چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: تقریبا در تمام محله‌ها می‌توان در روز عید قربان شاهد پخش گوشت قربانی میان همسایه‌ها بود.

عید قربان

خيلي‌ از مردم متدين ما هر سال در عيد قربان اقدام به قرباني‌ كردن گوسفند كرده و اين سنت حسنه را اجرا مي‌كنند. البته قرباني كردن در دين ما، در جاهاي ديگر نيز مورد تأكيد قرار گرفته است. موارد استحبابي قرباني كردن از طريق سر بريدن حيوان فراوان است اما در 3 مورد تأكيد زيادي شده؛ يكي عقيقه فرزندي كه تازه متولد شده، يكي موقع بازگشت از حج و ديگري در زمان ساخت و خريد خانه. اما يادمان باشد كه قرباني كردن كه بيشتر با سر بريدن گوسفند انجام مي‌شود بايد با توجه به نكاتي باشد. اينكه دام سالم ذبح شود، ذبح كردن گوسفند توسط ما باعث ايجاد آلودگي در محيط شهري نشود و... جزو نكاتي هستندكه بايد به آنها توجه كنيم. در اين صفحه سعي شده است در اين خصوص نكات بيشتري به شما گفته شود.

  • هم واجب، هم مستحب در عيد قربان

از نظر احكام شرعي اسلام، قرباني كردن در روز عيد قربان به 2 بخش واجب و مستحب تقسيم مي‌شود. كسي كه در ايام حج براي حج تمتع احرام مي‌بندد واجب است همه مناسك حج تمتع، ازجمله قرباني (در سرزمين منا) را در روز دهم ذي‌حجه (همان عيد قربان) انجام دهد تا بتواند از احرام خارج شود. اما در مورد قرباني كردن مستحب بايد گفت كه همه افراد مسلمان چه در مكه باشند يا در شهر و سرزمين ديگري، مي‌توانند در اين روز با سر بريدن حيوان، قرباني كنند و از ثواب آن بهره‌مند شوند. باتوجه به اينكه همه افراد نمي‌توانند به‌تنهايي هزينه‌هاي كامل يك قرباني را تامين كنند، يك راه اين است كه مثلا اعضاي فاميل با كمك يكديگر براي اين كارخير اقدام كنند.

  • چرا بايد حيوانات را در اين روز قرباني كنيم؟

در آيه 196سوره بقره گفته شده: «هركس از عمره تمتع به حج بازآيد هرچه ميسّر و مقدور اوست از جنس شتر و گاو و گوسفند قرباني كند». شايد اين شبهه مطرح شود كه كشتن اين همه حيوان چه دردي از مردم دوا مي‌كند؟ در پاسخ بايد گفت كه تمام دستورات اسلام براساس حكمت‌هاي بسيار دقيق و سودمند وضع شده‌اند. قرباني كردن حاجيان، نمادي از قرباني كردن هواهاي نفساني و ذبح نفس‌اماره است. همچنين قرآن مي‌گويد: «نه گوشت‌ها و نه خون‌هاي آنها، هرگز به خدا نمي‌رسد. آنچه به او مي‌رسد، تقوا و پرهيزكاري شماست...». پس كسب تقوا هم ازجمله منافع اين كار است. هرچند يكي از فوايد مادي قرباني كردن هم كمك به مستمندان به‌حساب مي‌آيد.

  • جايگاه‌هاي بيست‌وپنج‌گانه براي خريد دام

امسال نگران خريد گوسفند براي قرباني كردن در عيد قربان نباشيد؛ سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران با ايجاد 25جايگاه عرضه بهداشتي دام در تمامي مناطق پايتخت، بستر مناسب و سالمي براي مردم فراهم كرده است تا آنان بتوانند با خيال آسوده نسبت به تهيه دام بهداشتي مورد نياز در روزهاي عرفه و عيد سعيد قربان اقدام كنند. پيشنهاد ما اين است كه حتما سراغ اين جايگاه‌ها برويد، چون هدف اصلي براي راه‌اندازي اين جايگاه‌ها اين است كه با همكاري سازمان دامپزشكي و با نظارت‌هاي ويژه، از هر حيث مراقب عرضه دام بهداشتي باشند. بد نيست بدانيد كه حتي قرار است با هماهنگي نهادهاي مسئول براي جمع‌آوري مراكز غيرمجاز دام اقدام شود.

  • چرا دام را از مراكز غيرمجاز نخريم؟

در روز عيد قربان در خيلي از محل‌هاي ديگر، دام‌ها به‌طور غيرمجاز فروخته مي‌شوند. معمولا هم نظارتي روي قيمت‌ها صورت نمي‌گيرد. بدتر از آن اين است كه شايد دام آلوده به شما داده شود. براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني حدود نيمي از عوامل بيماري‌زاي شناخته شده و 74درصد از عوامل بيماري‌هاي نو، مشترك بين انسان و حيوان هستند. از راه‌هاي انتقال بيماري‌هاي مشترك انسان و دام مي‌توان به مواردي نظير تماس و ارتباط مستقيم با دام، محصولات خام دامي و مصرف پسماندهاي حاصل از كشتار غيرمجاز دام توسط ديگر حيوانات نظير موش، گربه و سگ به‌عنوان ناقلين بيماري‌ها اشاره كرد.

  • خدمات ذبح اسلامي به‌طور رايگان

يكي از مزاياي خريد از جايگاه‌هاي شهرداري اين است كه در اين مراكز، خدمات ذبح اسلامي هم زيرنظر كارشناسان مذهبي ارائه مي‌شود. همان‌طور كه مي‌دانيد كه ذبح شرعي در اسلام شرايطي دارد كه برخي از آنها واجب و برخي ديگر مستحب است. متأسفانه شايد برخي‌ها با اين احكام چندان آشنايي نداشته باشند و ذبح را با توجه به تجربه و بدون توجه به اين احكام انجام دهند كه نتيجه آن حرام شدن گوشت مي‌شود. درضمن قرباني كردن در كوچه و خيابان ممكن است باعث آلودگي گوشت شود، اما در اين جايگاه‌ها اين كار با رعايت اصول كاملا بهداشتي و زيرنظر كارشناسان انجام مي‌شود و مردم مي‌توانند به‌طور رايگان از اين خدمات استفاده كنند.

  • مراقب آلودگي شهري باشيد

نتيجه كشتار غيرمجاز بيش از يك‌ميليون رأس دام در شهر تهران، هزاران تن ضايعات و زباله‌هاي فاسد شدني و اغلب آلوده به انواع عوامل بيماري‌زاست كه در سطح شهر پراكنده مي‌شود. اكثر اين قرباني‌كردن‌ها هم در معابر شهري صورت مي‌گيرد و به همين دليل اين ضايعات و زباله‌ها به راحتي در سطح شهر پراكنده مي‌شوند. اين نوع زباله‌ها علاوه برآلودگي محيط‌زيست و هزينه بالاي پاكسازي و نقل وانتقال آن، باعث افزايش حشرات موذي، جوندگان و حيوانات ولگرد مي‌شوند كه سالانه هزينه قابل‌توجهي صرف مقابله با اين موجودات مي‌شود. اين مشكل جدي، با خريد از جايگاه‌ها و ذبح حيوانات در همان جايگاه‌ها برطرف مي‌شود، چون در آنها تمهيدات لازم درنظر گرفته شده است.

کد خبر 380723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha