یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

امروز ۱۲شهریور، هنوز سفرهای تابستانی به اوج نرسیده است؛ نه جاده‌های شمال خیلی شلوغ است و نه جاده‌های مشهد و شیراز.

تصادف

 به عادت و سبك زندگي ما ايراني‌ها، بايد سفرهاي تابستاني را به آخرين روزها و حتي ساعت‌هاي ممكن موكول كنيم، آخرين سه‌شنبه تابستان راهي سفر شويم و جمعه هم برگرديم تا اول مهر بچه‌ها به مدرسه بروند.

نتيجه اين سبك سفر، جاده‌هاي شلوغ‌تر در آخرين روزهاي تابستان، ترافيك‌هاي آزار‌دهنده و البته تصادف‌هاي منجر به مرگ‌هاي بيشتر است؛ مرگ‌هايي كه آمار‌هاي رسمي مي‌گويند كم شده است اما اگر جور ديگري به ماجرا نگاه كنيم مي‌شود گفت ميزان مرگ كم نشده است.

  • بازي آمار

هر نيم ساعت يك كشته و 20مجروح در تصادفات! اين عدد رسمي و مورد تأييد وزارت بهداشت است؛ آماري كه با اعداد اعلامي پليس چندان منطبق نيست. پليس با اعلام آمار مشابه اين عدد سال‌هاست بر كاهش ميزان تلفات جاده‌اي تأكيد مي‌كند اما عده‌اي از كارشناسان و حتي نمايندگان مجلس مانند سلمان خدادادي، عضو كميسيون اجتماعي در صحت اين آمار ترديد دارند. حتي اگر فرض را بر صحت اين آمار بگذاريم، بررسي آمار تفكيكي تلفات سوانح جاده‌اي نشان مي‌دهد هر چند اين آمار روند نزولي داشته اما كاهش آن در مجموع نسبت به سال‌هاي گذشته كمتر شده و حتي در برخي ماه‌ها آمار تلفات افزايش هم داشته است.

براساس آماري كه پزشكي قانوني در اختيار همشهري گذاشته است، تلفات در سال۹۳ نسبت به ۹۲ يكهزار و ۱۲۲ نفر كاهش داشته، اما اين‌ميزان كاهش در سال۹۵ نسبت به ۹۴ ، ۶۵۲ نفر بوده؛ يعني كاهش‌ها نصف شده است.

جالب‌تر اينكه بدانيد در تير‌ماه امسال ميزان تلفات جاده‌اي نه‌تنها كاهش حداقلي نداشته بلكه بيشتر هم شده است. در حالي تير سال گذشته 1474نفر در تصادفات جاده‌اي جان باختند، كه اين ميزان در تير‌ماه امسال به 1614نفر رسيد؛ يعني 140نفر بيشتر و آمار ديگر اينكه در 4ماهه ابتدايي امسال تعداد مصدومان جاده‌اي 113هزار و 897نفر بوده كه در مدت مشابه سال قبل 112هزار و 770نفر گزارش شده است؛يعني افزايش هزار و 127نفري در 4ماه و اين يعني خبري از كاهش تلفات و مجروحان حوادث جاده‌اي در كشور نيست.

  • سفر در ‌ماه مرگ

خود پليس به شهريور لقب «ماه مرگ» داده است؛ از بس كه آمار مرگ جاده‌اي در اين‌ماه بالاست. براساس آمار پليس فقط در شهريور سال گذشته ۱۲۵۴ نفر در جاده‌ها جان خود را از دست دادند كه اين آمار نسبت به شهريور94 حدود نيم‌درصد افزايش داشته است. ۴۰ درصد از تصادفات در شهريورماه هم به‌دليل خستگي و خواب‌آلودگي رانندگان رخ داده است كه اين يعني برنامه‌ريزي براي سفر و همچنين استراحت كافي پيش از آغاز حركت مي‌تواند سهم زيادي در كاهش تصادفات رانندگي شهريورماه داشته باشد.

  • تكليف دشوار دولت

مجلس سال گذشته دولت را مكلف كرد طي برنامه ششم حوادث رانندگي را تا 31درصد كاهش دهد. بر اين اساس دولت بايد هدف فوق را با تجهيز و تقويت پليس راهنمايي و رانندگي، ارتقاي كيفيت ايمني وسايط نقليه، تقويت و تكميل شبكه‌هاي امداد رساني و فوريت‌هاي پزشكي، اصلاح نقاط حادثه خيز جاده‌اي و توسعه فرهنگ صحيح ترافيكي محقق كند. اما به استناد آمار مي‌شود پيش‌بيني كرد كه موفقيت زيادي در اين زمينه به‌دست نخواهد آمد.

رئيس پليس راهور ناجا در پاسخ به پرسش همشهري در اين‌باره مي‌گويد: «تعداد وسايل نقليه و ميزان سفرها در چند سال اخير افزايش چشمگيري داشته است. بيش از 20ميليون خودرو و 11.5ميليون موتورسيكلت و 27ميليون گواهينامه فعال داريم و در اين ميان فقط 3هزار راننده پرخطر و حادثه‌ساز داريم.»

سردار تقي مهري البته تأييد مي‌كند كه كاهش تلفات جاده‌اي يك ماموريت دشوار است و اقدامات انجام شده براي تحقق اين ماموريت را چنين توضيح مي‌دهد: «براي كاهش تصادفات تا پايان سال آينده 34هزار كيلومتر از جاده‌هاي شرياني تحت پوشش دوربين‌هاي ثبت تخلفات رانندگي قرار مي‌گيرند. همچنين بايد رفتار رانندگان نيز در معابر ارتقا پيدا كند. تعداد دوربين‌هاي فعال در جاده‌ها يكهزار و 200دستگاه است كه تا پايان سال آينده 34هزار كيلومتر از جاده‌ها تحت پوشش دوربين‌هاي ثبت تخلفات رانندگي قرار مي‌گيرند و تعداد دوربين‌ها نيز به يكهزار و 800دوربين افزايش مي‌يابد.»

  • آمار علت تصادفات در جاده‌هاي كشور

23 درصد بي توجهي به جلو
18 درصد سرعت غيرمجاز
16 درصد انحراف به چپ
27 درصد جان باختگان، سرنشينان پرايد

کد خبر 380984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha