همشهری آنلاین: کاهش بارندگی، عمیق شدن رد خشکسالی و خشکیدن تعدادی از تالاب‌ها و آببندان‌های مازندران همزمان با آغاز مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران به این خطه شمال کشور، این گونه‌های جانوری را در انتخاب زیستگاه سرگردان کرده است.

سرگردانی مهاجران زمستانی بر فراز تالاب‌های مازندران

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش هواشناسی مازندران میزان بارندگی در این استان از فروردین تا مرداد ماه امسال نسبت به دوره بلندمدت حدود 30 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 50 درصد کاهش داشته است.

کاهش میزان بارندگی در مازندران تعداد زیادی از تالاب‌ها و آببندان‌های این استان را به عنوان زیستگاه اصلی پرندگان مهاجر زمستان‌گذران خشکاند یا با کمبود آب مواجه کرد و سبب شد تا امکان زمستان‌گذرانی در شرایط کنونی برای گونه‌های مختلف از پرندگان مهاجر از بین برود.

همه ساله مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران از داخل و خارج کشور به خصوص سیبری به تالاب‌ها و آبگیرهای مازندران از اواسط شهریور ماه آغاز می‌شود و تا اواخر آبان ماه ادامه می‌یابد و در این مدت افزون بر 150 گونه از پرندگان با یک میلیون و 500 هزار بال به این استان مهاجرت می‌کنند.

  • ورود طلایه‌داران و نگرانی از تراکم زیستی

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت که در سال جاری به دنبال کاهش بارندگی و برداشت بی‌رویه آب از تالاب‌ها و آببندان‌های این استان به خصوص برای کشت دوم برنج، این منابع با کمبود آب مواجه شدند.

کوروس ربیعی گفت: پرندگان مهاجر زمستان‌گذران که همه ساله در این تالاب‌ها و آبگیرها فرود می‌آمدند، در شرایط فعلی برای یافتن مکان جدید سرگردانند.

وی هرگونه تاخیر یا انجام نشدن مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران به تالاب‌ها و آببندان‌های این استان به دلیل خشکسالی و کمبود آب رد کرد و اظهار داشت: مهاجرت این پرندگان در زمان مقرر انجام می‌شود ولی ممکن است به علت خشکیدن تعدادی از تالاب‌ها و آببندان‌ها، تراکم زمستان‌گذرانی در تعداد باقی‌مانده از این زیستگاه‌ها افزایش یابد.

ربیعی افزود: افزایش تراکم پرندگان زمستان‌گذران در تالاب‌ها و آببندان‌های استان می‌تواند مشکلاتی را برای این گونه‌ها ایجاد کند که از جمله آن کمبود غذا و شدت گرفتن شکار توسط شکارچیان متخلف باشد.

ربیعی از آب چلیک‌ها، اردک، اباصیل و خوتکا به عنوان پرندگان زمستان‌گذرانی نام برده که تاکنون در تالاب‌ها و آبنبدان‌های مازندران فرود آمده‌اند.

مازندران افزون بر800 تالاب و آببندان با 17 هزار هکتار وسعت و 400 میلیون مترمکعب ظرفیت آبگیری دارد.

بیش‌ترین جمعیت پرندگان زمستان‌گذران در تالاب بین‌المللی میانکاله به عنوان یکی از ذخیرگاه‌های مهم زیست کره اسکان می‌گیرند.

بر اساس مشاهدات، تابستان امسال تالاب "لپو" متشکل از سه تالاب کنار هم شامل لپو، شیرخان لپو و پلنگان در یک کیلومتری جنوب دریای خزر و غرب تالاب بین‌المللی میانکاله خشک شد.

این تالاب‌های کوچک در کنار تالاب اصلی میانکاله، زیستگاه بخش بزرگی از پرندگان مهاجر زمستان‌گذران بودند که با خشک شدن آنها، تراکم مهاجران زمستانی را در تالاب میانکاله افزایش خواهد داد.

بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از 490 گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده‌اند.

پرندگان با 317 گونه از 58 خانواده، پستانداران با 63 گونه و 19 خانواده، دوزیستان با 9 گونه از 6 جنس و 6 خانواده، خزندگان با 26 گونه از 21 جنس و 11 خانواده و ماهی‌ها با 75 گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 381864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha