همشهری آنلاین؛ شصت‌ودومین شماره مجله سینما و ادبیات ویژه سینمای اسپانیا و لوئیس بونوئل منتشر شد.

Cinema&Literature

در پرونده سینمای جهان این شماره پرونده مفصلی از دوره‌های مختلف کاری این سینماگر پرآوازه -که ردپای او را در آثار بسیاری از کارگردانان مطرح می‌توان تا امروز پی گرفت- یعنی دوره‌های فرانسه، مکزیک، اسپانیا تا امریکا تدارک دیده شده است.

در همین شماره جابه‌جا مباحثی از سوررئالیسم و پیدایش آن در سینما و ظهور آن در نخستین فیلم‌های بونوئل مطرح می‌شود که به شناخت دقیقی از سوررئالیسم، بونوئل و سینمای او می‌انجامد.

خود بونوئل در کتاب خاطراتش می‌گوید بدون آشنایی با سوررئالیست‌ها مسیری متفاوت می‌پیمود. 

او اذعان می‌کند که از «حشرونشر سه‌ساله»اش با «جمع پرجوش و آشفته سوررئالیست‌ها برای سراسر زندگی» اش تجربه اندوخت.

در همین پرونده ژان کلود کری‌یر در مصاحبه‌ای به چگونگی همکاری جالبش با بونوئل و شکل ‌گرفتن فیلم‌نامه‌هایشان اشاره می‌کند.

شاعرانگی در سینما محور اصلی بخش سینمای ایران مجله سینما و ادبیات است. سینما چگونه از ابزار شاعرانگی استفاده می‌کند و اصولاً شعر که در زبان اتفاق می‌افتد چگونه به تصویر راه باز می‌کند.

محمدرضا اصلانی، احمدرضا معتمدی، صفی یزدانیان، جواد طوسی در میزگرد این بخش به تفصیل در مورد این موضوع صحبت می‌کنند.

 پرونده ادبی این شماره شاعران و شعر امروز را مخاطب قرار می‌دهد؛ «شعر امروز ایران در کجا قرار دارد؟ ازچه‌رو چنین شعر ایران محافظه‌کار و سرسپرده شاعران نسل پیش شده است؟... کیست که یک‌بار دیگر، یک اعلامیه، یک مانیفست بنویسد؟ که اعلان کند من شاعر شعر امروز ایرانم...» شعر امروز راه به کجا می‌برد و شاعر و مخاطب این شعر کیست؟ پاسخ را در میزگرد حافظ موسوی، محمد آزرم، علیرضا بهنام و خلیل درمنکی و یادداشت‌های امیرهوشنگ افتخاری راد، شاپور جورکش، روجا چمن‌کار، علی سطوتی قلعه، عباس صفاری، میلاد کامیابیان، لیلا کردبچه، لیلی گله‌داران و... بخوانید.

فروش‌های چندمیلیونی و ستاره‌هایی که هر روز و هر روز بر صحنه‌های تئاتر دیده می‌شوند، رشد فضاهای کمی و افزایش چشمگیر و اقبال مخاطبان به تئاتر و از سوی دیگر «سقوط آزاد کیفی» تئاتر و حاشیه‌نشینی برخی نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان مطرح باعث توجه و بحث‌های آسیب‌شناسانه در این مورد در پرونده تئاتر مجله در این شماره است. صحبت‌های محمد رضایی راد، رضا سرور، امیررضا کوهستانی و امین عظیمی را در نشست این شماره پی بگیرید.

مقاله «طرحی متواضعانهٔ جاناتان سویفت و شرح پویا رفویی از این مقاله هم بخش‌های جالب این شماره مجله است.

مجله سینما و ادبیات شماره ۶۲ مربوط به شهریور ۱۳۹۶ به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان به به بازار مطبوعات آمده است.

کد خبر 381301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha