن اين كشورها به بريكس به نفع چين است و به همين‌خاطر مقام‌هاي پكن نمي‌خواهند با هند به‌عنوان يكي از اقتصادهاي بزرگ دچار اختلاف باشند.

کد خبر 380583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha