یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

اگر تا یکی، دو روز گذشته بحث انتخاب نماینده ایران به آکادمی اسکار به نام‌هایی چون «نفس» و «مالاریا» و البته «رگ خواب» محدود می‌شد، حالا به نظر می‌رسد که موفقیت «بدون تاریخ، بدون امضا»ی وحید جلیلوند در بخش افق‌های جشنواره ونیز شرایط را به نفع او و فیلم تازه‌اش تغییر داده است.

اسکار

به گزارش همشهري، حدود 3هفته ديگر (دوشنبه10 مهر) به آخرين مهلت معرفي نمايندگان سينمايي به بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان آكادمي اسكار وقت باقي است و كشورهاي مختلف در گوشه و كنار دنيا فيلم‌هاي برگزيده خود را به‌تدريج به آكادمي اسكار معرفي مي‌كنند. در اين ميان ايران به عنوان آخرين برنده اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان بايد فيلمي را راهي مهم‌ترين رويداد سينمايي جهان كند كه دست‌كم در ميان 9نامزد ابتدايي يا 5 نامزد نهايي اين بخش قرار بگيرد و شايد پس از 2اسكار اصغر فرهادي، يك جايزه ديگر براي سينماي ايران به ارمغان بياورد.

مالاريا ساخته پرويز شهبازي، نفس نرگس آبيار و رگ خواب حميد نعمت‌الله در كنار چند گزينه ديگر پراميدترين فيلم‌هاي يك سال اخير سينماي ايران براي رقم زدن يك افتخار جهاني ديگر هستند. هر‌چند تكليف رگ خواب به دليل نداشتن حتي يك حضور بين‌المللي و جهاني از همين امروز مشخص است، اما آخرين تجربه‌هاي كارگرداني شهبازي و آبيار هر كدام دست‌كم در بيش از 20 رويداد منطقه‌اي، بين‌المللي و جهاني شركت كرده و چند جايزه هم برده‌اند.

  • سفر از ليدو به اسكار

آنچه شامگاه شنبه 18 شهريور در شهر تاريخي ونيز براي سينماي ايران رقم خورد، در واقع معرفي‌شدن پراميدترين گزينه براي حضور در رقابت اسكار بود. وقتي نام نويد محمدزاده و جليلوند براي گرفتن جوايز بهترين بازيگر و بهترين كارگردان بخش افق‌ها در مراسم اختتاميه خوانده شد، بسياري از كارشناسان و دوستداران سينما در گوشه و كنار جهان مشتاق ديدن «بدون تاريخ، بدون امضا» شدند و به اين ترتيب يكي از 2نماينده ايران در افق‌ها توجه‌ها را به خود جلب كرد.

جشنواره ونيز كه در كنار كن و برلين يكي از 3 رويداد بسيار مهم سينماي اروپا در دنياست، در سال‌هاي اخير سكوي پرتاب بسياري از فيلم‌ها و چهره‌ها به فصل جوايز بوده است. «جاذبه» آلفونسو کوارون، «بردمن» الخاندرو گونزالس ایناریتو و «لالالند» ديمين شازل در 3 سال اخير به ترتيب از ليدو (محل برگزاري جشنواره ونيز) راهي اسكار شده و به موفقيت‌هايي خيره‌كننده رسيده‌اند. نكته جالب اينكه در سال‌هاي پيش‌تر معمولا جشنواره كن نقش سكوي پرتاب را ايفا مي‌كرد و برلين به دليل فاصله زماني نسبتا زياد با اسكار سال آينده كمتر مورد توجه اعضاي راي‌دهنده آكادمي اسكار قرار مي‌گيرد.

بدون تاريخ، بدون امضا كه زمزمه‌هاي حضورش در ونيز از همان جشنواره فيلم فجر سال گذشته به گوش مي‌رسيد، حالا با 2 جايزه معتبر در كارنامه مي‌تواند نماينده شايسته ايران در نودمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار باشد. تنها نكته مبهم در اين ميان اكران نشدن آن در داخل ايران است كه با هوشمندي تهيه‌كننده يعني علي جليلوند، برادر كارگردان مي‌تواند در 3 هفته آينده براي 7 روز پياپي در يكي از شهرهاي ايران (حتي جايي‌جز تهران) روي پرده برود. اگر اين اتفاق بيفتد، مي‌توان بدون تاريخ، بدون امضا را با فاصله بسيار زياد پراميدترين گزينه ايران براي اسكار2018 دانست.

کد خبر 381653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha