همشهری آنلاین: چهارمین کنفرانس صنعت پخش ایران با موضوع آینده‌پژوهی و الگوهای نوین در کسب‌و‌کار پخش در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

چهارمین کنفرانس صنعت پخش ایران برگزار شد

مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد هفته‌‌ اول شهریور ماه میزبان مدیران ارشد صنعت پخش ایران، مدیران وکارشناسان واحدهای ستادی و پشتیبانی در صنعت پخش و تعدادی از مدیران سازمان‌های دولتی، وزارت صنعت، معدن وتجارت بود.

محور اصلی چهارمین کنفرانس صنعت پخش ایران، «آینده‌پژوهی و الگوهای نوین کسب‌و‌کار در صنعت پخش» بود. مدیریت سرمایه انسانی، مدیریت فرایندهای مالی و اقتصادی، مدیریت سیستم‌ها و روش‌های فناوری اطلاعات، مدیریت تامین و لجستیک، و مدیریت بازاریابی و فروش، محورهای فرعی کنفرانس را تشکیل می‌دادند.

در ادامه به برخی از سخنرانی‌های کلیدی اساتید این حوزه پرداخته‌ایم:

سهراب کارگر، دبیر کنفرانس و عضو هیئت‌مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران، در ابتدا ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان، اساتید و دانشجویان از حضور آنها تشکر نمود. وی گزارش کوتاهی از فعالیت‌های انجمن و خلاصه‌ای از سه کنفرانس پیشین به مخاطبان ارائه داد و به معرفی بخش‌ها و سخنرانان مختلف کنفرانس پرداخت.

  • ما در ابتدای کار برای سیستم توزیع کشور قرار داریم

عباس تابش، مدیر کل دفتر امور بازرگانی و تجارت وزارت صنعت معدن و تجارت ضمن تشکر از فعالیت‌های صنعت پخش در سخنرانی گفت: ما در ابتدای کار برای سیستم توزیع کشور قرار داریم. سیستم اقتصادی کشور مثلثی است که سه ضلع آن، تولید، توزیع و مصرف است که شرکتهای پخش نقش بسیار مهمی را در این مثلث بازی می‌کنند. به استناد قانون مجلس، شناسه‌دار کردن و کد رهگیری دادن به کالا و همچنین شناسه دار کردن انبارهای محل نگهداری کالا به عنوان یکی از الویت‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست اقدام است. به استناد قانون، عرضه‌ی کالاهای بدون شناسه، چه داخلی و چه خارجی خلاف قانون است. براساس قانون، حمل کالا باید بر اساس شناسه‌ی انبار باشد. این اقدام باعث روان شدن کسب‌و‌کار و هویت بخشیدن به تجارت رسمی کشور و ساماندهی بخش عظیمی از بی‌کاران می‌شود.

  • صنعت پخش باید مانع توزیع سیستم‌های فرعی و توزیع کالاهای تقلبی و قاچاق شود

دکتر اکبر عبدالهی اصل، مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از دیگر سخنرانان حاضر در کنفرانس بود. وی از دست‌اندرکاران صنعت پخش در حوزه‌ی سلامت خواست تا مانع توزیع سیستم‌های فرعی و توزیع کالاهای تقلبی و قاچاق در بخش توزیع مواد آرایشی بهداشتی باشند. عبدالهی اصل در سخنرانی خود گفت:«شرکت‌های پخش، دارو را در اقصی نقاط کشور با یک قیمت به دست مصرف‌گنندگان می‌رسانند که شایسته‌ی تقدیر هستند. در نظام دارویی کشور بعد از انقلاب، سیستم بنکداری در ناصرخسرو به سیستم پخش تبدیل شد. ما در حال کوچک کردن پخش استانی هستیم و پخش‌ها همه سراسری هستند. تاکنون شصت مجوز در حوزه‌ی توزیع دارو و تجهیزات پزشکی داده‌ایم که پنجاه و دو تا از آنها فعال هستند. حدود دوازده هزار نفر در حوزه‌ی پخش دارو در کشور فعال هستند که سهم بزرگی را در بحث اشتغالزایی دارد. اگر کشور سیستم پخش متمرکز و کارآمدی داشته باشد، می‌تواند در حوزه‌های مدیریتی مانند خرید، فروش، لجستیک، انبارداری، IT، HR، مالی توانسته فعالیت خوبی داشته باشد. محل تلاقی همه‌ی این موارد صنعت پخش است.»

  • آینده‌پژوهی، علم طراحی هوشمندانه آینده است که صنعت پخش به آن احتیاج دارد

در این مراسم که با حضور جمعی از مقامات کشوری و اهالی کاروکسب در صنعت پخش برگزار شد، پرویز درگی، رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران هم سخنرانی خود را با موضوع لزوم جامعیت‌نگری در آینده‌پژوهی صنعت پخش ایراد نمود.

درگی ابتدا به معنای واژه‌ی آینده‌پژوهی پرداخت و گفت: آینده‌پژوهی علم طراحی هوشمندانه آینده است که صنعت پخش به آن احتیاج دارد. اگر بتوانیم آینده‌پژوهی را با جامعیت‌نگری پیوند بزنیم، می‌توانیم شاهد رشد و پیشرفت این صنعت باشیم.

پرویز درگی جامعیت‌نگری را در چهار بعدِ جامعیت‌نگری بین اهداف بلندمدت و اهداف کوتاه‌مدت، جامعیت‌نگری بین نگرش از درون به بیرون با نگرش از بیرون به درون، جامعیت‌نگری بین ایده‌های ساختارشکن با اقدامات عملی، و جامعیت‌نگری بین نیم‌کره‌ی راست مغز با نیمکره‌ی چپ مغز، مورد بررسی قرار داد.

  • مدیریت یعنی تصمیم

دکتر سعید خزائی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین و مدیر مرکز آینده‌پژوهی دانشگاه تهران، سخنرانی خود را با موضوع «آینده‌پژوهی در ایران با رویکرد صنعت پخش» ایراد نمود و اهداف آینده‌نگاری در شش دسته‌ی اصلی تعیین جهت، تعیین اولیوت، ایجاد یک هوش آینده‌نگر، ایجاد اجماع، حمایت و پشتیبانی، و ارتباطات و آموزش گنجاند. وی اظهار داشت: «جهت‌گیری بلندمدت، بررسی گستره‌ی پهناوری از عوامل و بازیگران، توزیع‌یافتگی وسیع، و خلق و ترویج شبکه‌ها از ویژگی‌های آینده‌نگری است.» دکتر خزائی گفت: « شبکه‌ی توزیع می‌تواند به شبکه‌های کوچکتر مانند اینترنت تبدیل شود.. آینده‌ی ما، گذشته‌ی غرب است.

ما می‌توانیم از تجارب غرب استفاده کنیم و باید به سمت مال‌ها و شرکت‌های بزرگ رفت، چرا که بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها در آینده نقش کمرنگ‌تری خواهند داشت. بسیاری از شرکت‌ها بدین دلیل نابود می‌‌شوند که نمی‌توانند به بقاء فکر کنند. نمی‌توانند خودشان را با تغییرات وفق دهند. پس مدیران در حوزه‌ی صنعت پخش باید توانایی اخذ تصمیم درست و صحیح را داشته باشند.»

همزمان با برگزاری این کنفرانس، نمایشگاهی در مجاورت سالن اصلی کنفرانس جهت آشنایی مدعوین و شرکت کنندگان با توانمندی‌های شرکت‌های فعال در صنعت پخش، طی دو روز برپا شد.

کد خبر 380867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha