مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

اگرچه شمارشگر قرمز رنگ سرچهارراه تغییر رنگ داده و سبز شده است، اما خودروها از جای خود تکان نمی‌خورند.

خودرو

اين مسئله موجب شده تا ترافيك سنگين پشت يكي از چهارراه‌هاي شلوغ شهر تا چند خيابان آن ‌طرف‌تر را هم درگير خود كند. علت برخي از ترافيك‌هاي سنگين سر چهارراه‌ها، بي‌توجهي عابران پياده به چراغ قرمز است كه موجب مي‌شود خودروها در زمان سبز بودن چراغ مقابلشان نتوانند به درستي در ادامه مسير خود حركت كنند.

به‌طور حتم شما هم بارها چنين تصاويري را در گوشه و كنار شهر يا سر چهارراه‌هاي شلوغ ديده‌ايد. اين در حالي است كه بسياري از شهروندان فكر مي‌كنند قانون رانندگي فقط بايد از سوي راننده وسيله نقليه اجرا شود اما مسئله اينجاست كه بي‌توجهي برخي عابران پياده هنگام عبور از عرض خيابان‌ها و گذر از معابر آسيب‌هاي جبران ناپذيري را به‌دنبال دارد، چه آنكه بي‌توجهي به قوانين رانندگي از سوي عابران پياده موجب شده است كه 30درصد از متوفيان تصادفات عابران باشند.

  • سهم قانوني عابران پياده

در سال‌هاي دور كه نخستين قوانين تردد در پايتخت تدوين شد، براي عابران نيز قوانيني درنظر گرفته شد كه رعايت آنها الزامي بود. به‌عبارت ديگر اگر عابرپياده‌اي تخلف مي‌كرد، عوامل شهرباني فرد متخلف را به خارج از حصار شهر مي‌بردند تا تنبيه شود. با وجود اين در دوره حاضر و تصويب قوانين بازدارنده، اما عابران پياده هم سهم قابل توجهي در بي‌توجهي به قوانين راهنمايي و رانندگي دارند.

ايراد ماجرا اينجاست كه براساس فرهنگي غلط، اين باور در ميان بيشتر مردم شكل گرفته است كه در تصادف با وسيله نقليه حتما راننده آن وسيله متخلف است و عابر پياده هيچ سهمي از تخلف را ندارد.

اين در حالي است كه در ماده 215آيين‌نامه راهنمايي و رانندگي مصوب سال 84و همچنين ماده 26قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي مصوب سال89 وظايف و تكاليفي براي عابران پياده مشخص و در اين مواد قانوني به روشني عنوان شده اگر راننده‌اي با عابران پياده برخورد كند به شرط اينكه عابر از محل‌هاي معين شده عبور نكرده و راننده نيز مرتكب هيچ تخلفي نشده باشد و سرعت مجاز داشته و گواهينامه قانوني داشته باشد، راننده، هيچ‌گونه مسئوليت كيفري و مدني نخواهد داشت.

  • قانون تزييني

اگرچه قانون به صراحت درباره نحوه و ميزان تخلف عابران پياده تعيين تكليف كرده اما به‌نظر نمي‌رسد هيچ‌يك از شهروندان تا به حال پليسي را در حال جريمه كردن عابر پياده متخلف ديده باشند. اين در حالي است كه سردار اسكندر مومني، رئيس سابق پليس راهور نيروي انتظامي 30آذرماه سال 90از اجرايي شدن قانون جريمه عابران پياده متخلف از ابتداي زمستان آن سال خبر داده بود.

حدود 3سال بعد از اين وعده و در اواخر شهريور‌ماه سال 93نيز سردار سيدتيمور حسيني، رئيس وقت پليس راهور تهران بزرگ همزمان با اجرايي شدن طرح «ايست به احترام زندگي»‌ در پايتخت درباره تخلفات عابران پياده و جريمه آنها صحبت كرده و گفته بود: در قانون تكاليفي براي عابران پياده درنظر گرفته شده و احترام به چراغ‌هاي راهنمايي از سوي عابران هنگام عبور از تقاطعات نيز ازجمله اين موارد است كه درصورت تخطي از آن، جريمه نيز براي متخطيان پيش‌بيني شده و جريمه۳۰هزار ريالي نيز براي آنها درنظر گرفته مي‌شود.

البته وي به نبود سازوكار اجرايي شدن اين قانون نيز اشاره كرده و گفته بود: مأموران ما در طول اجراي اين طرح، با توصيه به عابران، از آنها تقاضا مي‌كنند به حقوق رانندگان احترام بگذارند. اين در حالي است كه طرح ايست به احترام زندگي نيز اجرا شد و به پايان رسيد اما هنوز بخشي از قوانين راهنمايي و رانندگي اجرايي نمي‌شود.

  • عابران پياده چه وظايفي دارند؟
  • براساس آيين‌نامه راهنمايي و رانندگي وظايفي براي عابران پياده درنظر گرفته شده است. شايد بسياري از ما نيز به اين قوانين توجه داشته باشيم اما اگر يكي از اين موارد رعايت نشده و عابري با وسيله نقليه تصادف كند به‌طور حتم وي نيز در اين تصادف سهمي داشته و به‌عنوان مقصر شناخته خواهد شد.
  • در محل‌هايي كه پياده‌رو وجود دارد از سطح سواره‌رو استفاده نكنيد.
  • در محل‌هايي كه پياده‌رو وجود ندارد يا به دلايلي غيرقابل تردد است بايد از منتهي‌اليه سمت چپ سواره‌رو و عكس جهت حركت وسايل نقليه عبور كرد.
  • براي گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه‌هاي پياده، پل‌هاي هوايي و گذرگاه‌هاي زيرزميني مجاز عبور كنيد.
  • از دويدن، پريدن و ورود ناگهاني به سطح سواره‌رو خودداري كرده و مراقب حركت وسايل‌نقليه باشيد.
  • از حصار آزادراه‌ها نگذشته و در بزرگراه‌ها و خيابان‌ها از لابه‌لاي درختان و گل‌بوته‌هاي حاشيه و ميانه راه عبور نكنيد.
  • در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حركت كرده و هنگامي كه چراغ عابر قرمز بود عبور نكنيد.
  • از موانع و خط‌كشي خطوط ويژه، سواره‌رو خيابان‌ها و ميدان‌ها عبور نكنيد.
  • در سواره‌رو خيابان براي سوار شدن به‌ وسيله نقليه و همچنين صحبت كردن يا خريد و فروش با راننده يا سرنشينان وسايل‌ نقليه، توقف نكنيد.

 

کد خبر 380970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha