محمد باریکانی: بافت تاریخی مشهد و حرم مطهر رضوی هنوز در انتظار ابلاغ مصوبه عرصه و حریم حرم مطهر رضوی و بافت تاریخی این شهر است که چندی پیش به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شده است.

بافت تاریخی مشهد

كارشناسان معتقدند درصورت تعلل ابلاغ اين مصوبه كه از سوي سازمان ميراث فرهنگي به استانداري خراسان رضوي رفته، ممكن است ساخت‌وسازهاي اطراف حرم مطهر رضوي بيش از آنچه اكنون وجود دارد، افزايش يابد و بافت تاريخي اطراف حرم رضوي را دستخوش آسيب كلان كند.

مرجان اكبري، معاون جديد ميراث فرهنگي استان خراسان رضوي كه 2روز از انتصاب او به اين سمت گذشته است، در گفت‌وگو با روزنامه همشهري درخصوص اهميت ابلاغ مصوبه سازمان ميراث فرهنگي به استاندار خراسان رضوي و لزوم ابلاغ مصوبه نهايي در استان خراسان رضوي گفت: در برنامه چهارم توسعه حدود 120شهر كشور داراي ضوابط شهرسازي شدند و محدوده بافت تاريخي به 16شهر استان خراسان ازجمله مشهد نيز ابلاغ شد.

  • جوسازي عليه يك طرح ميراثي

او با اعلام اينكه مجموعه حرم مطهر رضوي در سال1313 ثبت ملي شد و از آن تاريخ بايد عرصه و حريم حرم مطهر رضوي نيز تعيين مي‌شد، گفت: چند سال بود موضوع تعيين عرصه و حريم حرم مطهر رضوي و بافت تاريخي مشهد با گستره بسيار زياد ادامه داشت و اخيرا نقشه آن تهيه شد و به تأييد شوراي ثبت و حريم هم رسيد و از طرف سازمان ميراث فرهنگي كشور هم به استانداري خراسان رضوي ابلاغ شد.

معاون ميراث فرهنگي استان خراسان رضوي با تأكيد بر اينكه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور كار خود را در تعيين عرصه و حريم حرم مطهر رضوي و بافت تاريخي مشهد به‌طور كامل انجام داده است، افزود: يكي از وظايف استاندارها ابلاغ مصوبات مرتبط با حفاظت از ميراث فرهنگي كشور است و اكنون مصوبه عرصه و حريم حرم مطهر رضوي و بافت تاريخي مشهد در اختيار استاندار خراسان رضوي است و استاندار نيز پس از بررسي اين مصوبه را ابلاغ خواهد كرد.

او به برخي اظهارنظرهاي غيرمسئولانه درخصوص مصوبه عرصه و حريم بافت تاريخي مشهد نيز اعتراض كرد و گفت: در شهر مشهد اعلام كرده‌اند كه با ابلاغ اين مصوبه ديگر نمي‌توان در بافت دور حرم ساخت‌وساز كرد كه اين شايعه صحت ندارد و در اين مصوبه ساخت‌وساز تابع ضوابط است. برخي نيز درخواست احداث ساختمان‌هاي بلندتر از ضوابط بافت تاريخي و حريم حرم مطهر را داده‌اند كه امكان موافقت با احداث چنين ساختمان‌هايي در مصوبه عرصه و حريم بافت تاريخي مشهد وجود ندارد.

  • روند ابلاغ مصوبه كند است

اكبري با اعلام اينكه آستان قدس رضوي و سازمان ميراث فرهنگي براي حرم مطهر امام رضا(ع) حرمت قائل است، گفت: درصورتي كه در شهر مشهد به حريم حرم اعتقادي وجود نداشته باشد، اين شهر راه به ناكجاآباد خواهد برد. به‌گفته وي، 3سال زمان صرف شد تا بافت تاريخي شهر مشهد و حريم حرم مطهر رضوي داراي مصوبه عرصه و حريم شود. او درخصوص تعلل استانداري خراسان رضوي در ابلاغ مصوبه عرصه و حريم حرم مطهر رضوي و بافت تاريخي مشهد گفت: سازمان ميراث فرهنگي كار خود را انجام داده و حالا استانداري بايد ابلاغ استاني را انجام بدهد كه ممكن است اين پروسه به هر دليلي زمانبر شود ازجمله اين دلايل ممكن است تغييرات انجام شده در شوراي شهر و شهرداري مشهد باشد.

معاون ميراث فرهنگي استان خراسان رضوي همچنين با تأييد روند كند ابلاغ مصوبات كشوري در استان‌ها گفت: كند بودن اين روند را قبول داريم و در بسياري از مواقع نيز بافت‌هاي تاريخي كشور به‌دليل همين روند كند ابلاغ مصوبات، آسيب ديده‌اند.

کد خبر 381308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha