فرابورس ایران از آغاز پذیرش و تدارک مقدمات عرضه اوراق بدهی بانکی موسوم به سخاب در بازارسرمایه خبر داد.

در اطلاعيه فرابورس گفته شده فرابورس ايران به‌زودي در قالب يك اطلاعيه رسمي، تاريخ و زمان آغاز معاملات ثانويه اين اوراق را به‌طور عمومي اطلاع‌رساني خواهد كرد تا امكان معامله آن براي تمامي اشخاص حقيقي و حقوقي امكان‌پذير شود.

در اين اطلاعيه تأكيد شده، در زمان عرضه اين اوراق در فرابورس ملاك مالكيت و احراز هويت دارندگان اين اوراق، فهرستي است كه بانك ملي در اختيار فرابورس قرار مي‌دهد. در اين اطلاعيه گفته شده آغاز معاملات ثانويه اوراق سخاب در فرابورس چند روز زمان مي‌برد. ارزش اوراق بدهي جديد در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس، 12هزار ميليارد تومان است و بانك ملي مسئوليت پرداخت وجه اسمي اين اوراق را در سررسيد بر عهده خواهد داشت.

تا پيش از اين دادوستد اوراق سخاب در بازار غيررسمي مشكلات بي‌شماري را به‌ويژه در حوزه نرخ سودهاي موهوم و نبودامكان نظارت بر معاملات آن پديد آورده بود.پيش‌تر مسعود كرباسيان، وزير جديد امور اقتصادي و دارايي بلافاصله پس از اخذ رأي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به مطالبه فعالان بازارهاي مالي تأكيد كرد:

بايد بازار مبادله انواع اوراق بدهي تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و در چارچوب بازار سرمايه شكل گيرد. وزير اقتصاد خواسته بود مقامات مسئول در بازارهاي پول و سرمايه از عرضه و انتشار اين اوراق در بازارهاي خارج از بورس جلوگيري كنند. به‌دنبال اعلام نظر وزير اقتصاد با دستور سازمان بورس اوراق اسناد خزانه اسلامي موسوم به سخاب در فرابورس پذيرفته شد. ناشر اين اوراق وزارت اقتصاد به نمايندگي از دولت است.اوراق سخاب همگي در تاريخ 28اسفندماه سال 95منتشر شده‌اند و ارزش آنها در مجموع 123هزار و 233ميليارد و 648ميليون ريال است.

تاريخ سررسيد اوراق «سخاب2» بيست و دوم آبان‌ماه جاري، تاريخ سررسيد اوراق «سخاب3» بيست و دوم آذرماه، تاريخ سررسيد اوراق «سخاب4» بيستم دي ماه، تاريخ سررسيد اوراق «سخاب5» بيست و چهارم بهمن‌ماه، تاريخ سررسيد اوراق «سخاب6» بيست و هفتم اسفندماه سال جاري و تاريخ سررسيد اوراق «سخاب7» بيست و هشتم اسفندماه سال 97است.قيمت اين اوراق در بازار و با مكانيسم عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و با نزديك شدن به زمان سررسيد،

قيمت آن به قيمت اسمي نزديك‌تر شده تا در سررسيد معادل ارزش اسمي آن يعني يك ميليون ريال شود. پيش از اين نرخ سود اوراق سخاب در بازار معاملات شكل گرفته در شبكه خارج از بازارسرمايه به 40درصد هم نزديك شده بود، همين موضوع اعتراض فعالان بازار سرمايه و كارشناسان مالي را برانگيخت. پيش از وزير اقتصاد رئيس‌كل بانك مركزي هم از مبادله اوراق سخاب و نرخ‌هاي سود غيرمتعارف آن انتقاد كرده و خواستار پذيرش و مبادله اين اوراق در بازار سرمايه شده بود.

کد خبر 380852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha