همشهری‌آنلاین: کارشناسان سازمان ملل می‌گویند، کره‌شمالی به صورت غیر قانونی در یک بازه زمانی شش ماهه در اوایل اوت، زغال سنگ، آهن و مواد دیگری به ارزش دست‌کم ۲۷۰ میلیون دلار به چین و سایر کشورها از جمله هند، مالزی و سریلانکا صادر کرده که نقض تحریم‌های این سازمان است.

کارشناسان ناظر بر تحریم‌ها در گزارشی اعلام کردند دولت کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تحریم‌ صادرات و نیز تحریم تسلیحاتی و محدودیت کشتیرانی و فعالیت‌های مالی را نقض می‌کند.

آنها گفتند فعالیت‌های منع‌شده هسته‌ای با شکافت اتمی در حد تسلیحات در تاسیسات اتمی یانگبیون، سایت آزمایش هسته‌ای پیونگی‌-ری و معدن اورانیوم در پیونگسان نيز ادامه دارد.

این هیات متشكل از هشت کارشناس گفتند که  درباره حضور گسترده اتباع کره شمالی در آفریقا و خاورمیانه خصوصا سوریه و از جمله مشارکت آنها در فعالیت‌های منع شده نيز تحقیقات انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، این کارشناسان می‌گویند موضوع یکی از تحقیقات درباره "گزارش استفاده از مواد شیمیایی ممنوع، موشک بالستیک و همکاری در حوزه سلاح‌های متعارف بین سوریه و جمهوری دموکراتیک خلق کره" است. آنها گفتند این شامل فعالیت‌ها در برنامه‌های موشک اسکاد سوریه و حفظ و تعمیر موشک‌های سطح به هوای سامانه‌های دفاع هوایی سوریه است.

این هیات تاکید کرد که دو کشور رهگیری محموله‌هایی به مقصد سوریه را گزارش کردند. آنها محتویات این گزارش را اعلام نکردند و گفتند که سوریه باید پاسخگو باشد.

این گزارش ۱۱۱ صفحه‌ای پیش از ششمین و قوی‌ترین آزمایش اتمی کره شمالی تهیه شد و در آستانه جلسه سازمان ملل برای رای‌گیری درباره تحریم‌های جدید منتشر شد.

کارشناسان می‌گویند اجرای تحریم‌های موجود تا رسیدن به هدف خلع سلاح شبه جزیره کره فاصله بسیاری دارد. آنها "سهل‌انگاری در اجرای" تحریم‌ها را عامل چند برابر شدن "تکنیک‌های فرار" کره‌شمالی و دور شدن سازمان ملل از هدف خلع سلاح شبه جزیره کره و مقابله با انواع سلاح‌های کشتار جمعی می‌دانند.

همچنین یک منبع مطلع در تبادلات خارجی با کره‌شمالی گفت، پس از آن‌که چین در ماه فوریه واردات زغال سنگ از کره شمالی را متوقف کرد، پیونگ یانگ آن را به کشورهای دیگری مثل مالزی و ویتنام می‌فرستد.

در این گزارش آمده است: تحقیقات این هیات فاش می‌کند که کره شمالی عمدا از طریق کانال‌های غیر مستقیم برای صادرات کالاهای ممنوعه و دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند. واردات زغال سنگ و سنگ آهن از کره شمالی نقض تحریم‌هاست مگر آن‌که آن کشورها معافیت دریافت کرده باشند.

در این گزارش آمده است به عنوان نمونه، کره شمالی بین دسامبر ۲۰۱۶ و مه ۲۰۱۷ بیش از ۷۹ میلیون دلار سنگ آهن به چین صادر کرده است. و بین اکتبر ۲۰۱۶ و مه ۲۰۱۷ محصولات آهن و فولاد از کره شمالی به مصر، چین،‌ فرانسه، هند، ایرلند و مکزیک به ارزش ۳۰۵ هزار و ۷۱۳ دلار صادر شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که درباره نقض تحریم‌های تسلیحاتی تحقیقاتی در آنگولا، کنگو، اریتره، موزامبیک، نامیبیا، تانزانیا و اوگاندا و نیز سوریه در دست انجام است.

این هیات همچنین درباره اجرای تحریم‌های مالی هم گفت که کره شمالی همچنان به فرار و نقض آن تحریم‌ها به روش‌های مختلف ادامه می‌دهد و عمدتا نمایندگانی در خارج دارد که کار تبادلات را انجام می‌دهند و در واقع به تسهیل برنامه‌های منع شده کمک می‌کنند.

کد خبر 381594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha