مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

تهران در این روزهای گرم هر از گاهی شاهد بارش برف است، اما این برف نه خنکا دارد و نه زیبایی، بلکه آلرژی و بیماری می‌تواند نتیجه آن باشد.

شهروندان تهران چند سالي است كه در فصل تابستان با معضل سفيدبالك‌ها روبه‌رو هستند؛ حشرات ريزي كه حتي با وزش يك نسيم نيز سوار بر امواج جابه‌جا مي‌شوند. رنگ زرد و درختاني مثل توت را دوست دارند و فرورفتن آنها در چشم و حلق شهروندان امري آزار‌دهنده است و حالا براساس گفته‌هاي دكتر حسين آخاني، استاد دانشگاه تهران هنوز خاستگاه اين حشرات مشخص نشده و نمي‌دانيم كه سوغات كدام كشور خارجي هستند.

اين روزها نيز با اوج گرماي هوا، شاهد طغيان سفيدبالك‌ها در گوشه و كنار شهر هستيم. اين هجوم گسترده هفته گذشته موجب شد كه عضو شوراي اسلامي شهر تهران نسبت به عملكرد شهرداري‌هاي مناطق در مقابله با سفيد بالك‌ها انتقاد كند. اين انتقاد نيز مؤثر بود و حضور علي‌محمد مختاري، رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران در جلسه ديروز شوراي شهر را به‌دنبال داشت. حجت نظري در ششمين جلسه شورا گفت: شهرداري‌ها در تعويض برچسب‌هاي زرد درختان اهمال مي‌كنند كه همين موضوع سبب شده تا جمعيت اين موجودات رو به فزوني برود. البته محسن هاشمي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در ادامه سخنان وي گفته بود: اين برچسب‌ها به‌عنوان راهكار مقابله با سفيد بالك‌ها مطرح نيستند بلكه براي آمايش اين موجودات هستند كه ببينند در كدام مناطق و براساس چه موقعيت‌ زيستي، تعداد آنان بيشتر است.

  • گزارش علمي داخلي نداريم

دكتر حسين آخاني در گفت‌وگو با همشهري راهكار مقابله با سفيدبالك‌ها را به چند مرحله تقسيم مي‌كند. وي در اين‌باره مي‌گويد: نخستين اقدام كه به‌خصوص بايد از سوي جامعه علمي كشور انجام شود اين است كه نام علمي سفيدبالك مشخص شود. چراكه به تازگي از سوي برخي دوستان حشره‌شناس متوجه شده‌ايم كه اين‌گونه بومي كشور ما نيست و از خارج از كشور وارد شده است. وي مي‌افزايد: بعد از اينكه گونه اين حشره و خاستگاه آن مشخص شد مرحله دوم شروع مي‌شود كه مي‌توانيم متوجه شويم زيستگاه ترجيحي اين حشره كجاست و در مرحله سوم نيز مقابله را آغاز كنيم.

آخاني درباره اقدامات صورت گرفته از سوي شهرداري تهران براي مبارزه با سفيد بالك‌ها مي‌گويد: هر اقدامي كه صورت مي‌گيرد را نمي‌توان قضاوت كرد كه اثر دارد يا نه. ممكن است عوامل متعددي دخيل باشند و بدون مطالعه علمي نمي‌توان استناد كرد.

وي حتي به جست و جوي علمي خود در سال‌هاي اخير پيرامون اين حشره اشاره مي‌كند كه در نهايت به هيچ گزارش علمي داخلي در اين‌باره منتهي نشده است. اين استاد رشته گياه‌شناسي دانشگاه تهران در ادامه به ورود بي‌رويه گونه‌هاي گياهي مختلف به شهرها و كشور از سوي نهادهاي مختلف اشاره كرده و مي‌گويد: متأسفانه در سال‌هاي اخير شهرداري و نهادهاي ديگر بدون بررسي مخاطراتي كه ممكن است وارد شود، اقدام به واردات بي‌رويه گونه‌هاي گياهي كرده‌اند. اگرچه موفقيت يك گونه گياهي دليلي بر نداشتن آفت نيست. به گفته وي، در سال‌هاي اخير درختان توت پهن برگ وارد شده كه سفيدبالك‌ها بيشتر روي آنها مستقر مي‌شوند. در سال‌هاي اخير صنوبر هم در تهران زياد شده كه ميوه‌هاي آن پس از رسيدن موجب آلرژي شديد مي‌شوند.اين استاد دانشگاه تهران تأكيد مي‌كند كه در مورد سفيدبالك‌ها نمي‌توان اقدام به ورود دشمن طبيعي كرد چراكه احتمال دارد همان دشمن طبيعي خود تبديل به آفت شود.

  • همه نهادها همكاري كنند

مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران روز گذشته كه براي پاسخ درباره تذكر يكي از اعضاي شوراي شهر درباره حضور گسترده سفيدبالك‌ها به شوراي شهر رفته بود، با اعلام اينكه سفيد بالك‌ها آفت‌هاي درجه 2 جاليزي هستند كه به‌دليل تخريب مزارع و باغات حاشيه‌اي تهران به آسمان شهر هجوم آورده‌اند، گفت: براساس سياست‌هاي شهرداري و ممنوعيت استفاده از سموم شيميايي تاكنون تلاش كرده‌ايم با استفاده از سموم گياهي و آب‌شويه مشكلات ناشي از سفيد بالك‌ها را برطرف كنيم. علي‌محمد مختاري همچنين با تأكيد بر اينكه سفيدبالك‌ها در اكثر كشورهاي جهان وجود دارند و ۵ سال طول كشيد تا مشكلات ناشي از اين آفت در جهان كاهش يابد، تصريح كرد: در خردادماه سال ۹۴ در 3 تا ۴ نقطه شهر سفيد بالك‌ها ديده شدند و شهرداري توانست بدون استفاده از سموم شيميايي با شيوه مكانيزه اين آفت را از بين ببرد. همچنين شاهد بازگشت اين آفات در مردادماه سال ۹۵ و امسال نيز از ۱۵ مردادماه در 2 تا 3 منطقه بوديم. وي همچنين تأكيد كرد: رفع معضل سفيد بالك‌ها با كمك مؤسسه گياه پزشكي شهر تهران و جهادكشاورزي امكان‌پذير است و در اين راستا نيز اقداماتي انجام داديم و از سموم گياهي كم خطر استفاده كرديم. به‌طوري كه از يك شب تا ۵ صبح با پاشيدن سمومي همچون پاترين، آب شويه انجام مي‌دهيم. اين مقام مسئول در شهرداري تهران تأكيد دارد كه براي مقابله با سفيدبالك‌ها همه دستگاه‌هاي مرتبط بايد همكاري كنند.

کد خبر 381970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha