اعتراض‌های صورت گرفته نسبت به کشته شدن ۲ کولبر کرد در شهر بانه کردستان در روز سه‌شنبه با ناآرامی‌هایی همراه بود.

کولبران

جمعي از مردم صبح سه‌شنبه در مقابل فرمانداري بانه تجمع كرده بودند و خواستار روشن شدن دليل مرگ اين 2كولبر شده بودند. مقامات دولتي، قضايي و نمايندگان استان در عين حال نسبت به پيگيري حادثه كشته شدن 2كولبر تأكيد كردند. عبدالمحمد زاهدي استاندار كردستان با اشاره به اين اعتراض‌ها به همشهري گفت:

اقدامات كافي براي جبران اشتباه صورت گرفته در كشته شدن 2هموطن كرد بانه‌اي و تأمين رضايت و آرامش نسبي مردم اين شهر صورت گرفته است؛ خاطيان نيز بازداشت شده‌اند. زاهدي گفت: شهر بانه آرام است و مأموراني كه به 2كشته شده تيراندازي كرده‌اند در بازداشت موقت هستند.

استاندار كردستان اما درخصوص برخي جزئيات كشته شدن حيدر فرجي 21ساله و مامه قادر بهرامي 45ساله در مرز بانه به همشهري گفت: ما موافق اقدامات و برخوردهاي صورت گرفته با 2نفر از هموطنان‌مان نيستيم ولي اين 2نفر از معابر كوله‌بري ما نيامدند و از مرزهايي كه منطقه ممنوعه است آمدند.

زاهدي با بيان اينكه مرز ما يك مرز امنيتي است ولي افراد خاطي و مقصر در حادثه كشته شدن اين 2هموطن محاكمه مي‌شوند، تصريح كرد: كولبرهاي ما دفترچه دارند و مشخص هستند و معابر آنان نيز مشخص است كه از كجا بايد رفت‌وآمد كنند ولي اين 2نفر از جاي ديگر و هنگام شب حركت كردند. زاهدي درباره اقدامات انجام شده از سوي دولت براي پيشگيري از حوادث احتمالي آينده گفت:

ما طرحي به دولت داديم براي ساماندهي مبادلات مرزي از طريق افراد و چندان هم تمايلي نداريم از اصطلاح كولبري در ارتباط با اين مسئله استفاده كنيم. دولت تصويب كرده است و مقدمات كار اين ساماندهي در حال انجام است. محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت درارتباط با همين طرح و در پاسخ به اين سؤال كه چرا برنامه دولت براي ساماندهي كولبران اجرا نمي‌شود، گفته بود: در دولت در اين خصوص مصوبه‌اي داشتيم و وزارت كشور هم برنامه خوبي ارائه كرد. من الان اطلاع دقيقي در اين مورد خاص ندارم اما موضوع را پيگيري خواهم كرد.

پيش‌تر رسول خضري، نماينده مردم پيرانشهر در استان آذربايجان غربي گفته بود ۷۰ هزار كولبر در مجموعِ مرزهاي كشور وجود دارد. اكبر جوهري دادستان عمومي و انقلاب مركز استان كردستان نيز با اشاره به تشكيل پرونده قضايي در حادثه فوت 2كولبر به ميزان گفت:

در اين زمينه پرونده قضايي در سازمان قضايي تشكيل، تحقيقات در حال انجام و متهمين شناسايي و بازداشت شده‌اند. جوهري در روايت خود از اين حادثه گفته «2كولبر در حال وارد كردن محموله قاچاق به داخل كشور بودند كه مأموران به سمت آنها تيراندازي مي‌كنند.» دادستان كردستان گفت: محموله قاچاق اين كولبران نيز مواد محترقه بوده است.

محسن بيگلري نماينده مردم سقز و بانه نيز با ابراز تأسف از حادثه تلخ كشته شدن 2كولبر و داغدار شدن خانواده‌هاي آنان به ايسنا گفت: اين موضوع را از تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و نهادهاي مربوطه پيگيري مي‌كنم و از كليه مسئولان مربوطه انتظار دارم دستور دهند موضوع به جد پيگيري شود.

او با بيان اينكه بنده بارها در نطق و تذكراتم در مجلس و نيز در سؤال از وزراي ذيربط اعلام كرده‌ام كه كولبري شغل نيست و مردم ما از روي ناچاري و فقط براي تأمين معاش روزانه به آن روي مي‌آورند، افزود: در جلسات متعددي با وزير كشور و مسئولان امنيتي و انتظامي امورات كولبران پيگيري شده، كولبراني كه در مرزها به‌علت نبود صنعت و شغل مناسب همواره براي زنده ماندن در سخت‌ترين شرايط مجبور به قبول چنين خطراتي هستند.

کد خبر 381302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha