همشهری آنلاین: اداره کل محیط زیست مازندران با انتشار مطلبی برداشت بی‌رویه آب برای کشاورزی را مهم‌ترین دلیل خشک شدن تالاب لپو عنوان کرد.

برداشت بی‌رویه آب برای کشاورزی علت خشک شدن تالاب لپو در مازندران

به گزارش مهر، در پی درج خبری مبنی بر خشک شدن تالاب لپو در برخی رسانه‌ها، اداره کل محیط زیست مازندران با انتشار مطلبی برداشت بی‌رویه آب برای کشاورزی را مهم‌ترین دلیل خشک شدن این تالاب عنوان کرد و رفع این چالش مهم و احیای مجدد تالاب را نیازمند برخورد قاطع با استفاده بی‌رویه و ناپایدار از منابع این تالاب و انجام برنامه‌ریزی مشخص برای احیای تالاب دانست.

در متن روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران چنین آمده است؛ تالاب لپو واقع در منطقه زاغمرز مازندران با وسعتی بیش از ۶۰۰ هکتار اکنون به واسطه خشکسالی‌های پی در پی و برداشت بی‌رویه آب تالاب برای کشت برنج اکنون خشک شده است. این تالاب که در حاشیه جنوبی دریای خزر و غرب تالاب بین‌المللی میانکاله قرار دارد متشکل از سه تالاب همسایه به نام‌های لپو، شیرخان لپو و پلنگان است که در میان مردم محلی به نام تالاب لپو مشهور است.

تالاب لپو در بخش مرکزی شهرستان بهشهر واقع در شرق مازندران قرار دارد و بر اساس گزارش‌های رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به همراه تالاب میانکاله به عنوان تالابی بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت شد. تاکنون بیش از ۶۰ گونه پرنده حمایت شده که هشت گونه آن‌ها در معرض خطر اعلام شدند در این تالاب بین‌المللی شناسایی شده که در کنار زیست بیش از ۱۳۰ گونه پرنده غیر حمایت شده کنار آبزی و آبزی مهاجر، بومی و عبوری در این تالاب آن را به یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان تبدیل کرده است.

لپو به لحاظ اجتماعی نیز به دلیل وابستگی معیشت ساکنان ۱۱ روستای دهستان میانکاله با جمعیتی بیش از ۲۰ هزار نفر به این تالاب، از جمله تالاب‌های مهم کشوری محسوب می‌شود. اما متاسفانه این وابستگی معیشتی به تهدیدی برای حیات تالاب نیز تبدیل شده است. زیرا شغل اصلی مردم این روستاها کشاورزی و دامداری است و تمامی این روستاها از آب آبریزهای منتهی به تالاب استفاده می‌کنند.

در واقع می‌توان گفت که تالاب لپو منبع تامین آب بیش از دو هزار هکتار اراضی کشاورزی و هزاران اصله درخت دست کاشت حاشیه است و پوشش گیاهی پیرامون تالاب‌ها به طور فصلی و دائم مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از کارکردهای تالاب لپو برای مردم محلی صید و شکار است و حدود ۴۰۰ نفر از اهلی دهستان به فعالیت شکار مشغول هستند و به همین دلیل هر ساله چند ماه شکار مطابق با ضوابط تعیین شده در میانکاله مجاز می‌شود.

کد خبر 380923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha