سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

غلامرضا موسوی: آیین‌نامه نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران یا همان جشن خانه سینما در ۱۰ جلسه به همت انجمن هنرها و فنون سینمایی تدوین شد. همکاران ما در این فرایند شرایطی برای انتخاب نامزدهای بخش بهترین فیلم قائل شدند که مانند دیگر بخش‌ها ویژگی‌های خود را داشت.

غلامرضا موسوی

بر اين اساس، در بخش نامزدهاي بهترين فيلم در واقع فيلمي‌ مي‌تواند براي كسب تنديس خانه سينما رقابت كند كه نامزد دريافت جايزه‌هاي بهترين كارگرداني يا بهترين فيلمنامه باشد يا اينكه نامزد دريافت 2جايزه از 3جايزه تدوين، موسيقي و فيلمبرداري شده باشد. با تدوين آيين‌نامه، كار داوري‌ها آغاز شد و بعد از اينكه داوران آثار مورد نظر خودشان را انتخاب كردند، متوجه شديم در آيين‌نامه تنظيم‌شده جاي «،» با «يا» اشتباه شده است.

همين امر هم در اعلام نامزدهاي جشن نوزدهم باعث ايجاد يك مسئله بزرگ شد؛ چراكه 2فيلم «نفس» به كارگرداني نرگس آبيار و تهيه‌كنندگي محمدحسين قاسمي و «برادرم خسرو» به كارگرداني احسان بيگلري و تهيه‌كنندگي سعيد ملكان شامل اين موضوع شده‌اند و نامزدي‌شان در بخش بهترين فيلم مورد پرسش واقع شده است. درواقع اين 2فيلم براساس آيين‌نامه تازه نمي‌توانستند نامزد دريافت بهترين فيلم جشن خانه سينما شوند.

با تشكيل جلسه اضطراري و صحبت‌هايي كه در جلسه‌هاي پس از آن داشتيم، تمام تلاش ما اين بود كه ماجراي به‌وجود آمده براي نفس و برادرم خسرو ختم به خير شود اما در نهايت با توجه به اينكه آيين‌نامه اول تنظيم شده و بعد در اختيار همه قرار گرفته بود، صلاح را در اين ديديم كه نبايد آيين‌نامه اوليه را تغيير بدهيم و همان «،» را در نظر بگيريم. به اين ترتيب، ديگر حرف ربط «يا» را كه در آيين‌نامه بعدي براساس اشتباه تايپي آورده شده بود، به‌حساب نياورديم.

فيلم‌هاي نفس و برادرم خسرو هيچ مشكلي براي نامزدي در بخش بهترين فيلم نداشتند و تمام موارد را رعايت كرده بودند اما ما بايد به همان آيين‌نامه اول تعهد داشته باشيم. اين دوفيلم آثاري بسيار خوب و قابل تامل هستند اما به‌خاطر احترام به آيين‌نامه و شرايط موجود، آنها را صرفا در بخش رقابت براي كسب جايزه بهترين فيلم كنار گذاشتيم. نفس و برادرم خسرو در ديگر بخش‌هاي داوري حضور دارند و 380داور آكادمي مي‌توانند به آنها رأي بدهند.

  • دبير هيأت رئيسه انجمن عالي هنرها و فنون سينماي ايران
کد خبر 381277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha