سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

رکوردشکنی‌های پیاپی بازارسرمایه ادامه دارد. در پایان مبادلات روز دوشنبه ۱۳ شهریور ماه بورس اوراق بهادار ارزش جاری بازارسهام تهران از مرز ۳۳۰ هزار میلیارد تومان گذر کرد.

بورس

همزمان با اين ركورد شكني تازه در بورس تهران جمع كل ارزش بازارسرمايه ايران به 150ميليارددلار رسيد. پيش از اين آمارهاي داخلي و جهاني از عبور پر قدرت اقتصاد ايران از مانع ركود حكايت داشت؛چنان كه آمارهاي صندوق بين‌المللي پول حاكي از آن است كه اقتصاد ايران در سال آينده ميلادي روندي به نسبت با ثبات، همراه با رشد اقتصادي 4تا 5درصد را تجربه خواهد كرد.

حالا آمارهاي رسمي منتشر شده در بازارسرمايه هم از صعود بورس، بر مبناي بنيان‌هاي اقتصادي حكايت دارد.تازه‌ترين گزارش‌هاي مالي 38صنعت فعال در بازارسرمايه، نشان مي‌دهد كه پيش‌بيني سود شركت‌هاي حاضر در بورس تهران در مردادماه امسال 1200ميليارد تومان افزايش يافته است.

براين اساس مجموع پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس در مرداد‌ماه به 43هزارو 409ميليارد تومان، معادل 11.5ميليارد دلار رسيده است. برآورد كارشناسان بازارسرمايه حكايت از آن دارد كه شركت‌هاي بورس به‌عنوان بزرگ‌ترين صنايع فعال دراقتصاد ايران، در سال مالي جاري دست‌كم 3.5ميليارد دلار سود بيشتر شناسايي مي‌كنند.

رقم پيش‌بيني سود شركت‌هاي بورس براي سال مالي 1396در مقايسه با سود تحقق يافته سال 1395كه معادل 30هزار ميليارد تومان بوده است بيش از 30درصد رشد نشان مي‌دهد. اين به‌معناي اين است كه شركت‌هاي بورس در سال مالي جاري 13هزارو 500ميليارد تومان سود بيشتر به‌دست خواهند آورد و همه اينها به‌معناي اين است كه اقتصاد ايران در حال‌گذار از مرحله ركود است و ارزش بازار سهام نيز تحت‌تأثير اين تحولات در حال رشد است.

روند صعودي شاخص كل بورس تهران كه از بعد از انتخابات رياست‌جمهوري آغاز شده است در مبادلات ديروز هم ادامه يافت و به رشد اغلب نماگرهاي بازار سرمايه منجر شد. شاخص كل بورس تهران بعد از مشخص شدن نتايج انتخابات رياست‌جمهوري تاكنون دست‌كم 3هزار واحد رشد كرده و توانسته سطوح مقاومت 3.5ساله خود را فتح كند.

سطوح مقاومت اصطلاحا به اعدادي گفته مي‌شود كه شاخص زماني كه به آن محدوده مي‌رسد يا قادر نيست از آن عبور كند يا به‌سختي از آنها عبور مي‌كند. شاخص بورس تهران در 3.5سال گذشته با اينكه بار‌ها به مرز 82هزار واحد يورش برده بود اما هرگز نتوانسته بود از اين عدد فراتر برود اما اكنون اين شاخص در محدوده 83هزار و 450واحد است. انتظار مي‌رود تحت‌تأثير عوامل سياسي و بنيادين در حوزه اقتصاد، شاخص بورس در ماه‌هاي آينده بيشتر رشد كند.

به زعم تحليلگران پاييز نقطه افزايش شتاب صعودي شاخص بورس است. اين شاخص اندكي پس از برگزاري انتخابات يازدهم رياست‌جمهوري هم كه با توافق برجام و تغيير نماگر‌هاي اقتصادي بود با رشد زيادي مواجه شد به‌طوري كه در 15دي‌ماه سال 1392به بالاترين نقطه تاريخي خود يعني 89هزارو 500واحد رسيد اما بعد از آن تحت‌تأثير عوامل اقتصادي نظير كاهش قيمت نفت و كاهش تورم با نزول مواجه شد.

  • رشد ارزش بازار

همزمان با رشد نماگرهاي بورس از زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در پايان ارديبهشت تاكنون هزاران ميليارد تومان به ارزش سهام شركت‌هاي بورس اضافه شده است. اين موضوع به افزايش ارزش بازارسرمايه نيز منجرشده است به‌طوري كه تحت‌تأثير روند صعودي شاخص ديروز ارزش كل بورس تهران به مرز 330هزار ميليارد تومان و ارزش كل فرابورس ايران به 107هزار ميليارد تومان رسيد.

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه ارزش كل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نيز در اين مدت تحت‌تأثير رشد نماگر‌هاي بورس با يك روند صعودي به 132هزار ميليارد تومان رسيده است. با اين حساب جمع كل ارزش بازار سرمايه در مبادلات روز گذشته به 569هزار ميليارد تومان معادل 150ميليارد دلار رسيد. با اين رقم بورس تهران اكنون در كنار بورس‌هاي عربستان و تركيه در رده بزرگ‌ترين بازار‌هاي سرمايه منطقه خاورميانه قرار خواهد گرفت.

به گفته محمود احترامي، كارشناس بازارسرمايه اوايل تابستان امسال شاخص بورس در محدوده 79هزار واحد قرار داشت كه توانست در 2‌ماه اخير با كمك قيمت‌هاي جهاني مواد خام تا 83هزار واحد رشد كند. او با تأكيد بر اينكه شاخص بورس براي رسيدن به محدوده 83هزار واحدي مي‌بايست مقاومت‌هاي مهمي را از پيش پا بر مي‌داشت، گفت: شاخص پس از عبور از مرز 82هزار واحد توانست از سد 83هزار واحد عبور كند اين شاخص بعد از عبور از مرز 82هزار بايد جايگاه خود را بالاي خطوط مقاومتي تثبيت و خطوط مقاومتي را به خطوط حمايتي تبديل مي‌كرد كه اين اتفاق نيز ظرف روز‌هاي گذشته به وقوع پيوست.

بنا بر رسم ديرينه بازار سرمايه، از آنجاكه سال مالي اكثر شركت‌هاي كارگزاري فعال، انتهاي شهريور‌ماه است و از سوي ديگر شركت‌هاي كارگزاري بايد در انتهاي سال مالي خود، اعتبار‌هايي كه به مشتريان‌شان پرداخت كرده‌اند را تسويه كنند، بنابراين انتظار مي‌رود كه در دهه پاياني شهريور، شاهد فشار فروش ناشي از تسويه اعتبارات باشيم.

محمود احترامي گفت: در زمان‌هايي كه بازار از شرايط مساعدي برخوردار است و تقاضا براي سهام شركت‌ها، قدرت لازم را دارد، فشار حاصل از تسويه اعتبارات ناچيز بوده و ظرف مدت چند روز از بين مي‌رود. اما در مواقعي كه بازار انرژي لازم از سوي خريداران را ندارد، نزديك شدن به انتهاي شهريور‌ماه شرايط را بحراني‌تر مي‌كند.

کد خبر 381188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha