مدیریت شهری نیازمند نوآوری در تأمین مالی است و این کار می‌تواندبا ورود بورس و بازار سرمایه به پروژه‌های شهرداری محقق شود.بخشی از دلایل تعویق و یا اجرا نشدن برخی پروژه‌های شهری مشکلات مالی است.

در گذشته برخي شهرداري‌ها از امكانات بازار سرمايه براي تأمين مالي اين پروژه‌ها استفاده مي‌كردند تا برخي از پروژه‌هاي شهري را با سرعت و كيفيت بالاتري انجام دهند. به‌طور مثال در گذشته شهرداري شيراز، تبريز يا مشهد با انتشار اوراق مشاركت از طريق بازار سرمايه بخشي از منابع مالي مورد نيازشان را براي پروژه‌هاي شهري تأمين مي‌كردند.

اين شهرداري‌ها تاكنون توانسته‌اند ميلياردها تومان از طريق ابزار‌هاي مالي در اختيار بورس نقدينگي جذب كنند اما اين تلاش‌ها فقط جرقه‌هاي مقطعي بود و هر گز بر مبناي يك نظام پايدار و ساختار يافته تداوم نيافته است. بر اين اساس به تازگي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جسورانه براي تأمين مالي ايده‌هاي نو و جسورانه كه در فضاي شهري توليد مي‌شوند اقدام كرده‌اند.اين صندوق‌ها در تلاشند تا به رشد و توسعه شركت‌هاي دانش بنيان در بخش مديريت شهري كمك كنند.

اما تحليلگران بر اين باورند كه اين فقط بخش كوچكي از كمكي است كه بورس مي‌تواند به توسعه ساختار شهري بكند. به باور كارشناسان انتشار اوراق مالي جديد مبتني بر اوراق بدهي قادر است سرعت شهر‌سازي‌ را به سرعت افزايش دهد.

  • ضرورت همكاري شهرداري و بازارسرمايه

ناهيد خداكرمي، عضو شوراي پنجم با تأكيد بر ضرورت همكاري شوراي شهر تهران با مسئولان بازار سرمايه به همشهري گفت:شوراي شهر جديد بايد به‌دنبال منابع مالي جديد براي توسعه فضاي شهري و اجراي يك درآمد پايدار شهري باشد و در اين زمينه ابزار‌هاي مالي جديد در بازار سرمايه راهي براي تحول در نظام هزينه و مديريت شهري است.ناهيد خداكرمي در پاسخ به اين پرسش كه بورس ابزار‌هاي متنوع و زيادي براي افزايش سرعت و توسعه پروژه‌هاي شهري دارد، آيا شوراي شهر از همكاري دو جانبه براي تأمين مالي پروژه‌هاي شهري استقبال مي‌كند؟ گفت:

بله حتما اما ابتدا بايد اعضاي شوراي شهر بيشتر با بازار سرمايه آشنا شوند و لازمه اين كار اين است كه مسئولان و فعالان بازار سرمايه ابزارهاي مالي در اختيار خود را بيشتر معرفي كنند تا بتوانيم از طريق اين همكاري تحولي در نظام و سازو كار هزينه‌هاي شهري ايجاد كنيم.به گفته او فضاي مديريت شهري نيازمند نوآوري در تأمين سرمايه است و اين كار مي‌تواندبا ورود بورس و بازار سرمايه به پروژه‌هاي شهرداري محقق شود.

  • توسعه صندوق‌هاي جسورانه

عضو كميسيون معماري و شهرسازي شوراي پنجم به نقش ايده‌هاي جديد و خلاقانه در حوزه مديريت شهري اشاره كرد و گفت: اجراي ايده‌هاي خلاقانه نياز به منابع مالي دارد و صندوق‌هاي جسورانه مي‌توانند با پذيرش ريسك ايده‌هاي جديد اين كار را ازطريق بازار سرمايه انجام دهند.

ناهيد خداكرمي با بيان اينكه شوراي شهر به‌دنبال باز‌كردن فضا براي ورود شركت‌هاي دانش بنيان از طريق صندوق‌هاي جسورانه است، گفت: براي اين كار حتي شهرداري مي‌تواند از طريق فضا‌هايي كه در اختيار دارد مانند اراضي عباس آباد فضايي را براي تشكيل شركت‌هاي دانش بنيان ترتيب دهد.

عضو شوراي شهر تهران، لازمه توليد ثروت و جهش اقتصادي در كشور را توجه ويژه به شركت‌هاي دانش بنيان دانست و گفت: با توجه به شرايط مهيا شده در كنار حمايت‌هاي مادي بايد زمينه را به‌گونه‌اي فراهم كرد تا اين ايده‌هاي نو كه توسط سرمايه‌هاي انساني و جوان كشور خلق شده به سرانجام مثبتي دست يابند.

کد خبر 381931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha