سفرهای داخلی در ایران گران است و همین موضوع موجب شده است ایرانی‌ها سفر به کشورهای همسایه را به سفر در داخل کشور ترجیح بدهند.

جداي از ضعف زيرساخت‌هاي گردشگري در كشور، گران تمام شدن سفر در كشور منجر به خروج ارز كشور شده است . در تازه‌ترين گزارش مديركل دفتر برنامه‌ريزي و حمايت از توسعه معاونت گردشگري اعلام شد كه 9ميليون و ۱۹۶ هزار و ۱۴۰ گردشگر ايراني سال گذشته از كشور خارج شده‌اند.

همچنين در 5‌ماه نخست امسال حدود يك ميليون گردشگر به گردشگران خروجي كشور افزوده شده و رقم خروجي گردشگران ايراني از 2ميليون و 875هزار و 203گردشگر در 5‌ماه نخست سال گذشته به ۳ ميليون و ۴۷۴ هزار و ۶۹۲ گردشگر در 5‌ماه نخست امسال رسيد. تازه‌ترين آمار گردشگري كشور مشخص مي‌كند كه گردشگري خروجي ايران در همين 5‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 20/9درصد افزايش يافته است.

به گزارش همشهري، اگر هزينه هر گردشگر ايراني در خارج از كشور به‌صورت ميانگين هزار دلار محاسبه شود، سال گذشته 9ميليارد دلار و به‌طور ميانگين معادل 31هزار و 500ميليارد تومان در خارج از كشور هزينه كرده‌اند. همچنين در 5‌ماه نخست امسال گردشگران خروجي درصورت هزينه‌كرد يك هزار دلار در خارج از كشور معادل يكهزار و 215ميليارد تومان در كشورهاي مقصد هزينه كرده‌اند.

سفر در ايران گران تمام مي‌شود و هزينه سفر به برخي استان‌هاي كشور معادل سفر به يك كشور خارجي با امكانات و خدمات بهتر تمام مي‌شود. به همين دليل نيز ايراني‌ها ترجيح مي‌دهند به جاي آنكه يك مقصد داخلي را براي سفر انتخاب كنند، به سفرهاي خارجي توجه بيشتري نشان بدهند.

اما آنطور كه عبدالرضا مهاجري نژاد اعلام كرده است، مقصد بسياري از گردشگران خروجي ايران از سال گذشته تاكنون به‌ترتيب تركيه، عراق، امارات متحده عربي، جمهوري آذربايجان، ارمنستان، گرجستان، آلمان و عربستان بود.

مديركل دفتر برنامه‌ريزي و حمايت از توسعه معاونت گردشگري نيز بر اين موضوع تأكيد كرده كه بالا بودن نرخ خدمات گردشگري در ايران و تنوع محصولات گردشگري در ساير كشورها موجب شده است تا ايراني‌ها گرايش بيشتري به سفرهاي خارجي داشته باشند.

مهاجري‌نژاد همچنين با تأكيد بر اينكه بايد نرخ خدمات گردشگري در ايران كاهش بيابد، گفته است: تنوع محصولات در خارج از كشور آنقدر زياد است كه آن كشورها ديگر نياز به درآمدزايي از خدمات سفر ندارند و با عرضه محصولات متنوع در بخش غذا، خريد و تفريحات، درآمد گردشگري خود را جبران مي‌كنند.

به گفته او، در ايران اين روند برعكس است و تنها با فروش خدمات گردشگري است كه كسب درآمد مي‌شود و به همين دليل هزينه سفر در ايران بالا رفته است.

کد خبر 381813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha