دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمد‌صالحی: حامی دین بودن وجه تفاهم همه شیعه‌هاست. این را خود امیرالمومنین(ع) از مدعیان شیعه بودن خواسته است.

شیعه‌های عاشق

پس نمي‌شود حمايت از دين را دست‌كم بگيريم. ضمن اينكه بايد در اين راه پشتيبان بقيه برادران و خواهران مسلمانمان هم باشيم. شايد براي‌تان سؤال باشد كه چگونه در اين دوره و زمانه مي‌توانيد حامي دين باشيد و طبق نيازها و شرايط امروز جامعه، از آن پشتيباني كنيد؛ ما در اينجا به برخي از اين راهكارها اشاره مي‌كنيم.

  • نذري‌هاي ديجيتال

قديم‌ترها اگر قرار بود كسي به فكر برگزاري يك هيئت باشد، جشن ميلادي بگيرد و... مي‌توانست خبرش را نهايتا به محله و اطرافيان خودش برساند. آن هم احتمالا با هزينه زياد و با وجود دردسرهاي اطلاع‌رساني و... . اما امروز كه دنياي ارتباطات يك دهكده جهاني ساخته است، شما ديگر راحت‌تر مي‌توانيد فكرهاي خوب‌تان را منتشر كنيد، آن هم به شيوه‌اي كه دوست داريد. اين ايده‌ها را بخوانيد و بنا به سليقه و شرايط خودتان آن را تغيير بدهيد.

ماه ذيحجه پر از اتفاق‌هاي مهم است؛ مثل همين عيد غديري كه پيش رو داريم. به همين مناسبت‌ها بازار پيام و تبريك‌هاي ديجيتال، داغ داغ مي‌شود. شما مي‌توانيد يك پيام خوب با محتواي هدفمند توليد كنيد وبه اشتراك بگذاريد. براي توليد اين پيام، هم به محتوا نياز داريد، هم يك كار هنري مثل تصويرهاي زيبا. مواد لازم اين محتوا را از سامانه‌هايي مثل سايت برنامه سمت خدا مي‌توانيد پيدا كنيد. بعد هم با سليقه خودتان آن ‌را با تصويرها تركيب كنيد. با كمك چند فرد خوش‌فكر پيام‌هاي تبريك با محتوايي هدفمند را توليد و منتشر كنيد.

عكس صفحه شخصي‌تان را مي‌توانيد در عيد غدير به تصويري تغيير بدهيد كه نشان مي‌دهد شما به شيعه بودنتان مفتخر هستيد.

شايد شما از آن دسته افرادي هستيد كه دلتان مي‌خواسته ايستگاه صلواتي داشته باشيد. در دنياي مجازي هم اين كار شدني است؛ مثلا همان هزينه ايستگاه صلواتي را براي چند هديه اختصاص دهيد. بعد در يك گروه فاميلي، همكاري يا محله مي‌توانيد يك دوره كتابخواني يا مسابقه فرهنگي راه بيندازيد و به برنده‌ها هديه دهيد.

  • نذر زيركانه

با اين گراني و تورم، زيركي مي‌خواهد كه فكر كنيد در اين زمانه چه نذري، ماندگار‌تر و اثرگذار‌تر است؟ يعني با پخش صدها ليوان شربت در خيابان مي‌شود بيشتر به فرهنگ غدير خدمت كرد يا...؟ بين همه اين راه‌هاي خوب، انتخاب خوب‌تر با خودتان. اما پيشنهادهاي ما را هم به ياد بسپاريد:

هرچه سراغ اثر‌گذاري روي افراد با سن و سال‌هاي پايين‌تر برويد بيشتر مي‌توانيد مزه غدير را در خاطرشان ماندگار كنيد؛ مثلا فكر كنيد ايستگاه صلواتي سياري با كمك چند دوست داشته باشيد و به اين مناسبت در چند مهدكودك، برنامه جشني برگزار كنيد.

مي‌شود بچه‌ها را با شعرخواني درباره عيد‌غدير، درست كردن كاردستي، رنگ‌آميزي تصاوير اين روز و... شاد كنيد و بعد هم با توزيع مقداري خوراكي آنها را خوشحال كنيد. به همراه داشتن موسيقي‌هاي ويژه عيد غدير مثل «من بچه شيعه هستم» هم در اين مراسم‌ها خيلي جذاب است.

با كمك دوستانتان مي‌توانيد با يك تير، چند نشان بزنيد؛ مثلا در روز عيد غدير يك تور فاميلي به مقصد يكي از امامزاده‌هاي اطراف شهرتان هماهنگ كنيد. در طول مسير هم مي‌شود مولودي‌خواني و... داشته باشيد. با اينطور قرارها هم به ثواب صله‌رحم رسيده‌ايد و هم به يكي از خاندان ولايت عرض ارادت كرده‌ايد و هم نشاط جشن عيد را به خانواده‌ها سرايت داده‌ايد.

  • تازه شيعه‌ها

آيا تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه چرا با اينكه خبر ولايت امام علي(ع) بارها به مردم آن زمان داده شده بود، باز هم روز غدير آنقدر پراهميت و ويژه بوده است؟ يكي از اين دلايل، اين است كه دسته‌جمعي‌بودن بيعت مردم در روز غدير با امام‌علي(ع) قرار بود جنبه مقبوليت به خواست خدا (مشروعيت) بدهد. اين امر يعني در همه دوره‌ها بايد به جمعيت بيعت‌كنندگان با اميرمومنان(ع) و يا همان شيعه‌هاي جديد كمك كرد. سؤال‌ مهم در اين زمينه اين است كه به علم و ايمان شيعه‌هاي امروز بايد چه كمكي شود كه قدر ثروت اعتقادي‌شان را بدانند و ديگر اينكه به بالا رفتن نرخ جمعيت شيعه‌هاي جديد و تازه‌متولدين شيعه چه كمكي بايد كرد؟ اگر مي‌خواهيد در آستانه عيدغدير براي بالا رفتن نرخ جمعيت فرزندان شيعه فرهنگ‌سازي كنيد، از اين ايده‌ها كمك بگيريد:

تغيير نگاه والدين به فوايد روانشناختي و معنوي چندفرزندي بودن، بخشنامه‌اي و دستوري نيست. كاري فكري و فرهنگي است كه خود مردم و ما بايد براي آن همت كنيم. از جمله اينكه بايد باور به رزاق بودن خدا را در جامعه نشر داد، آن هم در گپ‌زدن‌هاي صميمي دوستانه و در بروشورهاي فرهنگي عيدانه و... . البته اين تغيير اول بايد به‌طور واقعي در فكر خود شما ايجاد شود.

بدنه اصلي مردم اگر به مادران جوان اين دلگرمي را بدهند كه ما كمك‌كار شماييم و مثلا آرايشگاه‌هاي بزرگ، باشگاه‌هاي ورزشي، دانشگاه‌ها و... مجهز به قسمت نگهداري از كودك باشند كه مادران فكر نكنند بچه‌داري، آنها را از همه فعاليت‌ها محروم مي‌كند، در انگيزه فرزندآوري مادران جوان بسيار مؤثر است. حتي اگر فاميل‌ها، همسايه‌ها و حتي دوستان قرار‌هاي دوستانه‌اي داشته باشند كه گاهي در نگهداري فرزندان به يكديگر كمك كنند، ميل به فرزند‌آوري را نيزدر نسل مادران امروز شيعه بيشتر مي‌كنند.

  • برسد به‌دست شما

آيا مي‌دانيد هر فردي چطور مي‌تواند از پس خدمت معنوي به دين بربيايد و انجام وظيفه كند؟

  • اگر مرد هستيد

همه عيد غدير كه در جمله «من كنت مولاه فهذا علي مولاه» تمام نمي‌شود! با عيد غدير بايد دوستي با ولايت در همه جاي جامعه جان بگيرد؛ از ولايت خدا كه اصل كاري است تا يك پله پايين‌تر كه ولايت رسول خداست، بعد ولايت هركدام از ائمه و بعد از آنها ولايت در زمان غيبت امام زمان كه متعلق به ولي‌فقيه است و بعد هم ولايت پدرها در هر خانه‌اي، كه نخستين تجربه آشنايي بچه‌ها با ولايت است.

براي همين هم هست كه بايد به گوش همه مردهاي شيعه برسد كه محبت و مديريت شما در خانه است كه زمينه و توان درك همه مرتبه‌هاي ولايت را براي اعضاي خانواده مهيا مي‌كند. لطفا نمونه كوچكي از يك ولي كاردان، مومن، نجيب و خانواده‌دوست باشيد و محبت به ولايت را در دل همه اعضاي خانواده‌تان نهادينه كنيد. تلاش بيشترتان را به نيت دوستي با ولايت اميرالمومنين(ع) از همين امروز شروع كنيد؛ با مشاركت بيشتر عاطفي و معنوي در خانواده و تلاش به اندازه اقتصادي.

  • اگر زن هستيد

آن خانه‌اي كه مي‌گويند بدون زن صفا ندارد، ازقضا اگر خانه محبين و شيعيان هم باشد بدون زن مثل مملكتي است كه قوه مجريه ندارد. بدون قوه‌مجريه خانه، كه زن‌ها هستند و بايد قانون مردان خانه را با انعطاف و هنر به بقيه تحويل دهند، هيچ شيعه مدير و توانايي بارنمي‌آيد. خود زن‌ها هم اصل مطلب‌اند؛ يعني تا خود يك زن احساس نشاط و كارايي نكند، نه استعداد‌هاي خودش شكوفا مي‌شود و نه قدرت رشد دادن بقيه را دارد؛ و در اين صورت عفيف‌بودن، دينداري، فرزندآوري و... هم مي‌شود بار اضافه‌اي كه تحملش سخت است. اگر مي‌خواهيد براي رضاي خدا و ترويج فرهنگ عيد‌غدير كاري كنيد، لطفا زن خوبي باشيد. گاهي نااميدي و ترس موجب مي‌شود كه همه عمر و همه جواني يك خانم، خرج كاركردن ‌شود كه نتيجه‌اش چيزي نيست جز تاخير در ازدواج و كم‌حوصلگي براي محبت و عاشقي، تاخير در فرزندآوري و كاهش تعداد فرزندان و راه افتادن زنجيره معيوب وابستگي بچه‌ها به مادر، به ماديات، تنهايي و... . لطفا يك زن شيعه با همه شادي‌ها و انگيزه‌هاي زندگي‌ساز باشيد.

  • اگر جوان هستيد

جوان مومن از همه پيش خدا محبوب‌تر است. اگر دلتان مي‌خواهد يك شيعه درجه‌يك باشيد اين چند توصيه ره توشه راهتان:

شيعه مرتضي‌علي وقت تلف نمي‌كند/ از لحظات فرصتش صرف‌نظر نمي‌كند.
كسي كه بخواهد قدر نعمت ولايت را بداند بايد اين كار را با قدرشناسي در برابر نعمت‌هاي كوچك‌تر تمرين كند؛ مثلا شما جوان هستيد و نعمت‌هايي مثل زيبايي، سلامتي و... را در حد اعلي داريد. هركدام از اينها را در چه راهي استفاده مي‌كنيد؟
خودتان را براي ازدواج آگاهانه چقدر آماده كرده‌ايد و آيا به راه و روش زندگي‌اي كه مي‌خواهيد در پيش بگيريد فكر كرده‌ايد؟
جوان‌هاي شيعه بسياري امروز مدافع حرم و كشورند. شما براي مقابله با دنيازدگي‌ها چطور مي‌توانيد صداي عقيده آنها را به ديگران منتقل كنيد؟

کد خبر 381141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha