همشهری آنلاین: بانک مرکزی در اجرای بخشنامه این بانک درخصوص رعایت نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت یک ساله، از هموطنان در سراسر کشور تقاضا دارد، این بانک را در نظارت موثرتر بر موضوع یاری کنند.

روابط عمومی بانک مرکزی نوشت: برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال‌های اخیر تحت تاثیر فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز به یک رقابت ناسالم و مخرب برای جذب سپرده از طریق اعلام نرخ‌های سود بالاتر بدون توجه به پیامدهای آن دچار شدند.

این روند مخرب ضمن افزایش بهای تمام شده پول در بانک‌ها مانعی در کاهش نرخ سود تسهیلات شده بود که این امر نیز به افزایش هزینه‌های تولید و کاهش رقابت‌پذیری محصولات تولیدی منجر می‌شد.

بنابراین بانک مرکزی ضمن درک این پدیده زیان‌بار و هزینه‌آفرین، با ابلاغ بخشنامه هشت بندی در هفته گذشته‌ بر اجرای دقیق مصوبات شورای پول و اعتبار تاکید کرد.

بر این اساس، بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند از روز شنبه 11 شهریورماه، نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری روزشمار را 10 درصد و نرخ سود علی‌الحساب مدت‌دار یک‌ساله را حداکثر 15 درصد تعیین و مبنای عمل قرار دهند.

باید توجه داشت که در سال‌های اخیر،‌ زمینه لازم برای تحقق کاهش نرخ سود بانکی فراهم شده است، چرا که نرخ تورم، کنترل و در آستانه تک‌رقمی قرار گرفته است و مؤسسات غیر مجاز فعال در بازار غیرمتشکل پولی نیز که همواره عامل اخلال در اجرای سیاست‌های پولی و بانکی بودند، به واسطه اقدام‌ها و تدابیر بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی تعیین تکلیف شدند.

همچنین یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی دولت دوازدهم حمایت از تولید ملی، افزایش اشتغال و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. بر این اساس همچنان از شبکه بانکی کشور انتظار می‌رود، با اجرای دقیق سیاست‌های پولی کشور و پایبندی متعهدانه و مجدانه به آنها، زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال را در کشور بیش از پیش فراهم کنند.

از سوی دیگر، از هموطنان نیز تقاضا می‌شود در این مسیر یار و همراه بانک مرکزی بوده و هرگونه تخلف بانک‌ها و موسسات اعتباری را در اجرای بخشنامه مربوط به نرخ سود، از طریق شماره تماس 29954855-021 به بانک مرکزی اعلام کنند.

بدیهی است بازرسان بانک مرکزی نیز به صورت نظام یافته و موثر نسبت به نظارت بر اجرای دقیق بخشنامه اخیر اهتمام لازم را خواهند داشت.

کد خبر 381007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha