مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

رتینوپاتی دیابتیک، گلوکوم و آمبلیوپیا و پرسبیوپیا نام بیماری‌های چشمی است که در ایران شیوع زیادی دارد.

حيدر اميني، دبير علمي بيست‌و‌هفتمين كنگره چشم‌پزشكي ايران با اعلام اين مطلب گفت: در مورد تشخيص و درمان آمبليوپيا قدم‌هاي مؤثري برداشته شده ولي در 3مورد ديگر هنوز مشكل داريم.

دكتر سيدجواد هاشميان، فوق‌تخصص قرنيه و عيوب انكساري در گفت‌وگو با همشهري گفت: عوارض شبكيه ناشي از ديابت، آب سياه، آب مرواريد و تغييرات شبكيه ناشي از افزايش سن نام‌هاي آشنايي براي بيماران در ايران است. اين موارد ازجمله بيماري‌هايي است كه در كشور‌هاي در حال توسعه بيشتر رخ مي‌دهد. در كشور‌هاي توسعه‌يافته بروز عفونت را به‌عنوان علت بيماري چشمي به‌دليل رشد دانش و دسترسي به خدمات در اين حوزه كمتر مشاهده مي‌كنيم. اما به‌دليل سبك زندگي مردم در كشورهاي در حال توسعه و عدم‌مراجعه بهنگام به پزشكان 4بيماري ذكر شده بسيار شايع است.

  • براي بيماري‌هاي شايع چه كنيم؟

دكتر ميثم مير‌عشقي، چشم‌پزشك در گفت‌وگو با همشهري درباره جزئيات اين بيماري‌ها، گفت: بيماري‌هاي چشمي شايع در ايران را كه قابليت پيشگيري دارند مي‌توان براساس سن و شيوع تقسيم‌بندي كرد. آمبليوپيا يا تنبلي چشم از بيماري‌هاي شايع در كودكي است كه به دلايلي مانند افتادگي پلك چشم، انحراف و اختلالات شماره چشم ايجاد مي‌شود. اين بيماري قابل درمان است و2زمان معاينه اصلي، زير ۶ ماهگي و سه سالگي دارد.

وقتي بچه‌ها جهت‌ها را خودشان بتوانند بگويند، مي‌توانيم معاينه انجام دهيم؛ مگر اينكه اختلالي در عملكرد كودك مانند زمين خوردن مكرر ايجاد شود. بستن چشم و تجويز عينك و در برخي موارد جراحي راه‌حل‌هاي درمان اين بيماري است. اكثر قريب به اتفاق تنبلي چشم در كودكان درمان مي‌شود. اين چشم‌پزشك در مورد بيماري آب سياه يا گلوكوم كه عموما از 40سالگي به بعد بروز پيدا مي‌كند، گفت: اين بيماري ارثي است؛ بنابراين در افراد جوان انتظار بروز آن را نداريم؛ مگر اينكه با بيماري ديگري خود را نشان دهد. اين بيماري در كساني بيشتر بروز پيدا مي‌كند كه در خانواده نسبي خود بيمار مبتلا به گلوكوم داشته باشند. متأسفانه اين بيماري مانند فشار خون علامتي ندارد و زماني بيمار متوجه بروز آن مي‌شود كه دچار عوارض بازگشت‌ناپذير كم‌بينايي و نابينايي شده باشد. اهميت گلوكوم در اين است كه درمان‌ آن فقط نگهدارنده است و فقط مي‌توان از پيشرفت بيماري جلوگيري كرد.

وي با اشاره به اينكه تشخيص اين بيماري و زمان مراجعات بعدي فقط با پزشك است، گفت: دستگاه‌هايي كه در مطب‌هاي اوپتومتريست‌ها قرار دارد براي تشخيص اين بيماري مناسب نيست.

بيماري كاتاراكت يا همان آب مرواريد از شايع‌ترين بيماري‌هاي چشم در ايران است. دكتر ميرعشقي درباره اين بيماري گفت: با افزايش سن اين بيماري شيوع بيشتري پيدا مي‌كند و كاملا بي‌خطر و قابل‌درمان است. عمل آب مرواريد در زمان كوتاه و با دوره نقاهت بسيار كوتاه انجام مي‌شود. اگر مطالبي كه قبلا مي‌توانستيد ببينيد و حالا نمي‌توانيد، مانند زيرنويس‌هاي تلويزيون، رانندگي در شب و... به پزشك مراجعه كنيد. اين بيماري اصلا ترسناك نيست.

عوارض بيماري ديابت چشم را نيز مانند ساير ارگان‌ها درگير مي‌كند. دكتر ميثم ميرعشقي درباره عوارض مرض قند بر شبكيه يا همان بيماري رتينوپاتي ديابتيك گفت: نخستين درمان براي اين بيماري كنترل ديابت است. هر فرد بالاي ۴۰سال بايد سالانه قند خون خود را آزمايش كند. اگر روند ديابت، كنترل شده و بهبود يابد، مشكل چشمي پيش نخواهد آمد. عوارض قند براي چشم نيز مانند گلوكوم غيرقابل بازگشت است و فقط مي‌توان آن را كنترل كرد.

آخرين بيماري‌اي كه با افزايش سن خود را نشان مي‌دهد، پيرچشمي است كه بيماران آن را با كج و معوج شدن خطوط نوشته‌ها مي‌توانند تشخيص دهند. به اعتقاد دكتر ميرعشقي نقطه سياه در مركز بينايي و كاهش بينايي نيز از علائم پيرچشمي است كه تشخيص قطعي آن با پزشك است.مراجعه به پزشك در ۴۰سالگي و از ۶۰ سالگي به‌طور سالانه از توصيه‌هاي هميشگي براي تشخيص اين بيماري است. از آنجا كه چشم نيز مانند همه اعضاي بدن پير مي‌شود، درمان اين بيماري نيز به‌صورت نگهدارنده و تلاش براي بهبود عملكرد است.

کد خبر 381213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha