محمدمهدی حیدریان: فرارسیدن روز ملی سینما بهترین فرصت برای یادآوری این نکته است که شهرهای برخوردار از سینما کمکی شایان به شکل‌گیری نهضت سالن‌سازی و به تبع آن افزایش رونق سینما در ایران داشته‌اند.

سینما

پرواضح است كه اين نهضت بايد به همت و مشاركت نهادهاي عمومي و بخش خصوصي در شهرهاي كوچك‌تر در راستاي تعميم و گسترش عدالت فرهنگي ادامه يابد. به بهانه اين روز بايد اعلام كنيم كه دولت به‌عنوان تسهيل‌كننده امور آماده كمك كردن به نهادهاي عمومي و بخش خصوصي براي فراگير شدن نهضت سالن‌سازي در ايران است؛ افزايش دسترسي جمعيت ايراني به سالن مناسب دغدغه‌اي است كه بايد هر چه زودتر مرتفع شود.

همچنين مي‌توان اميدوار بود كه در دوره جديد فعاليت شهرداري‌ها سازوكارهايي نظير نمايش فيلم در بوستان‌ها كمك شاياني به برآورده شدن خواسته جمعي مردم براي تماشاي فيلم كند. نكته مهم ديگر كه بيان آن به بهانه روز ملي سينما براي من و همكارانم در سازمان سينمايي اهميت فراوان دارد، افق پيش روي سينماي ايران است. در اين افق كسب سهم از بازار تصويري دنيا بسيار مهم است. ما حضور در جشنواره‌ها را براي معرفي و در صدر ماندن سينماي ايران بسيار مفيد مي‌دانيم اما آن را مقصد و مقصود خود نمي‌دانيم.

جوايز جشنواره‌هاي جهاني به سينماي ايران در نگاه كلان پيش و بيش از هر چيز نشان‌دهنده وضعيت مناسب، توان فني و عملكرد مقبول سينماي ايران است اما نبايد ضعف‌هاي خودمان را در قصه‌گويي و بيان مسائل جامعه ايراني انكار كنيم. يكي از هدف‌گذاري‌ها در برنامه جامع سينماي ايران كه در راستاي برنامه‌هاي بلندمدت نظام جمهوري اسلامي ايران تعريف شده اين است كه سينما فارغ از كيفيت هنري، از كيفيت صنعتي و بازرگاني مناسب هم برخوردار باشد. معتقدم اوقات فراغت يك سرمايه است كه بايد بخش‌هاي مختلف فرهنگي مثل سينما براي آن برنامه داشته باشند.

وجود روز سينما در تقويم ملي نشان‌دهنده اهميت صنعت تصوير در فرهنگ ملي ماست اما اين يك روز نبايد تنها به‌عنوان يك نشانه باقي بماند. اگر سينما را در تمام طول سال تكريم كنيم و سينماداران هم با همين نگاه جايگاه واقعي خود را در نظام فرهنگي بازيابند، بر كسي پوشيده نيست كه سودي سرشار نصيب ايران خواهد شد؛ سود فرهنگي و البته اقتصادي.

  • رئيس سازمان سينمايي
کد خبر 381784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha