سیدمحمد فخار: تا امروز ۳۴۵ روز از ابلاغ مصوبه دولت یازدهم درباره توقف تولید وشماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری می‌گذرد؛ مصوبه‌ای که اول مهر ۹۵ ابلاغ شد و یک هفته بعد با صدور مجوز شماره‌گذاری ۴۳۰هزار موتورسیکلت کاربراتوری جدید، نقض شد و همه‌‌چیز به فروردین۹۶ موکول شد.

موتور

حالا با گذشت 135روز از اجراي اين مصوبه بايد ديد آيا توقف شماره‌گذاري كاربراتوري‌ها توانسته كيفيت هوا را به سمت شرايط سالم و پاك پيش ببرد يا آش همان آش است و كاسه همان كاسه؟از ابتداي سال‌جاري هرموتورسيكلتي كه در ايران توليد مي‌شود بايد انژكتوري يا برقي باشد. سرك كشيدن در خطوط توليد موتورهاي شهري اما حقايقي عجيب را بازگو مي‌كند كه نشان مي‌دهد تا شرايط موجود پايدار است، مصوبه دولت يازدهم نيز به‌رغم همه دلسوزي‌هاي دولت، هيچ گرهي از آلودگي هواي كشور حل نخواهد كرد.

يك موتورسيكلت كاربراتوري پيش از اين براساس اندازه‌گيري‌هاي انجام شده در دانشگاه صنعتي شريف و شركت كنترل كيفيت هواي تهران، در هر كيلومتر 15گرم آلودگي هوا توليد مي‌كرد كه اين عدد در روز براي شهري نظير تهران، از سوي تمام موتورها بالغ بر 380تن آلودگي هوا بود و موتورهاي جديد بي‌كيفيت مي‌توانند تبعات محيط‌زيستي سنگيني در رابطه با كنترل آلودگي هوا داشته باشند.

  • باز هم پاي چين در ميان است

مهدي دوزندگان، كارشناس ارشد مهندسي مكانيك درباره روند توليد موتورسيكلت انژكتوري غيراستاندارد در كشور نكاتي را به يكي از خبرگزاري‌هاي كشور گفته است. براساس گفته‌هاي اين فعال محيط‌زيست، روند توليد موتورسيكلت انژكتوري در كشور ما بسيار جوان است و به هيچ وجه تجربه كافي در اين حوزه وجود ندارد.

از سويي توليد سيستم انژكتوري در ايران با مشكلات عمده‌اي مواجه است چون متأسفانه صنعت كشور براي توليد اين دستگاه سراغ چين رفته و سيستمي را كه انژكتوري كامل نيست و اصطلاحا يونيت انژكتوري است به‌عنوان تنها خريدار جهان، وارد كشور كرده‌ است. از طرفي به گفته اين كارشناس خودرو، در هيچ جاي دنيا، اين سيستم در توليد انبوه موفق نبوده ولي چيني‌ها آن را وارد بازار ايران كرده‌اند.

  • تبعات انژكتور قلابي

موتورهاي يونيت انژكتوري تحت‌تأثير شرايط دمايي، فشار محيط، كيفيت سوخت و كيفيت قطعات عملكرد متفاوتي دارند. مهدي دوزندگان مي‌گويد: نفوذ سيستم يونيت انژكتوري به بازار ايران ناشي از ضعف دستگاه‌هاي نظارتي است. چيني‌ها تا به حال اين نمونه را به جايي نفروخته بودند ولي ما بازار خود را به راحتي در اختيار آنها قرار داديم.

براساس گفته‌هاي اين كارشناس، اين در حالي است كه در سيستم انژكتوري واقعي نخستين كار اين است كه نسبت هوا به سوخت مستقل از شرايط مختلف به‌طور دقيق كنترل شود كه قطعا يونيت انژكتور از انجام اين كار ناتوان است. بدين‌ترتيب عملكرد سيستم مهار آلودگي هوا در آنها به راحتي دچار اختلال مي‌شود و يونيت انژكتور نمي‌تواند استاندارد يورو3 را پاس كند. از طرفي شواهد موجود نشان مي‌دهد قيمت ارزان، راز خريد موتورهاي غيراستاندارد از چين بوده است.

براساس قيمت روز بازار تهران، سيستم يونيت انژكتور، نسبت به انژكتوري كامل حدود 30درصد ارزان‌تر تمام مي‌شود كه البته براي صنعت موتورسيكلت تفاوت قيمت حتي يك دلار هم در كسب سهم بازار تأثيرگذار است. سيستم انژكتوري كامل روي هر موتورسيكلتي كه نصب شود، مستقل از قيمت پايه موتورسيكلت، حدود 500هزار تومان قيمت آن را بالا خواهد برد.

  • نااميدي‌ها از يك مصوبه اميدواركننده

در مصوبه 19خرداد95 هيأت دولت كه شماره‌گذاري هرگونه موتورسيكلت كاربراتوري را در سال گذشته ممنوع كرده بود، يك تبصره وجود داشت كه موتورهاي ثبت سفارش شده قبلي را استثنا كرده بود و شمار اين موتورهاي مستثني، عددي بالغ بر 400هزار دستگاه بود كه نشان مي‌دهد برخي موتورسازان به دقت مصوبات محيط‌زيستي را زيرنظر دارند و به‌طور كاملا اتفاقي(!) ثبت سفارش 420هزار انجين چيني را پيش از مصوبه عملي كرده‌اند. حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه آيا سودجويان بازار موتورهاي چيني در پي توقف شماره‌گذاري كاربراتوري‌ها كنار مي‌نشينند و از سود سرشار خود در اين بازار دست مي‌شويند؟

کد خبر 380858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha