یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

مسعود میر: ۸۹ سال بعد از اینکه آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک آمریکا نخستین جوایز خود را به بهترین‌های صنعت سینما اهدا کرد، نوبت به این رسید که نخستین گروه برگزیده‌های انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران در قالب نامزدهای نوزدهمین جشن خانه سینما معرفی شوند.

سینما

به گزارش همشهري، آكادمي ايراني به شيوه آكادمي اسكار به‌تدريج سر و شكل مي‌گيرد و بناست روز 21شهريور به مناسبت روز ملي سينما برگزيدگان نخستين دوره داوري اعضاي آكادمي مشخص و معرفي شوند. فعلا اما نامزدهاي نوزدهمين جشن بزرگ سينماي ايران يا همان جشن خانه سينما در بخش‌هاي مختلف با نامزدي مهم‌ترين فيلم‌هاي 2دوره گذشته جشنواره فيلم فجر و البته «فروشنده» اصغر فرهادي معرفي شده‌اند.

از جشنواره سي و چهارم فيلم فجر «برادرم خسرو» احسان بيگلري، «سيانور» بهروز شعيبي، «من» سهيل بيرقي، «نفس» نرگس آبيار، «دختر» سيدرضا ميركريمي، «لانتوري» رضا درميشيان و «نيمه‌شب اتفاق افتاد» تينا پاكروان در ميان نامزدهاي جشن نوزدهم به چشم مي‌خورند. در اين ميان، نفس و دختر به‌ترتيب بيشترين تعداد نامزدي را در بخش‌هاي مختلف با خود يدك مي‌كشند و ديگر فيلم‌هاي جشنواره سي‌و‌چهارم در رده‌هاي بعدي تعداد نامزدي قرار دارند.

در ميان بهترين‌هاي جشنواره سي‌و‌پنجم فيلم فجر كه حالا در فهرست نامزدهاي جشن نوزدهم خانه سينما هم چشمك مي‌زنند، «ماجراي نيمروز» محمدحسين مهدويان و «رگ خواب» حميد نعمت‌الله طبق پيش‌بيني‌ها در بخش‌هاي مختلف براي صيد تنديس‌هاي جشن خانه سينما دورخيز كرده‌اند. فيلم تحسين‌شده نعمت‌الله هم در جشنواره خوش درخشيد و هم از سوي منتقدان سينما حسابي تحويل گرفته شد و ماجراي نيمروز هم به‌عنوان يك فيلم متفاوت و موردپسند اقشار مختلف در اين يك سال اخير جاي خود را در فهرست برگزيدگان جشنواره‌ها و جوايز سينمايي باز كرده است.

غير از اينها در فهرست نامزدهاي جشن خانه سينما فروشنده فرهادي با 10نامزدي از همين حالا مي‌تواند منتظر آخرين جايزه‌هايش در جشنواره‌ها و جشن‌هاي مختلف باشد. فروشنده با جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان از آكادمي علوم و هنرهاي تصاوير متحرك آمريكا در جيب براي درخشش در نخستين دوره برگزيدگان انجمن عالي هنرها و فنون سينمايي ايران اقبالي بلند دارد و براي اثبات اين ادعا بايد تا روز ملي سينما و پايان جشن بزرگ سينماي ايران صبر كرد.

البته اين نكته را هم نبايد از نظر دور داشت كه به‌خاطر پيش‌شرط نمايش عمومي فيلم‌ها براي رقابت در جشن خانه سينما، نام يكي، دو فيلم هم در فهرست نامزدها خالي است؛ آثاري كه بودنشان مي‌توانست تركيب نامزدها را به‌ويژه در بخش‌هاي اصلي با دگرگوني اساسي همراه كند؛ «نگار» رامبد جوان و «اِو/خانه» اگر پشت صف اكران نمانده بودند، احتمالا مي‌توانستند در چند رشته بخت خود را براي بردن تنديس‌هاي جشن خانه سينما بيازمايند.

برادرم خسرو، دختر، رگ خواب، فروشنده، لانتوري، ماجراي نيمروز و نفس نامزدهاي بهترين فيلم هستند اما در بخش بهترين كارگردان ميركريمي، نعمت‌الله، فرهادي، درميشيان و مهدويان با هم رقابت مي‌كنند و خبري از بيگلري و آبيار نيست. «خوب، بد، جلف» پيمان قاسم‌خاني يكي از نامزدهاي بخش بهترين فيلمنامه است و البته او در اين رقابت حريفاني قدر چون فرهادي براي فروشنده و معصومه بيات براي رگ خواب را پيش رو دارد.

  • جاي خالي كمدي‌هاي پرفروش

با وجود صدرنشيني مطلق فيلم‌هاي كمدي در جدول فروش امسال، هيچ نام و نشاني از «نهنگ عنبر2» و «گشت2» در ميان نامزدهاي جشن نوزدهم خانه سينما به چشم نمي‌خورد و به‌نظر مي‌رسد از نظر داوران آكادمي تازه‌ترين ساخته‌هاي سامان مقدم و سعيد سهيلي حتي در بخش‌هاي فني هم شايسته حضور در ميان نامزدها نبوده‌اند. تنها نامزدي يك كمدي پرفروش در جشن امسال «خوب، بد، جلف» پيمان قاسم‌خاني آن هم در بخش بهترين فيلمنامه است.

کد خبر 381075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha