محمدباقر ضیاء: امروزه حیات بشری شدیدا تحت‌تأثیر عوامل مختلفی از قبیل آلاینده‌های شیمیایی، تغذیه نادرست، فشار عصبی، استرس روزانه و همچنین عدم‌تحرک و فعالیت بدنی قرار گرفته و از مسیر طبیعی خود منحرف شده است.

محمدباقر ضیاء

 از اين‌رو عموم فعالان حوزه سلامت اذعان دارند كه امكان درمان و حتي پيشگيري از بسياري از بيماري‌ها در چنين جهان درهم پيچيده‌اي، بدون بهره‌گيري از دانش نوين داروسازي، تصوري محال است.

مروري بر وضعيت داروسازان در كشور ما نشان از آن دارد كه شرايط موجود به هيچ‌وجه در خور چنين دانشي نيست. توقع منطقي آن است كه در مواجهه با دانشي كه زندگي تك‌تك افراد جامعه مديون پيشرفت و توسعه آن است، هرگونه سياستگذاري و تصميم‌سازي‌ در عرصه سلامت به‌گونه‌اي شكل بگيرد كه از يك سو منجر به تقويت جايگاه داروسازان شده و از سوي ديگر آرا و نظرات داروسازان به وضوح در آن لحاظ شود.

اين در شرايطي است كه وقتي در كنگره‌هاي جهاني و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كه در كشورهاي ديگر برگزار مي‌شود، از وضعيت بهداشت و درمان كشورهاي توسعه يافته سؤال مي‌كنيم، كمتر كسي را مي‌بينيم كه در ضرورت ارتقاي جايگاه داروسازان، توانمند‌سازي‌ ايشان و بهره‌برداري از ظرفيت و پتانسيل آنها شك و ترديد داشته باشد. تجربه جهاني نشان داده كه اگر كشوري به‌دنبال اجراي بسياري از سياست‌هاي پيشگيري و درمان بيماري‌هاست و به‌صورت قاطع درنظر دارد كه بحران‌هايي نظير مصرف بي‌رويه دارو، مصرف خودسرانه دارو، مسموميت‌هاي دارويي، مقاومت‌هاي ميكروبي و ده‌ها معضل ديگر را مديريت و گره‌گشايي كند، بايد با سرمايه‌گذاري و اعتماد به داروسازان، براي ايفاي نقش ايشان، ظرفيت‌سازي‌ كند.

از سوي ديگر بايد اذعان كرد نقش داروسازان در بيمارستان‌ها نيز كمتر از نقش پزشكان نيست و ارائه مشاوره‌هاي دارويي به كادر درمان، آگاه‌سازي‌ آنان نسبت به مخاطرات دارويي، كنترل دارويي بيماران خاص، آموزش بيماران براي نحوه مصرف دارو در زمان بستري و ترخيص، پيشگيري از تداخلات دارويي و غذايي، كنترل فرايند نگهداري دارو مي‌تواند ازجمله مزاياي حضور داروسازان در بيمارستان‌ها باشد كه متأسفانه در كشور ما نسبت به آن، توجه لازم صورت نمي‌گيرد.

آنچه رنج اين بي‌توجهي‌ها را بيشتر مي‌سازد، اين واقعيت است كه در كشور ما مصرف بي‌رويه برخي داروها در بيمارستان‌ها، بسياري از اعتبارات نظام سلامت را هر روز بيشتر از روز پيش مي‌بلعد و حضور داروسازان در بيمارستان‌ها مي‌تواند علاوه بر كاهش هزينه خانواده‌ها، به اقتصاد بيمارستان‌ها نيز كمك كند. بنابراين انتظار داريم براي صيانت از سلامت جامعه، بايد ارتقاي جايگاه داروسازي و بهره‌برداري از ظرفيت ايشان، بيش از گذشته مدنظر سياستگذاران قرار گيرد و از غافلگيركردن داروسازان پرهيز شود.

کد خبر 381700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha