مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

۲ سال قبل زمانی که طرح جمع‌آوری زنان معتاد و کارتن‌خواب تهران مطرح شد، هر کدام از نهادها آمارهای مختلف و گوناگونی ارائه می‌کردند.

شورای مشترک شهرداری و وزارت رفاه با ۶ کارگروه درباره آسیب‌های اجتماعی تصمیم می‌گیرد.

شايد يكي از دلايل نبود اطلاعات و آمار دقيق، كتمان برخي آسيب‌هاست؛ آفتي كه به اعتقاد بعضي آسيب‌شناسان اجتماعي منجر به افزايش آسيب‌ها خواهد شد. فهيمه فيروزفر، رئيس ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار شهرداري تهران به همشهري مي‌گويد:

هيچ كدام از نهادهاي مسئول آمار و اطلاعات درستي از وضعيت آسيب‌ها ندارند و تا زماني كه آمار دقيق وجود نداشته باشد، نمي‌توان اقدام مؤثري انجام داد. ستاد توانمندسازي زنان سرپرست خانوار شهرداري تهران يكي از بهترين و به‌روز‌ترين اطلاعات را در حوزه فعاليتش دارد و نمونه‌اي از آن را به‌عنوان تجربه‌اي موفق، در اختيار شهرهاي علاقه‌مند به فعاليت در اين حوزه قرار داده است.

  • غيبت مسئولان براي همكاري

نبود همكاري و هم افزايي در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي با وجود 23سازمان مسئول در اين حوزه، مدت‌هاست از سوي كارشناسان به‌عنوان يكي از نقاط ضعف عملكردي سازمان‌هاي مختلف عنوان مي‌شود. تاكنون اقداماتي با همكاري برخي از اين نهادها به اجرادرآمده و نتايج نسبتا خوبي به‌دنبال داشته و به گفته شهردار تهران با وجود شكل‌گيري اين شورا اين همكاري‌ها ميان شهرداري و وزارت رفاه نيز بيشتر خواهد شد.

جمع‌آوري كودكان متكدي با همكاري شهرداري، ‌بهزيستي و نيروي انتظامي، جمع‌آوري كارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر با همكاري كم‌وبيش همين نهادها ازجمله اين اقدامات مشترك است. انوشيروان محسني بندپي، رئيس سازمان بهزيستي كشور در جلسه صبح ديروز، جمع‌آوري حدود 3هزار كودك متكدي از سطح تهران را نتيجه همين همكاري مشترك خوانده است، اما در ميان اين حلقه بزرگ، نبود يا حضور كمرنگ برخي ارگان‌ها، كاهش آسيب‌ها را آنچنان مطلوب پيش نبرده و نبود مديريت يكپارچه در اين حوزه، نتوانسته موانع موجود در حل آسيب‌ها را كنار بزند.

موانعي كه راهكارهاي آن هم بعضا وجود داشته اما اجرايي نشده است؛ مانند لايحه حمايت از كودكان كه غباري 8ساله رويش نشسته و هنوز نمايندگان مجلس اقدامي در موردش انجام نداده‌اند. اقداماتي كه شهرداري از حدود 3سال پيش در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي اجرا كرد به‌دليل همين عدم‌حضور و يكپارچگي، گاهي از سوي فعالان حوزه‌هاي اجتماعي «مسكن‌وار» تلقي مي‌شود.

فاطمه دانشور، عضو پيشين شوراي شهر تهران كه در جلسه روز گذشته نيز حاضر شده بود ازجمله كساني است كه اعتقاد دارد با وجود تمام تلاش‌هايي كه تاكنون انجام شده، نتوانسته‌ايم موفق عمل كنيم. هر قدر هم كه اين شوراي جديد مسائل مختلف را بررسي و تصميمات مناسبي اتخاذ كند، اگر تمامي ارگان‌ها خود را موظف به پاسخگويي در قبال يك مديريت مشخص و يكپارچه ندانند، ‌نمي‌توان بازهم به نتايج بسيار مطلوب اميدوار بود.

  • قرارگاه كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، تجربه هم‌افزايي نهادها

عدم‌همكاري مشترك و عملكرد جزيره‌اي دستگاهاي مرتبط تا جايي پيش رفت كه سال گذشته منجر به پيشنهاد راه‌اندازي قرارگاه كاهش آسيب‌هاي اجتماعي شهر تهران شد. مسئوليت اين قرارگاه برعهده فرمانداري تهران است و 11ارگان مسئول در حوزه اجرايي كاهش آسيب‌ها كنار يكديگر قرار گرفتند تا تصميمات بدون اتلاف وقت و كاغذبازي اتخاذ و اجرا شود. هرچند كه در ابتداي فعاليت اين قرارگاه كه به پيشنهاد شهرداري راه‌اندازي شده بود، ناهماهنگي‌هايي به چشم مي‌خورد اما اكنون بعد از گذشت حدود يك‌سال شرايط به‌مراتب مطلوب‌تري ايجاد شده است.

رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: هم‌اكنون تمامي 11ارگان مسئول در اين حوزه در قرارگاه حضور دارند و هفته‌اي دوبار جلسات گزارشي و ميداني برگزار مي‌شود.مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران به‌عنوان يكي از اعضاي كارگروه مشترك شهرداري و وزارت رفاه معتقد است كه تشكيل اين شوراي مشترك در حوزه تصميم‌گيري‌ها و انتقال مشكلات در هيأت دولت، نتيجه مثبتي در عملكرد همه دستگاه‌ها و عملكرد قرارگاه كاهش آسيب دارد.

  • نشست مشترك نجفي و ربيعي براي بررسي آسيب‌ها

صبح 21 شهریور ماه نشست مشتركي با حضور شهردار تهران و وزير تعاون، ‌كار و رفاه اجتماعي برگزار شد. كاهش آسيب‌هاي اجتماعي پايتخت با محور ساماندهي كودكان كار و آسيب‌هاي اجتماعي مهم‌ترين موضوع مورد بحث در اين جلسه بود. اقدامات و وظايف مشترك ميان اين دو نهاد و تصميم مشترك براي كاهش آسيب‌ها و توسعه فعاليت‌ها منجر به نشست شهردار و وزير كار و رفاه براي تشكيل شوراي مشترك شده تا به‌صورت منظم هر ‌ماه گزارشي از وضعيت كاهش آسيب‌ها ارائه و مسائل مربوط بررسي شود. محمدعلي نجفي، شهردار تهران در اين نشست با اشاره به آسيب تهران از جهات مختلف گفت:

بايد چاره‌اي بينديشيم تا از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب‌تري برسيم. درواقع در فرصت چهارساله موجود كه فرصت كمي هم است، بايد حداكثر سعي خود را براي خدمت به شهروندان تهراني انجام دهيم. به گفته علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي قرار است اين شوراي مشترك با حضور 6كارگروه، ‌تصميمات كارشناسي و مشتركي درخصوص كاهش آسيب‌هاي اجتماعي بگيرد، اما با وجود اين، داشتن اطلاعات دقيق و به‌روز يكي از پيش‌نيازهاي هر اقدامي است و نقش مهمي در تصميم‌گيري و اجراي موفق خواهد داشت.

کد خبر 381944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha