همشهری‌آنلاین: شورای استان کرکوک با مشارکت این استان در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان موافقت کرد، این در حالی است که بغداد، آنکارا و واشنگتن با این همه‌پرسی مخالفند.

هاله نورالدین، عضو شورای استان کرکوک گفت: روز سه‌شنبه هفتم شهريور شورای این استان با حضور ۲۴ عضو از مجموع ۴۱ عضو با مشارکت کرکوک در همه‌پرسی اقلیم کردستان موافقت کرد.

او گفت: این رأی‌گیری با حضور نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک و در میان تحریم جلسه از سوی اعضای عرب و ترکمان انجام شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سومریه نیوز، نجم‌الدین کریم بعد از این رأی‌گیری به خبرنگاران گفت: مشارکت در همه‌پرسی یک اتفاق تاریخی است.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق تصمیم شورای استان کرکوک را غیرعاقلانه و یک مساله اشتباه دانست.

در همین راستا، سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر نخست‌وزیر عراق گفت: کرکوک بخشی از استان‌های غیرمرتبط با اقلیم کردستان است و در نشست‌های دوره‌ای شرکت می‌کند و از نظر اداری و مالی به دولت فدرال مرکزی وابسته است.

او گفت: ما با هر گونه اقدامی که با قانون اساسی در تضاد باشد، مخالفیم چراکه این مساله جایز و درست نیست و استان‌ها نمی‌توانند به صورت جداگانه تصمیم‌هايی را بدون اجازه دولت مرکزی اتخاذ کنند.

الحدیثی بار دیگر بر مخالفت بغداد با این همه‌پرسی تأکید کرد و گفت: موضع ما این است که این مساله غیرقانونی است. ما با برگزاری همه‌پرسی چه در اقلیم کردستان و چه در مناطق خارج از مرزهای این اقلیم مخالفیم.

سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق نیز ضمن اعلام مخالفت خود با مشارکت کرکوک در همه‌پرسی استقلال گفت: کرکوک به لحاظ اداری وابسته به دولت فدرال است.

همچنین وزارت خارجه ترکیه بیانیه‌ای را صادر کرده و در آن رأی‌گیری را نقض خطرناک قانون اساسی عراق دانست.

در این بیانیه آمده است: دادگاه اداری بغداد ۱۷ اوت(26 مرداد) این حکم را صادر کرد که شورای استان دولت اقلیم کردستان هیچ قدرتی در مناطق مورد مناقشه ندارند.

ارشد الصالحی، رئیس جبهه ترکمانی نیز اعلام کرد آنچه شورای استان کرکوک انجام داده، غیرقانونی است.

او نسبت به ورود عراق به درگیری‌های جدید هشدار داد.

محمد تمیم، از نمایندگان عرب کرکوک نیز از دولت مرکزی خواست برای توقف مشارکت کرکوک در همه‌پرسی وارد عمل شود.

در همین حال، نصرالدین سندی، رئیس هیئت مناطق کردستان که خارج از اداره این اقلیم هستند، گفت: تصمیم شورای استان کرکوک برای برگزاری همه‌پرسی یک گام مهم و تاریخی است. روند همه‌پرسی فقط در مناطق تحت سیطره نیروهای پیشمرگ برگزار می‌شود. دولت عراق آمادگی خود را برای ارائه تسهیلات لازم در برگزاری همه‌پرسی در مناطق تحت سیطره ارتش عراق و حشد شعبی نشان نداده است.

سندي گفت: رأی‌گیری شورای استان کرکوک یک گام مهم و تاریخی است. این اقدام یک گام درست و قانونی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان است. طی روزهای گذشته شهرستان‌های سنجار، خانقین و توابع آن‌ها با شرکت در همه‌پرسی موافقت کردند. شهرستان‌های شیخان، مخمور و سهل نینوا نیز خواهان همه‌پرسی شدند.

قرار است همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق ۲۵ سپتامبر(سوم مهر) برگزار شود. با این حال بغداد، آنکارا و واشنگتن با اصل این همه‌پرسی مخالفند.

کد خبر 380718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha