دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: شاید شما هم این ماجرا را شنیده‌باشید: «هنگامی ‌که ناسا برنامه فرستادن فضانوردان به فضا را آغاز کرد متوجه شد که خودکارها در فضای بدون ‌جاذبه کار نمی‌کنند.

نوشت افزار

جوهر خودكار به سمت پايين جريان پيدا نمي‌كند و روي سطح كاغذ نمي‌ريزد. محققان آمريكايي بيش از يك دهه وقت و حدود 12ميليون دلار خرج كردند تا بتوانند خودكاري طراحي كنند كه در فضا يا روي هر سطحي مي‌نوشت اما مي‌دانيد روس‌ها براي حل اين مشكل چكار كردند؟ از مداد استفاده كردند!» البته اين ماجرا واقعي نيست ولي حتما برايتان جالب است كه بدانيد علاوه بر فضا، مداد در محيط‌هايي مثل مدرسه، اداره، خانه، دانشگاه و كلاس‌هاي آموزشي هم كاربردهاي خاص و فراوان خودش را دارد! بچه‌هاي دبستاني براي نوشتن حتي نمي‌توانند به گزينه‌اي غير از مداد فكر كنند. همه اينها كافي نيست تا با انواع مداد كه خريدش شايد از نظر شما جزو ساده‌ترين كارها باشد، بيشتر آشنا شويم؟

  • چند نوع مداد داريم؟

مدادها به‌طور كلي به 4 گروه H، B، HB و F دسته‌بندي مي‌شوند كه به راحتي از هم قابل تشخيص هستند، اول اينكه روي هر مداد نام خانواده‌ آنها حك شده است. دوم اينكه مغز هر كدام از اين مداد‌ها مشخصه‌هاي خاص خود را دارند. مداد‌هاي گروه B، مدادهاي بسيار نرمي هستند و نوك پهني نسبت به ساير مدادها دارند، رنگ مغز مداد، سياه است و اگر هنگام خريد خطوطي روي كاغذ بكشيد اين نرمي را كاملا حس خواهيد كرد. مداد‌هاي گروه H نوك نازك، سخت و كمرنگي دارند. اثرشان روي كاغذ هم به خوبي زبري و خشكي‌شان را نمايان مي‌كند. اما گروه HB مدادهاي معمولي هستند و اگر كارهاي معمولي با آن انجام دهيد مي‌توانند يك دستيار تمام عيار گوشه كيف‌‌تان باشند؛ از نوشتن تكاليف گرفته تا حل جدول و طراحي. گروه آخر يا همان گروه F هم چيزي حد وسط مدادهاي H و B هستند و مانند گروه HB براي كارهاي معمولي مناسبند.

  • ارگونومي مداد هم مهم است؟

براي ساخت بدنه مداد از چوب سرو استفاده مي‌شود كه خشك شده، جلا‌داده‌شده و موم خورده است. بدنه مدادها در 3 نوع گرد، 6‌ضلعي و سه‌گوش است كه هر كدام كاربردهايي دارند. مداد گرد ابتدايي‌ترين و معمولي‌ترين مدادي است كه از قديم تا حالا توليد شده و مي‌شود. ما پيشنهاد مي‌كنيم براي بچه‌هاي كلاس اولي مداد گرد خريداري نكنيد، چرا كه خيلي راحت از روي سطح ميز قل مي‌خورد و روي زمين مي‌افتد. كلاس اول خودتان را كه يادتان نرفته؟ بيشتر وقت كلاس را دنبال مدادهايي مي‌گشتيد كه به دور از دسترس‌ترين نقطه ممكن رفته بود. در ضمن چون بچه‌هاي دبستاني موقع نوشتن فشار زيادي به مداد مي‌آورند دستشان عرق مي‌كند و مدادهاي گرد خيلي راحت از دستشان سر مي‌خورد. اما اگر نياز داريد چيزي را تندتند يادداشت كنيد، اين مداد حسابي به دردتان مي‌خورد. مدادهاي 6 ضلعي و سه‌‌گوش اما مشكل قل خوردن از روي سطوح مختلف را ندارند. مدادهاي 6 ضلعي طوري ساخته شده‌اند كه دست‌تان را كمتر از مداد گرد خسته مي‌كنند و مداد‌هاي سه‌‌‌گوش يا 3 ضلعي به‌دليل ساختار هماهنگي كه با نوع دست گرفتن مداد دارند راحت‌ترين نوع هستند و براي نوشتن به‌مدت طولاني بسيار مناسب هستند.

  • قيمت

قيمت مداد را در ابتدا جنس بدنه و مغز آن، نام شركت توليد‌كننده و نوع بسته‌بندي مشخص مي‌كند. بسته‌بندي مدادها در 3 نوع، طلقي، فلزي، مقوايي است البته بسياري از مدادها هم بدون بسته‌بندي عرضه مي‌شوند. يكي از گزينه‌هاي مثبتي كه روي مدادها قرار‌دارد، وجود يك پاك‌كن كوچك در انتهاي مدادهاي معمولي است كه تأثير 150تا 200توماني بر قيمت مداد دارد.
مداد تكي بدون بسته‌بندي: از هزار تومان تا 8هزار و 500تومان
مداد تكي با بسته‌بندي طلقي: از 11هزار تومان تا 20هزار تومان
مداد‌هاي 4تا 5عددي در يك بسته‌بندي طلقي يا مقوايي: 3 تا 4هزار تومان
مدادهاي 12عددي در يك بسته‌بندي طلقي يا مقوايي: از 5هزار تومان تا 9هزار تومان
مدادهاي 12عددي با بسته‌بندي فلزي: شروع قيمت از 100هزار تومان. اين نوع مدادها معمولا مدادهاي بسيار حرفه‌اي هستند، به همين دليل هم قيمت بالايي دارند.

  • وقت خريد بدانيم

هنگام خريد خيلي خوب به مغز و مقطع مداد نگاه كنيد. پوسته بيروني مداد، چوب و مغز آن بايد كاملا به هم چسبيده باشند. مغز بايد كاملا در وسط قرار گرفته باشد و به اطراف منحرف نباشد چرا كه نوك چنين مدادهايي مدام مي‌شكنند. مدادهايي كه دائم نوك مي‌اندازند اين موارد در ساختشان رعايت نشده و بدانيد جنس، جنس نامرغوبي است.

  • مداد روزنامه چه نوع مدادي است؟

چند وقتي است كه بعضي از شركت‌ها براي جلوگيري از قطع درختان، براي ساخت بدنه مداد از روزنامه‌ و كاغذ باطله قابل بازيافت استفاده مي‌كنند. اين نوع مدادها بسيار سبك بوده و در 2 نوع مداد مشكي و مدادرنگي توليد مي‌شوند.

  • مداد نوكي؛ مدرن و كارآمد

مداد نوكي را مي‌توان آرزوي بچه‌هاي دبستاني ناميد. مزاياي فراواني هم نسبت به مدادهايي كه نام برديم دارد؛ نياز به تراشيدن ندارد، علاوه بر اين نوشتن با مدادهاي مكانيكي ظرافت بيشتري دارد و البته دقيق‌تر و تميزتر هم هست. هر چند قيمت بيشتري نسبت به مداد‌هاي طراحي و معمولي دارد، در عوض به قول خودمان مي‌ارزد؛ چرا كه اگر درست بتوانيد از آن نگهداري كنيد سال‌ها مي‌تواند رفيق و يارتان باقي بماند، فقط‌ماه به‌ماه نياز به يك بسته نوك داريد. مغز مداد يا به قول خودمان نوك مداد هم بسته به نوع مداد نوكي‌تان و اندازه خروجي‌اش كه روي بدنه‌ همه اين مدادها حك شده، در قطرهاي مختلفي در لوازم‌التحريري‌ها موجود است. نوك‌هاي مداد هم در4 گروه H, B, HB و F با همان ميزان نرمي يا سختي و اندازه‌هاي مختلفي مثل 5/0، 7/0 و 9/0ميلي‌متر و در قطرهايي در اندازه مغز مدادهاي معمولي مثل 2، 3 و 5/3ميلي‌متر عرضه مي‌شوند. اگر فرزندتان هنگام نوشتن فشار زيادي روي مداد مي‌آورد سعي كنيد مدادي با نوك قطورتر برايش انتخاب كنيد. قيمت مداد نوكي نسبت به جنس بدنه، شركت توليد‌كننده از 2هزار تومان شروع مي‌شود.
قيمت نوك مداد در قطرهاي كوچك: از 2هزار و 500تومان تا 5هزار تومان
قيمت نوك مداد در قطرهاي 2ميلي‌متر و بالاتر: از 23هزار تومان تا 30هزار تومان

کد خبر 381713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha