معاون بورس تهران از تلاش فراگیر بورس برای اتصال بورس‌های تهران و استانبول تا پایان سال خبر داد و تأکید کرد که ۲ شرکت ایرانی نامزد عرضه سهام در بورس استانبول هستند.

. روح الله حسینی مقدم،

روح الله حسيني مقدم، معاون ناشران و اعضاي بورس تهران درباره تازه‌ترين جزئيات عرضه سهام شركت‌هاي ايراني در بورس استانبول به همشهري گفت: هنوز مسير طولاني تا اتصال بورس‌هاي تهران و استانبول باقي مانده است اما ما اميدواريم اين كار در نهايت تا پايان سال اتفاق بيفتد. او با اشاره به چالش‌هاي پيش روي 2بازار گفت:

در گذشته نيز تلاش‌هايي از سوي بورس استانبول براي عرضه سهام شركت‌هاي ايراني انجام شده بود اما هر بار عرضه سهام شركت‌هاي ايراني در بورس استانبول اتفاق نيفتاده بود. او با بيان اينكه اتصال بورس تهران به ساير بورس‌هاي دنيا از سال 1372تاكنون پيگيري مي‌شود اما هر بار به در بسته مي‌خورد،گفت:7سال پيش هم بورس استانبول در تلاش بود كه سهام يك شركت ايراني را عرضه كند اما به‌دليل وجود موانع جدي و نبودن اراده لازم در اين زمينه سهام شركت‌هاي ايران در بورس استانبول عرضه نشد.

  • چالش‌هاي پيش روي

معاون بورس تهران در ادامه چالش‌هاي پيش روي 2بازار را چنين برشمرد: نخستين چالش بزرگ براي 2بورس تهران و استانبول تفاوت روز‌هاي تعطيل رسمي در بورس است، به‌طوري كه اين موضوع به‌عنوان يك چالش اساسي زمانبندي معاملات را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

او به چالش دوم اشاره كرد و گفت: در بورس استانبول 2جلسه معاملاتي در هر روز كاري وجود دارد و معاملات در 2نوبت روزانه انجام مي‌شود درحالي‌كه در ايران معاملات فقط در يك جلسه معاملاتي انجام مي‌شود.به گفته حسيني مقدم چالش تقسيم سود شركت‌ها در ايران سومين چالش اثر‌گذار بر عرضه سهام شركت‌هاي ايراني در بورس استانبول است.

او افزود: در ايران پس از تصويب پرداخت سود سالانه در مجامع عمومي، مبلغ اين سود معمولا 8‌ماه بعد به سهامداران پرداخت مي‌شود درحالي‌كه در بورس استانبول و ساير بورس‌هاي جهاني چنين روشي مرسوم نيست و به محض تصويب پرداخت سود نقدي بايد سود به سهامدار پرداخت شود.

او با بيان اينكه براي ترميم نواقص موجود بايد تغييراتي در مقررات ايجاد شود ،گفت:يكي ديگر از چالش‌ها براي عرضه همزمان سهام شركت‌هاي ايراني در بورس استانبول موضوع افزايش سرمايه است. يك سهامدار ايراني زماني كه حق تقدم سهام يك شركت را مي‌خرد به‌طور معمول 60روز معطل مي‌ماند

تا سهامش ثبت شود درحالي‌كه مبلغ حق تقدم را همان لحظه پرداخت كرده است اين موضوع از نظر ساير بورس‌ها پذيرفته نيست و بورس تهران در تلاش است تا راهكارهاي جدي براي چنين موضوعاتي پيدا كند تا عرضه سهام شركت‌هاي ايران در بورس استانبول و ساير بورس‌ها هموار شود. معاون بورس تهران همچنين تصريح كرد: چالش‌هاي ديگري نيز وجود دارد كه ما در تلاشيم تا پايان سال همه اين چالش‌ها را از پيش پاي بورس تهران برداريم ازجمله تفاوت در نحوه گزارشگري مالي بورس استانبول با بورس تهران.

  • تغييرات در حوزه قوانين و مقررات

او با بيان اينكه در اين زمينه جلسه‌اي با اعضاي شوراي بورس برگزار شده، گفت: خوشبختانه عزم جدي در بين اعضاي شوراي بورس وجود دارد و در جلسه‌اي كه برگزار شد مشخص شد كه براي حل چالش‌ها نيازي به تغيير قوانين نيست و آيين‌نامه‌ها و مقرراتي وجود دارد كه مي‌تواند موانع پيش پاي اتصال بورس تهران به ساير بورس‌هاي جهان را رفع كند.

  • 2شركت آماده ورود به بورس استانبول

او نامي از شركت‌هايي كه قرار است در بورس استانبول عرضه شوند نبرد اما تأكيد كرد: هم‌اكنون 2شركت نامزد عرضه سهام در بورس استانبول هستند و ما اميدواريم يكي از اين شركت‌ها تا پايان سال عرضه شود.معاون بورس تهران در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين شركت پتروشيمي جم است، گفت: خير، بورس استانبول ترجيح مي‌دهد شركتي در اين بورس عرضه شود كه قبلا در بورس تهران عرضه نشده باشد از اين بابت فعلا نامي از پتروشيمي جم مطرح نيست اما 2شركت ديگر كه فعلا نمي‌توانيم نام آن‌هارا اعلام كنيم آماده ورود به بورس استانبول در تركيه هستند.

حسيني مقدم درپاسخ به اين پرسش كه چه تعداد شركت ايراني پتانسيل پذيرش در بورس استانبول را دارند؟ گفت: در ميان شركت‌هاي پذيرفته شده بورس تهران شركت‌هاي زيادي قابليت عرضه در بورس استانبول را دارند اما مهم اين است كه ابتدا موانع پيش روي عرضه اوليه سهام شركت‌هاي ايران برداشته شود تا آنها بتوانند دربورس استانبول يا ساير بورس‌هاي جهان عرضه شوند.
به گفته حسيني مقدم اگر قرار باشد سهام شركت‌هاي ايراني بدون حل چالش‌هاي پيش رو عرضه شود در آينده با مشكلات زيادي مواجه خواهيم شد بنابر اين بورس تهران تلاش خواهد كرد موانع مقرراتي پيش رو را تا پايان سال حل كند.

کد خبر 381507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha