همشهری آنلاین: عضو هیأت مدیره انجمن موتور سیکلت‌سازان با اشاره به نقض مصوبه دولت در سال ۹۴ برای توقف پلاک‌گذاری موتور سیکلت‌های کاربراتوری گفت: تعیین مهلت برای تولید این موتور سیکلت‌ها باعث افزایش تولید در سال گذشته، اشباع بازار و تعطیلی ۷۰ درصدی کارخانه‌ها در سال جاری شد.

Motorcycle

به گزارش فارس، ابوالفضل حجاری در یک نشست خبری اظهار داشت: طبق مصوبه هیات وزیران در سال 94، شماره‌گذاری موتور سیکلت‌های کاربراتوری باید از اول مهر 95 متوقف می‌شد و در عین حال برای ثبت‌ سفارش این نوع موتور سیکلت‌ها نیز تا خرداد 95 فرصت تعیین شده بود.

وی ادامه داد: بر این اساس موتور سیکلت‌های ثبت‌ سفارش شده تا خرداد 95 می‌توانستند تا پایان سال گذشته شماره‌گذاری شوند.

این مصوبه باعث شد سال گذشته دو برابر نیاز کشور، موتور تولید و شماره‌گذاری شود و در نتیجه بازار اشباع شد.

به گفته حجازی این اتفاق باعث تعطیلی 70 درصد واحدهای تولیدی موتور سیکلت و همچنین تعطیلی تمام شرکت‌های قطعه‌سازی موتور سیکلت شده است و امسال اولین سالی است که در شش ماهه اول تولید موتور سیکلت کمتر از 40 هزار دستگاه بوده است.

وی با بیان اینکه قانون‌گذار یک فرصت کارشناسی نشده بابت ثبت سفارش موتور سیکلت داده بود گفت: عده‌ای از تولید کنندگان به مصوبه دولت پایبند بودند ولی درنهایت امسال تعطیل شدند.

وی توضیح داد: نیاز کشور به موتور سیکلت سالانه 400 تا 500 هزار دستگاه است که سال گذشته 800 هزار دستگاه موتور سیکلت کاربراتوری در کشور تولید شد، هم اکنون کارخانه‌ها با انباشت 200 هزار دستگاه موتور سیکلت کاربراتوری روبرو هستند و پیش‌بینی می‌کنیم اشباع بازار تا سه ماهه اول سال 97 نیز ادامه داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن موتور سیکلت‌سازان با اشاره به پایین بودن 500 تا 600 هزار تومانی قیمت موتور سیکلت‌های کاربراتوری نسبت به موتور سیکلت‌های انژکتوری گفت: شهرداری در گذشته اعلام کرد برای خرید موتور سیکلت‌های برقی 2.5 میلیون تومان وام می‌پردازد، در آن زمان قیمت موتور سیکلت‌های برقی توسط یکسری شرکت‌های بازرگانی که یک شبه بوجود آمدند 12 میلیون تومان اعلام شد. در حالی که قیمت این محصول حدود 3 میلیون تومان است و ما حاضریم 2.5 میلیون تومان بگیریم و موتور سیکلت برقی مجانی تحویل دهیم.

وی با تاکید بر لزوم اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی گفت: امکان استفاده از موتور سیکلت‌های برقی در شهرهایی که شیب کمی دارند، وجود دارد اما به دلیل نبود حمایت از تولید کنندگان کارخانه‌های تولید موتور سیکلت‌های برقی در کیش و قم تعطیل شدند.

حجازی تاکید کرد: دولت باید خرید موتور سیکلت‌های کاربراتوری را برای دستگاه‌های زیرمجموعه خود ممنوع کند و پیشنهاد ما جایگزینی موتور سیکلت‌های انژکتوری و برقی با موتور سیکلت‌های کاربراتوری در هشت کلانشهر کشور طی 5 سال آینده است. البته موتور سیکلت‌های کاربراتوری در روستاها یا جاهایی که آلایندگی وجود ندارد اما همچنان قابل مصرف خواهد بود.

وی با اشاره به خروج 100 تا 120 دلار بابت تولید موتور سیکلت‌های کاربراتوری از کشور گفت: بحث‌هایی درمورد پلاک‌گذاری موتور سیکلت‌های کاربراتوری به جای موتور سیکلت‌های انژکتوری شنیده‌ایم و گفته می‌شود که مشخصات موتور سیکلت‌های انژکتوری به جای موتورهای کاربراتوری برای پلاک‌گذاری به پلیس راهور ارائه می‌شود اما درنهایت موتور سیکلت‌های کاربراتوری به بازار عرضه می‌شوند.

عضو هیات مدیره انجمن موتور سیکلت‌سازان با تاکید بر لزوم نظارت سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست بر موتور سیکلت‌های عرضه شده در بازار گفت: چندین بار در این مورد با سازمان استاندارد نامه‌نگاری کرده‌ایم اما پاسخ منطقی به ما نداده‌اند و طی یکسال گذشته نتوانستیم با مسئولان این سازمان جلسه‌ای داشته باشیم.

حجازی ادامه داد: سازمان‌ها طبق قانون موظف‌اند طی 15 روز به نامه‌ها پاسخ دهند ولی در ایران برخی دستگاه‌ها خود را پاسخگو نمی‌دانند و تکلیفی برای خود قائل نیستند.

وی تاکید کرد: وقتی در اتاق یک مدیر بسته باشد به معنی ضعف آن مدیر و نداشتن پاسخ مناسب برای مخاطب است.

حجازی تصریح کرد: جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم روز صنعت اعلام کرد که مدیران ناتوان خودشان کنار بروند، ای کاش این فرهنگ‌سازی در ایران شروع شود و وقتی اتفاقی می‌افتد، مدیران مقصر استعفا دهند.

وی در ادامه با اشاره به عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان داخلی بابت واردات قطعات که در کشور امکان تولید ندارند گفت: در این شرایط برای واردات برخی از قطعات موتور سیکلت که در داخل تولید می‌شوند ارز پرداخت می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن موتور سیکلت‌سازان همچنین با اشاره به سهم 20 درصدی موتور سیکلت‌های وارداتی در بازار کشور گفت: عمده این موتور سیکلت‌ها از هند وارد می‌شوند و در حال حاضر چشم‌اندازی برای صنعت موتور سیکلت در وزارت صنعت تعریف نشده است.

به گفته حجازی در دهه 80 حدود 220 کارخانه تولید موتور سیکلت در کشور فعال بود که امروز به 30 کارخانه رسیده و به این ترتیب 100 هزار فرصت اشتغال‌زایی مستقیم به 10 هزار فرصت رسیده که هم اکنون 70 درصد آن را نیز از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: صادرات موتور سیکلت به افغانستان قطع شده و احتمالا همین اتفاق درمورد صادراتمان به عراق نیز خواهد افتاد. در حال حاضر موتور سیکلت‌های چینی با نام موتور سیکلت تولید ایران عرضه می‌شوند که بخشی از این موتورها نیز از خاک ایران ترانزیت می‌شوند.

عضو هیات مدیره انجمن موتور سیکلت‌سازان تاکید کرد: برای توفیق بخش صنعت باید کارخانه‌های کوچک با یکدیگر ادغام شوند تا بتوانند با غول‌های بزرگ رقابت کنند، برای این کار باید مرکزی در وزارت صنعت جهت ادغام کارخانه‌ها ایجاد شود.

کد خبر 381152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha