همشهری آنلاین: کتاب هزار و یک شب در هزار و یک نقش توسط کاخ گلستان برای نخستین بار در دانشگاه بوعلی سینا رونمایی شد.

کتاب هزار و یک شب در هزار و یک نقش در همدان رونمایی شد

مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان گفت: این کتاب پژوهشی که به تازگی توسط کاخ منتشر شده است نخستین کتاب بوده که به معرفی نسخه خطی «هزار و یک شب» یا «الف لیلة و لیله» می‌پردازد.

همچنین در این کتاب گزیده‌ای از نگاره‌های نسخه اصلی به چاپ رسیده كه در همایش ملی «هزار و یک شب و ادبیات ایران و جهان» برای نخستین بار با حضور اساتید زبان و ادبات فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه در دانشگاه بوعلی سینا همدان رونمایی شد.

مدیر کاخ گلستان اظهار داشت: 40 تابلو از نگاره‌های برگزیده این کتاب که توسط ابوالحسن غفاری (صنیع الملک) با همکاری 34 نفر از شاگردانش انجام شده است در این همایش به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: تا کنون پژوهشی درباره نسخه اصلی هزار و یک شب انجام نشده بود به همین دلیل کاخ گلستان برای معرفی این اثر فاخر، اقدام به چاپ کتابی با عنوان «هزار و یک شب در هزار و یک نقش» کرده است. در سراسر دنیا تنها 21 جلد نسخه خطی اصلی از کتاب هزار و یک شب موجود است که یک نسخه آن در 6 جلد در پایگاه میراث جهانی نگهداری می‌شود.

نصرتی افزود: کتاب هزار و یک شب مجموعه داستان‌هایی از افسانه‌های قدیمی و عامیانه را روایت می‌کند. این کتاب که شهرت جهانی دارد توسط ملا عبداللطیف طسوجی در سال یک هزار و 259 هجری قمری، 179 سال پیش، در زمان محمدشاه قاجار به فارسی ترجمه شد و سپس میرزا محمد علی سروش اصفهانی اشعار شعرای فارسی را به این کتاب اضافه کرد.

نسخه اصلی کتاب در 2 هزار و 280 صفحه کتابت شده که یک هزار و 142 صفحه آن متن فارسی و یک هزار و 134 صفحه تصویر دارد. همچنین هر صفحه مصور بین 3 تا 6 مجلس نقاشی شده است.

نسخه اصلی کتاب هزا رو یک شب، اردیبهشت امسال در کاخ گلستان برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد.

کد خبر 381461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha