دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: به زودی می‌توان از فناوری نانو برای مقابله مستقیم با بیماری‌های انسانی استفاده کرد، دستاوردی بزرگ که می‌تواند درمان‌هایی امیدوارکننده برای درمان انواع مرگبار سرطان ارائه دهد.

نانو

براساس گزارش نيچر، گروهي بين‌المللي از محققان دانشگاه‌هاي دارهام، رايس، و كاروليناي شمالي با همكاري يكديگر به آزمايش نانوماشين‌هاي تك‌سلولي موتورداري پرداختند كه مي‌توانند به راحتي مسير خود به درون غشاي سلول را باز كرده و داروهايي كه به همراه دارند را وارد سلول سازند.

در يكي از آزمايش‌هاي انجام گرفته در دانشگاه دارهام، اين نانوروبات توانست درعرض سه دقيقه وارد غشاي سلول سرطان پروستات شده و بلافاصله پس از ورود سلول را نابود كند.

به گفته رابرت پال محقق دانشگاه دارهام كه هدايت اين پروژه را به عهده دارد، اين ماشين‌ها مي‌توانند براي درمان انواع مختلفي از سرطان‌ها، به ويژه انواعي كه نسبت به درمان از خود مقاومت نشان مي‌دهند به كار گرفته شوند. وي مي‌گويد ما به سمت تحقق آرمان‌های خود در حرکتيم تا بتوانیم با استفاده از اين نانو‌ماشین‌ها سلول‌های سرطانی مانند تومورهای پستان و ملانوم پوست، به ويژه  آنهایی که دربرابر شیمی‌درمانی مقاوم هستند را هدف قرار دهیم. این رويكرد پس از توسعه می‌تواند تغییرات بالقوه‌ای را در درمان غیر تهاجمی سرطان ایجاد کند و ميزان بقا و رفاه عمومي بیماران بهبود بخشد.

اين نانوروبات‌ها براي اينكه بتوانند در درون بدن انسان حركت كرده و بر حركت برونيان، حركات غيرمنظم ذرات ميكروسكوپي درون جريان خون، غلبه كنند بايد در ثانيه سه ميليون بار به دور خود بچرخند.

به گفته جيمز تور شيمي‌دان دانشگاه رايس،‌اين نانوروبات‌ها به اندازه‌اي كوچكند كه مي‌توان 50 هزار از آنها را درون يك تار موي انسان گنجاند.

کد خبر 381147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha