مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

سید محمد فخار: این ماهی را باید زودتر از اینها از آب می‌گرفتند؛ برای ممنوعیت تردد کامیون‌ها در فضای شهری هر زمان که کاری انجام شود، ‌دیر است.

ديروز رئيس پليس مشهدي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ بدون اعلام قبلي اعلام كرد كه تردد كاميون‌ها در مناطق يك و 12پايتخت به‌صورت دائمي و 24ساعته ممنوع شد. براساس اعلام پليس، ممنوعيت عبور و مرور كاميون‌ها در اين دو منطقه دائمي و به‌صورت 24ساعته اجرا مي‌شود و براي متخلفان 90هزار تومان جريمه و ثبت 4نمره منفي درنظر گرفته شده است.

يكباره اجرا شدن طرح مذكور در حالي است كه طي نوروز 95نيز طي يك طرح ضربتي در منطقه‌12، براي تردد در برخي خيابان‌هاي قديمي يكباره عوض شد و رئيس پليس راهور سابق پايتخت طرح را پس از 2روز ملغي اعلام كرد. حال يك طرح ضربتي ديگر براي كنترل تردد كاميون‌ها در 2منطقه از تهران اعلام شده و بايد ديد آيا پايدار باقي خواهد ماند يا خير؟

  • كاميون‌هاي ساختماني چه مي‌شوند؟

يكي از پرسش‌‌هاي جدي كه از ديروز و همزمان با اعلام طرح ممنوعيت تردد كاميون‌ها در 2منطقه تهران مطرح شده اينكه كاميون‌هاي حامل مصالح ساختماني چه مي‌شوند و آيا آنها اجازه تردد خواهند داشت؟

سردار مهماندار، رئيس پليس راهور تهران در گفت‌وگو با همشهري در اين‌باره خبر داد: رانندگان كاميون‌هايي كه متعلق به شهرداري هستند يا براي انجام عمليات عمراني يا ساخت‌وساز ناگزير به ورود به اين مناطق هستند بايد بدانند كه ورود كاميونت به اين مناطق مجاز است و در شرايطي كه نياز جدي به استفاده از كاميون در اين مناطق باشد طي كميسيون مشتركي ميان پليس راهور و شهرداري تهران موضوع بررسي و پس از تأييد، مجوز موقت و كوتاه‌مدت براي تردد كاميون با شماره پلاك مشخص در اين محدوده صادر خواهد شد.

  • آيا تردد كاميون‌ها بايد در شهر ممنوع شود؟

تا همين صبح ديروز كه خبر ممنوعيت تردد كاميون‌ها در 2منطقه تهران اعلام شد، هيچ قانوني براي بازداشتن كاميون‌ها از تردد در تهران وجود نداشت. تنها يك بند از قوانين راهنمايي و رانندگي اعلام مي‌كرد كه تردد كاميون‌ها از ساعت 6تا 24در معابر شهري ممنوع است كه اين قانون نيز هر روز با ترددهاي هنجارشكنانه كاميون‌ها در ساعات مختلف روز به چالش كشيده شده بود و جز برخوردهاي موردي‌، هيچ سازوكاري براي اجراي اين منع تردد وجود نداشت.

  • روزانه 140تن دود

هواي تهران سال‌هاست كه به معضل محيط‌زيستي به نام ذرات معلق گرفتار شده و بخشي از اين ذرات معلق را خودروهاي ديزلي توليد مي‌كنند. ديزلي‌هايي كه عمده دوده را توليد مي‌كنند شامل 230هزار كاميون و سرويس اداراتي مي‌شوند كه دست‌كم 30سال از عمر آنها مي‌گذرد و هيچ قانون و پليسي جلودار آنها نيست. آنان با انتشار كربن سياه يا دوده، ريه مردم تهران را به سمت سياه شدن مي‌برند. تنها 100هزار كاميون تهران روزانه 140تن آلودگي هوا توليد مي‌كنند و تنها راه كنترل اين ميزان آلودگي، نصب فيلتر دوده روي آنهاست.

  • اجراي يك ممنوعيت ديگر

در روزهاي اخير طرح تشديد برخورد پليس با اضافه بار كاميون‌ها نيز در تهران به اجرا درآمده است. سردار محمد رضا مهماندار، رئيس پليس راهور تهران در اين‌باره مي‌گويد: حمل بار زياد برخي از اين كاميون‌ها علاوه بر اينكه احتمال خطر و تصادفات را افزايش مي‌دهد، خساراتي را نيز به راه‌ها، پل‌ها و ابنيه وارد مي‌كند. چين‌خوردگي آسفالت كف خيابان و خساراتي كه به برخي پل‌ها وارد مي‌شود، ناشي از همين اضافه بار است. طي طرح مذكور كه با شهرداري تهران آغاز شده، با نصب باسكول‌هاي سيار اقدام به وزن‌كشي اين كاميون‌ها كرده و اگر چنانچه وزن بار اين وسايل بيشتر از وزن درج شده در مجوز باشد، با آنها برخورد صورت مي‌گيرد. برابر قانون حمل بيش از ظرفيت مجاز بار علاوه بر اينكه 100هزار تومان جريمه را در پي دارد، سبب اختصاص 8نمره منفي به راننده شده و كاميون نيز به پاركينگ منتقل مي‌شود. علاوه بر آن با معرفي كاميون به شهرداري راننده موظف به جبران خسارات وارده به راه‌ها و ابنيه است و پس از آن با تخليه اضافه بار امكان ترخيص كاميون وجود دارد. از زمان اجراي اين طرح تاكنون به‌طور متوسط روزانه حدود 50دستگاه كاميون به‌دليل تناژ بالا و اضافه‌بار در نقاط مختلف تهران توقيف شده‌اند. هم‌اكنون 3باسكول در اختيار پليس قرار دارد كه يكي از آنها در ورودي بزرگراه شهيد بابايي، يكي در ورودي تهران در منطقه 15و ديگري در ورودي تهران در منطقه 22قرار گرفته است. اين باسكول‌ها سيار هستند و جاي ثابتي ندارد اما عمدتا در مبادي ورودي شهر مستقر مي‌شوند. 

کد خبر 381219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha