همشهری آنلاین: بانک‌های سرمایه‌‌گذاری با انتظار تحلیلگران‌شان برای افزایش عرضه از سوی اوپک پس از پایان زمان اجرای توافق کاهش تولید، قیمت مورد پیش‌بینی برای هر بشکه نفت را برای چهارمین ماه متوالی کاهش دادند.

به گزارش ایسنا، اعضای اوپک به همراه ۱۰ تولیدکننده خارج از این سازمان در ماه مه برای تمدید توافق کاهش تولید به توافق رسیدند.

این توافق که تحت آن، معادل دو درصد از عرضه جهانی نفت کاهش پیدا می‌کند، در مارس سال ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران و سایرین با نزدیک شدن به زمان پایان این توافق افزایش پیدا می‌کند.

در نظرسنجی وال استریت ژورنال از ۱۴ بانک سرمایه‌‌گذاری که در پایان اوت انجام شد، پیش‌بینی شد قیمت نفت برنت که مبنای بازار بین‌المللی است، سال آینده به ۵۴ دلار در هر بشکه می‌رسد که یک دلار پایین‌تر از قیمت پیش‌بینی شده در نظرسنجی ژوییه بود.

بانک‌ها انتظار دارند قیمت وست تگزاس اینترميدیت که قیمت پایه نفت آمریکاست، در سال ۲۰۱۸ به ۵۱ دلار در هر بشکه برسد که دو دلار کمتر از پیش‌بینی قبلی است.

این نظرسنجی پیش از توفان هاروی انجام گرفت که پالایشگاه‌ها در منطقه خلیج مکزیک آمریکا را فلج کرده است.

تحلیلگران اظهار می‌کنند هنوز گفتن این که پیامد بلندمدت این توفان چگونه خواهد بود زود است، اما با توجه به این که عرضه نفت آمریکا مختل شده، ممکن است تاثیرات مثبتی بر قیمت نفت داشته باشد.

تام پاگ، اقتصاددان کالا در موسسه کپیتال اکونومیکس به وال استریت ژورنال گفت: ما همچنان انتظار داریم قیمت‌های نفت در سال آینده کاهش پیدا کند، زیرا توافق اوپک به پایان می‌رسد و رشد تولید آمریکا به دلیل قیمت‌های بالاتر تسریع می‌شود.

عوامل بنیادین در ماه‌های اخیر که موجب كاهش سطح ذخایر نفت بوده به نفع تولیدکنندگان است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد ذخایر نفت خام این کشور بدون احتساب ذخایر نفت استراتژیک در هفته گذشته ۵.۴ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.

طبق آخرین آمار آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نیز در ماه مه کاهش یافت.

با وجود این آمار مثبت، تحلیلگران باور ندارند که قیمت‌ها به سوی افزایش بیشتر پیش می‌رود.

به گفته جیسون گامر، تحلیلگر موسسه جفریز، اگرچه برآورد می‌شود که عرضه کمتر تا پایان سال جاری میلادی ادامه پیدا می‌کند، اما بعید است ذخایر نفت در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به این زودی به متوسط سطح پنج ساله کاهش پیدا کند.

تحلیلگران همچنین می‌گویند بدون محدودیت بیشتر، تولید اوپک و روسیه ممکن است افزایش پیدا کرده و به بازار سرازیر شده و به ریزش قیمت‌ها منجر شود.

اگرچه توافق کاهش تولید تمدید شده اما تحلیلگران تردید دارند که پایبندی به این توافق تضمین شود. به گفته حمزه خان مدیر استراتژی کالا در بانک ING، نارضایتی فزاینده در میان اعضای اوپک مشاهده می‌شود و در نتیجه، این کشورها تولید بالاتر از سهمیه خود را آغاز خواهند کرد. در واقع بسیاری از کشورهای عضو اوپک که برای بخش قابل توجهی از بودجه خود به درآمدهای نفتی متکی هستند در حال حاضر در عمل به توافق کاهش تولید کوتاهی می‌کنند.

به گفته کارستن فریتچ، تحلیلگر کومرس بانک، تولید رو به رشد آمریکا و عرضه فزاینده از سوی لیبی و نیجریه که اعضای اوپک هستند اما از کاهش تولید معاف شده‌اند، به بدبینی در بازار افزوده است و در بخش تقاضا نیز رشد مصرف نفت جهانی امسال ضعیف مانده و روند تعادل مجدد بازار را دچار تاخیر بیشتری کرده است.

بانک‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی وال استریت ژورنال انتظار دارد قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۹ پایین ۶۰ دلار در هر بشکه بماند.

این تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند قیمت برنت به ۵۸.۴۷ دلار در هر بشکه می‌رسد که پایین‌تر از قیمت ۷۶ دلار پیش‌بینی شده در نظرسنجی اوت سال گذشته است.

تحلیلگران همچنان صنعت شیل آمریکا را در دورنمای بلندمدت برای قیمت‌های نفت کلیدی می‌دانند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این کشور سال آینده نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید خواهد کرد که نسبت به ۹.۳ میلیون بشکه کنونی افزایش خواهد یافت و بالاترین تولید سالانه صنعت نفت آمریکا خواهد بود.

کد خبر 380999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha