همشهری‌آنلاین: رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، دهه‌ها سوءاستفاده‌های "سیستماتیک" علیه مسلمانان روهینجا دلیل خشونت‌های فزاینده در ایالت راخین میانمار است و مسئولان می‌توانستند از این خونریزی جلوگیری کنند.

در همین حال سازمان ملل از بنگلادش خواست که اجازه ورود مردم فراری از خشونت‌های مداوم در میانمار را بدهد.

 زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به افزایش درگیری در ایالت راخین که پس از حمله شبه نظامیان به نیروهای امنیتی میانمار شدت گرفت، هشدار داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،او در بیانیه‌ای گفت: من کاملا این حمله‌هاي خشونت‌آمیز به پرسنل امنیتی را که کشته شدن تعداد زیادی از مردم و آوارگی هزاران تن را به همراه داشت، ‌محکوم می‌کنم.

در همین حال به گزارش رویترز، زید رعد الحسین در بیانیه‌ای دیگر روز سه شنبه هفتم شهريور اظهار کرد: بیش از هشت هزار و 700 تن از مسلمانان روهینجایی از میانمار به بنگلادش فرار کرده‌اند.

کمیسر عالی شورای حقوق بشر گفت: این نوع حوادث اخیر نه تنها "ناامیدکننده" است بلکه با توجه به نقض مداوم حقوق بشر و سیستماتیک نظیر پاسخ خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی به این حمله از اکتبر 2016 که به افزایش خشونت‌ها دامن زد، قابل پیش‌بینی بوده و می‌توانست جلوگیری شود.

مسلمانان روهینجا در گذشته از خشونت اجتناب می‌کردند، اما این موضع‌گیری در اکتبر گذشته زمانی که یک گروه شبه نظامی نوپا حمله‌هاي غافلگیرانه‌ای به پست‌های مرزی آغاز کرد، تغییر یافت. نیروهای امنیتی میانمار هم نسبت به این حمله ناگهانی با یک "عملیات پاکسازی" خشونت آمیز که سازمان ملل هشدار داد می‌تواند به "نسل کشی قومی" منجر شود، واکنش نشان دادند.

در همین حال رعد الحسین خواست کسانی که به نیروهای امنیتی و غیر نظامیان حمله کرده‌اند مورد محاکمه قرار بگیرند و از تمام طرف‌ها خواست از افزایش خشونت‌ها ممانعت کنند.

او همچنین از میانمار خواست دسترسی سازمان‌های بشر دوستانه را تسهیل کند و افزود حفاظت از کسانی که در این ایالت هستند وظیفه این کشور است.

سخنگوی آژانس پناهندگی سازمان ملل در یک نشست خبری در ژنو گفت، برآورد شده از روز پنج شنبه تا یکشنبه حدود پنج هزار و 200 روهینجایی وارد بنگلادش شده‌اند.

آژانس پناهجویان سازمان ملل همچنین خشونت‌های ایالت راخین را محکوم کرده و از جامعه بین‌الملل خواسته که از بنگلادش برای اجازه ورود مسلمانان روهینجا حمایت کنند.

کد خبر 380741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha