مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

نزدیکی ‌ماه مهر و شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی که معمولا با افزایش ترافیک در پایتخت و شهرهای دیگر همراه است، موجب شد تا معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران روز گذشته برای ارائه برنامه‌های شهرداری تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی به شورای شهر تهران برود.

ترافیک

براساس پيش‌بيني‌ها ترافيك تهران با آغاز ‌ماه مهر حدود 30درصد افزايش مي‌يابد كه سهم سفرهاي آموزشي در اين ترافيك 16درصد است. از همين رو محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران روز گذشته پيشنهادهايي براي تقسيم ترافيك در ساعت‌هاي مختلف روزهاي كاري داشت.

وي در اين‌باره از پيشنهاد شناور شدن ساعت كاري كارمندان دولت خبر داد و گفت: با توجه به اينكه اوج ترافيك تهران در 2 هفته اول مهرماه است، درخواست كرديم ساعت كاري كاركنان دولت تا 9صبح شناور شود و كاركنان دولت بتوانند بدون دغدغه فرزندان خود را به مدرسه برسانند و از آنجا عازم محل كارشان شوند كه البته همين اقدام مي‌تواند در كاهش ترافيك صبحگاهي نقش مؤثري داشته باشد. اين پيشنهاد در نخستين جلسه ستاد استقبال از مهر 96كه هفته سوم مرداد برگزار شد،

از سوي شهرداري تهران مطرح شد. كارشناسان ترافيكي اعتقاد دارند اگر طرح تغيير ساعت كار به شكل صحيح و دائمي اجرا شود، دست‌كم 13درصد از بار ترافيك پاييزي خواهد كاست و به‌دنبال آن كيفيت هواي تهران هم بهبود مي‌يابد. پورسيدآقايي همچنين از افزودن 3خط جديد اتوبوسراني در مناطق 4و 8خبر داد و گفت:

اين خطوط به‌صورت آزمايشي مختص سرويس مدارس و استفاده دانش‌آموزان طراحي شده است. يكي ديگر از معضلات ترافيكي از نظر معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران، تردد كاميون‌هاي توزيع موادغذايي براي سوپرماركت‌هاست كه با توقف در مجاورت مغازه‌ها درطول روز به ترافيك شهر دامن مي‌زنند. به گفته وي، قرار شده در 2هفته اول مهرماه همه شركت‌هاي توزيع‌كننده مواد غذايي و خواربار از تردد كاميون‌هاي خود در شهر بين ساعات 5:30 تا 10:30صبح در محدوده زوج و فرد خودداري كنند؛ امري كه مي‌تواند در كاهش ترافيك تا 12درصد تأثيرگذار باشد.

  • جراحي ترافيك با ارائه لوايح جديد

معاون شهردار تهران كه در نخستين روز رسمي آغاز به‌كار خود در بلديه پايتخت به پارلمان شهر آمده بود، ضمن اشاره به اينكه حتي با بهتر اداره‌كردن روند مديريت ترافيك، مشكل حل نمي‌شود، بر ضرورت جراحي‌هاي متعدد در نحوه مديريت حمل‌ونقل تأكيد كرد و گفت: لوايح متعددي براي تحقق اين مهم، آماده كرده‌ايم و به‌منظور تصويب به شوراي شهر تهران ارائه خواهيم كرد.

پورسيدآقايي همچنين از طرح استقبال از مهر به‌عنوان نخستين آزمون جدي قضاوت مردم از مديريت جديد حمل‌ونقل و ترافيك نام برد و گفت: عقد تمامي قراردادهاي سرويس مدارس تا قبل از اول مهر، نصب برچسب‌هاي قابل رديابي روي تمامي سرويس مدارس، محول كردن كار نظارت برنحوه عملكرد سرويس مدارس به تاكسيراني، شناسايي گلوگاه‌هاي ترافيكي و توقف تمامي فعاليت‌هاي عمراني شهرداري از 20 شهريور تا هفته دوم مهرماه ازجمله اقداماتي است كه به مناسبت طرح استقبال از مهر انجام خواهد شد.

  • دور كردن اضطراب از خانواده‌ها

احمد مسجدجامعي، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در واكنش به گزارش معاون شهردار تهران گفت: با توجه به اينكه شهر ما عصبي است و رفتارهاي پرخاشگرانه در آن بسيار است، برنامه شناوركردن ساعت كاركنان دولت مي‌تواند اضطراب را از خانواده‌ها دور سازد كه خيلي خوب است. شهربانو اماني، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل هم دغدغه ايمني دانش‌آموزان را داشت و اينكه نظارت‌هاي لازم از سوي شركت تاكسيراني علاوه بر مباحث ايمني و ترافيكي موضوعات اخلاقي را نيز شامل شود،

چون اين مسئله هم‌اكنون دغدغه بسياري از خانواده‌هاست. محمود ميرلوحي، عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا هم بر مسئله جانمايي درست مدارس تأكيد داشت. وي گفت: واقع شدن مدرسه‌اي سرچهارراه، خودش مي‌تواند به بي‌نظمي ترافيكي منجر شود و حتي فرهنگ غلط ترافيكي را دامن بزند.

محمدجواد حق‌شناس هم گفت: در دنياي امروز سرويس مدارس با يك شاكله مشخص در بين مردم شناخته مي‌شود. اگر به‌دنبال افزايش ترويج فرهنگ احترام به سرويس مدارس هستيم بايد بتوانيم در 4سال آينده به سمتي برويم كه ديگر از ماشين‌هاي سواري عادي به‌عنوان سرويس مدارس استفاده نشود.

  • بهره‌گيري از ابزار نوين براي سنجش ترافيك

مجتبي شفيعي، كارشناس ترافيك نيز درباره تغيير در ساعات كاري براي كاهش ترافيك مي‌گويد: مجموع روش‌هاي كاهنده ترافيك مي‌تواند تا 13درصد اثر كاهنده روي ترافيك تهران داشته باشد. به گفته وي، امروز تكنيك‌هاي جديدتري در مقايسه با «انعطاف ساعت كاري» براي مديريت تقاضاي سفر در دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه در تهران هم قابليت استفاده دارد؛

به‌عنوان مثال انتقال برخي از شيفت‌هاي كاري مشاغل گوناگون به شب از اين تكنيك‌هاست. وي مي‌افزايد: افزون بر اين، روش‌هايي با بهره‌گيري از مكان‌ياب GPS تلفن همراه در برخي ابرشهرها مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه مبتني بر تخمين نيست، بلكه رفتار و آمار مسافران درون‌شهري را به دقت مشخص مي‌كند؛ به اين معنا كه مي‌توان با تكيه بر اين روش تعداد مراجعان به يك ايستگاه مترو در يك ساعت مشخص در يك روز مشخص هفته را با دقت بسيار بالا و خطاي ناچيز مشخص كرد.

کد خبر 381658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha