یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

مهدی واعظی: همین روزهاست که دور هم جمع شوند؛ یک دورهمی برای مهیا شدن در فصل عاشقی. «دور عاشقان آمد، نوبت محرم شد».

محرم

بله جوانان و پيران محله‌ها از بعد از عيدغدير، دست به‌دست هم مي‌دهند تا هيئت‌هاي عزاداري را براي دهه اول محرم آماده كنند. هزار سال هم كه بگذرد، ماجرا همين ماجراست و تنها فرقش اين است كه هر سال اين عزاداري‌ها پررنگ‌تر و پرشورتر مي‌شود. همه كوچه پسكوچه‌هاي اطرافتان را كه نگاه كنيد، حتما شاهد افزايش تعداد هيئت‌ها و حسينيه‌ها درآنها خواهيد بود.

اگر هيئت شما تازه تأسيس است يا اصلا مي‌خواهيد امسال براي نخستين بار خيمه عزاداري برپا كنيد اينجا توصيه‌هاي مهمي برايتان داريم. البته پيشنهاد اول و اصلي ما اين است كه به جاي تأسيس يك هيئت تازه، برويد و با هيئت‌هاي قديمي محله‌تان مشاركت كنيد تا آنها پررونق‌تر شوند. اما اگر تصميم‌تان را براي برپايي يك هيئت جديد گرفته‌ايد، حواستان به نكته‌هاي ذكر شده در اين صفحه باشد.

  • هيئت را جاي مناسبي برپا كنيد

مهم‌ترين موضوع همين است؛ اينكه كجا هيئت بزنيم؟ نخستين نكته اين است كه خيمه عزاداري شما نبايد باعث ايجاد اختلال در رفت‌وآمدهاي شهري شود. نبايد يك معبر شهري را براي حدود 2هفته ببنديد و ديگران را به زحمت بيندازيد. نبايد داربست‌ها را در جايي علم كنيد كه باعث ايجاد ترافيك و راهبندان شود. با برپايي ايستگاه صلواتي، بخشي از يك خيابان اصلي را نبايد اشغال كنيد. اينها نكته‌هايي است كه در خود روزها و شب‌هاي عزاداري و با راه‌انداختن دسته‌هاي عزاداري در خيابان‌ها و كوچه‌ها هم بايد رعايت كنيد.

  • لطفا اينجا زياده‌روي نكنيد

زياده‌روي در هر كاري بد است و نتيجه نا‌مطلوب خواهد داشت. در زمينه سياهي‌زدن و تزئينات هيئت هم زياده‌روي يا خداي نكرده نسبت به هيئت‌هاي ديگر چشم و هم‌چشمي نكنيد. تعداد پرچم و كتل و علم بايد نسبت منطقي با تعداد عزاداراني كه به هيئت شما مي‌آيند داشته باشد. ديده شده كه در برخي از دسته‌هاي عزاداري، بيشتر از اينكه افراد در صفوف عزاداري باشند، در جلوي دسته، پرچم و كتل در دست گرفته‌اند. به‌عنوان باني هيئت هم خيلي در عزاداري دخالت نكنيد. اينطور نباشد كه به‌طور دائم به عزاداران دستور بدهيد و آنها را در صفوف جابه‌جا كنيد. اين‌كارها موجب ناراحتي و آزردگي افراد شركت‌كننده در هيئت شما مي‌شود.

  • پيش‌بيني لازم براي نذري‌ها

براي نذري دادن در هيئت‌تان از همين حالا تصميم‌گيري كنيد. حتما لازم نيست كه در تمام شب‌هاي دهه اول محرم شام بدهيد، مي‌توانيد با توجه به بضاعت مالي‌اي كه داريد براي چندشب مهم‌تر برنامه‌ريزي كنيد. باز هم نگران خرج هيئت نباشيد و فقط آستين‌ها را بالا بزنيد و سراغ مشاركت اهالي محله برويد. مي‌توانيد از همين حالا نيازمندان محله را هم شناسايي كرده و سعي كنيد تا حد امكان، نذورات به افراد مستحق برسد. همسايگان نيازمند و مستحق در اولويت قرار دارند. اگر ايستگاه صلواتي داريد براي ساعت‌هاي پذيرايي در اين ايستگاه هم برنامه‌ريزي كنيد. رعايت بهداشت در زمينه نذري دادن را هم از همين حالا درنظر بگيريد.

  • حواستان به ايمني هيئت باشد

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه بايد در زمان برپا كردن هيئت به آن توجه كنيد مسائل ايمني مربوط به هيئت است. سازمان آتش‌نشاني، يك دستورالعمل ايمني براي هيئت‌ها آماده كرده كه مي‌توانيد از آن استفاده كنيد؛ مثلا گفته شده كه در فضاهاي مساجد، حسينيه‌ها و تكايا به ازاي ۵۰ تا ۳۰۰ نفر، ۲ راه خروج، از ۳۰۱ تا هزار نفر ۳ راه خروج و بيشتر از هزار نفرحداقل ۴‌خروجي درنظر گرفته شود. يا مثلا فيوز‌هاي برق هيئت‌ها بايد استاندارد باشند و از به‌كارگيري فيوزهاي تقويت شده و غيراستاندارد به‌طور جدي خودداري شود. مي‌توانيد به نزديك‌ترين ايستگاه آتش‌نشاني هيئت‌تان مراجعه و از مشاوره و راهنمايي آنها استفاده كنيد.

  • از كمك كودكان استقبال كنيد

ماه محرم و عزاداري‌هاي آن هميشه براي كودكان و نوجوانان جذاب است. شما بايد سعي كنيد كه آنها را از همين حالا كه مشغول برپا كردن هيئت هستيد جذب كنيد. متأسفانه برخي از بانيان هيئت‌ها نمي‌گذارند كودكان و نوجوانان در كارهاي هيئت كمك كنند و اين يك اشتباه بزرگ است. يادتان باشد كه شما وظيفه داريد از اين فرصت براي جذب آنها به دين و علاقه‌مندكردنشان به خاندان عصمت و طهارت استفاده كنيد، درضمن همين كودكان و نوجوانان باعث رونق بيشتر هيئت شما مي‌شوند، پس سعي كنيد از حضور و شركت كودكان در مراسم، استقبال بيشتري كنيد و كارهايي را متناسب با سن‌شان به آنها بسپاريد.

  • از همين حالا برنامه‌ريزي كنيد

بسيار ديده‌شده كه هيئت‌هاي بزرگي تا قبل از شروع ايام محرم برپا مي‌شوند اما در خود شب‌ها و روزهاي عزاداري، برنامه منسجم و مشخصي ندارند. نكته مهم ديگر اين است كه همان‌ اندازه كه اين روزها به فكر تهيه امكانات و تجهيزات مورد نياز هستيد، براي محتواي عزاداري‌هايتان هم برنامه‌ريزي كنيد. يكي از ضرورت‌هاي يك هيئت عزاداري، داشتن يك سخنران است. انتخاب سخنرانان در مراسم عزاداري بسيار مهم است. يادتان باشد كه سخنران در همان ايام عزاداري به سختي پيدا مي‌شود. داشتن مداح و روضه‌خوان هم كه گفتن ندارد. حتي براي راه‌انداختن دسته عزاداري هم از همين حالادر خيابان هم برنامه‌ريزي كنيد. اين طوري مي‌توانيد از قبل اطلاع‌رساني كنيد.

کد خبر 381492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha