دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

همزمان با توقف فروش ارز مسافرتی در شبکه بانکی، غلامعلی کامیاب، معاون بین‌الملل بانک‌مرکزی زمان اجرای برنامه یکسان‌سازی نرخ ارز را اواخر امسال اعلام کرد و گفت: توقف فروش ارز مسافرتی در جهت اجرای یکسان‌سازی ارزی است.

روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به روز يكشنبه ثابت ماند و يورو كاهش قيمت را تجربه كرد. به گفته معاون امور بين‌الملل بانك مركزي، گرچه هنوز زماني براي اجراي برنامه تك‌نرخي‌كردن ارز توسط بانك مركزي به‌صورت مشخص تعيين نشده است اما فعلا برنامه‌ريزي‌ها، اجراي آن را براي پايان سال‌جاري پيش‌بيني كرده است. به گزارش ايبنا، غلامعلي كامياب تصريح كرد: شرايط لازم براي اجراي برنامه يكسان‌سازي ارزي ازجمله آماده‌سازي‌ كامل كارگزاري‌ها و ارتباطات بين‌المللي در اين راستا حاصل نشده است و بايد اين موارد قبل از برنامه تك‌نرخي كردن ارز انجام شود.

كامران ندري، معاون پژوهشكده پولي و بانكي هم اظهار كرد: اكنون شرايط نسبتا مناسبي براي تك‌نرخي‌شدن ارز وجود دارد، مشروط بر اينكه دولت بتواند با استفاده از اعتبارات و تسهيلاتي كه از بانك‌هاي خارجي مي‌گيرد، از افزايش جهشي نرخ ارز جلوگيري كرده تا منجر به افزايش تورم نشود. او در گفت‌وگو با ايسنا تأكيد كرد: هنوز موانع جدي براي برقراري روابط كارگزاري وجود دارد كه اگر اقدامات جدي براي برداشته‌شدن اين موانع صورت بگيرد مي‌توانيم از تبعات منفي ارز تك‌نرخي جلوگيري كنيم. به گفته ندري، دولت بايد جلوي حملات و هجمه‌هاي سفته‌بازان بازار ارز را بگيرد و اين كار با استفاده از ذخاير، اعتبار و تسهيلاتي صورت مي‌پذيرد كه مي‌تواند از بانك‌هاي خارجي براي تسكين ارز داخلي دريافت كند.

ديروز پس از توقف رسمي فروش ارز مسافرتي، اين احتمال مطرح بود كه به‌دليل تغيير مسير تأمين نياز ارزي مسافران به خارج از كشور به سمت بازار آزاد ارز، قيمت ارزهاي معتبر با افزايش قيمت مواجه شود اما اين احتمال دست‌كم در روز نخست حذف ارز مسافرتي رخ نداد. هر دلار آمريكا در داد و ستدهاي نقدي بازار آزاد ديروز بدون تغيير نسبت به روز قبل آن 3900تومان ثابت ماند و هر يورو 11تومان ارزان شد و 4765تومان قيمت خورد.

افزون بر اين پوند انگليس، درهم امارات و لير تركيه به همراه دلار كانادا و استراليا افت قيمت داشت. تا ديروز مسافران ايراني كه بيش از 12سال داشتند و از راه‌هاي هوايي، زميني، ريلي و دريايي از كشور خارج مي‌شدند، مي‌توانستند براي يك‌بار در طول سال حداكثر 300دلار آمريكا يا معادل آن را با ارائه گذرنامه معتبر، بليت مسافرت، ويزاي كشور مقصد و تعهد كتبي مسافر مبني بر خريد ارز مسافرتي فقط از يك منبع، با نرخ مبادله‌اي تهيه كنند.

کد خبر 381799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha